AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.582

Ångest inför däckval, behöver råd...

M_
81
M_I_C_K_E
328i Limo
Är det stor grepp skillnad mellan 205 och 225 däckbredd... och även, bmw rekommenderar antingen 205/55 eller 225/50 på 16-tums fälgar, vad händer om jag sätter dit t.ex. 205/45 eller 225/45 istället???
Bayer_Aleks
du kommer få fel rullomkrets och din hastighetsmätare kommer visa fel hastighet
M_
81
M_I_C_K_E
328i Limo
Jo visst, fast med 205/45 däck så skiljer det sig ca 7% och med 225/45 ca 4%, så om hastighetsmätaren visar 100km/h så är det egentligen 93km/h respektive 96km/h, alltså ingen större skillnad...

Hur är det med grepp skillnaden mellan 205/45 och 225/45 däck, märks det någon skillnad i grepp överhuvudtaget eller?
Satsa på rätt dimensioner!! Det finns absolut ingen som helst anledning att köpa däck som inte är avsedda för bilen. Sen kan det bli problem vid eventuell skada om försäkringsbolaget upptäcker att dina däck inte är avsedda för din bilmodell, vet inte hur det är med SBP men de kan säkert ge nån notering för det också.

Om du är ute efter billiga däck så blir det inte billigare än 205/55R16. De andra som du frågar om är dyrare och udda dimensioner. Ett tips är att skippa billiga och udda däckmärken i 225/50 och satsa på bättre märkesdäck i 205/55 istället. Kvalité lönar sig oftast i längden.
Bayer_Aleks
...men fortfarande så har du fel dimension o det visar fel på din hastighetsmätare...så jag förstår inte varför du envisas med andra dimensioner.
Greppskillnad tror jag inte du liksom jag som är vanliga "amatörer" jämfört med proffsen som har det som yrke, att vi kan känna nån skillnad. Greppskillnad får du från däckmärke till däckmärke. Däremot känner du stabilitetsskillnad mellan 205/55 och 225/45.

Så jag håller med Micke, köp dina rätta dimensioner o satsa på ett riktigt däck.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Det beror också på fälgens bredd. Har du en 7x16 är den på gränsen till för smal att montera 225/50-16. BMW brukar använda 7,5 eller 8 tum breda fälgar till 225 mm breda däck.
Tittar du i en tabell kan nog 7 tums fälg ligga inom intervallet för 225 mm breda däck, men däcksidorna kan bli mindre styva när däcket monteras på en förhållandevis smal fälg.
Ös
138
Östra Aros
[Ingen BMW just nu]
Nu vet jag inte vilken årsmodell som den här tråden gäller, men på nyare bilar är det väl så att endast de däckdimensioner som fabriken specificerat i regbeviset är de som godkänns vid besiktning.

Om man går ned i profil utan att öka bredden får man mer luft i hjulhuset och det brukar sällan vara snyggt.
Nu levererade ju BMW 225/50 R16 på fälgar som är 7x16, så det ska ju inte vara några problem med den dimensionen på fälgar av den bredden. 225/45 R17 däremot har 7,5x17 som den optimala bredden, iaf vad jag har läst hos diverse däcktillverkare.

Vad jag inte förstår är varför trådskaparen frågor om massa udda 16" dimensioner, som varken är godkända för bilen eller särskilt prisvärda.
M_
81
M_I_C_K_E
328i Limo
Som sagt BMW rekommenderar ju bland annat 225/50 på 7X16 fälgar och 225/45 är endast 3,6% mindre i omkrets, och enligt lag så är det tillåtet med en +/- skillnad på 5%, so what´s the problem?

Sen varför jag ställer frågor om 16" tums dimensioner är för att jag har 16" fälgar och inte har råd just nu till nya, och jag har hittat ett riktigt bra däck som är billig för att det är en utgående modell och dom råkar ju just vara 225/45R16 därav mitt intresse för denna "udda" dimension... Sen är väl 225/45 inget udda däckval???
Helbilsgodkända fordon får endast ha de dimensioner som biltillverkaren angivit. Du får montera precis vilket däck du vill på din bil så länge den inte är helbilsgodkänd, men likson jag lär de flesta rekommendera dig att montera de dimensioner som det ska vara. I princip kan du montera precis va du vill på din bil, men kontrollera med ditt försäkringsbolag först för att höra hur dem ställer sig till att du montera däck som inte är angivna till din bil.

225/45 är inget udda däckval när det kommer till 17", men jag har aldrig sett den dimensionen i 16" utförande. Om du vill köpa de däcken är det väl bara att köpa dem ;)
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag vet att BMW har levererat 225/50-16 på 7x16 till E46, men det medförde väghållningsproblem vilket uppmärksammades av Auto Motor och Sport.
Vitsen med breda däck är väl bättre grepp och väghållning, men om det inte blir följden i detta fall så är det inget lyckat alternativ.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.