AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.554

Erfarenhet av BMW Portable Pro eller Plus navigation?

bm
185
bmwping
535xd GT -15
Hej,
någon som har erfarenhet av de nya portabla plus eller pro navi? Skiljer något från ursprungsmodellerna (är det Nuvi 760?)? från Garmin?
1. Går musiken från mp3 spelaren via fm till stereon och låter det i så fall ok eller brusare det?
2. Fungerar bluetooth utan problem?
3. Vad kostar installationen hos bmw?
4. Plus kostar ca 5300 kr, vad kostar Pro?
5. Några funktioner som skiller dessa bmw navi från motsvarande Garmin vid isnatallation i en E91?
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
finns det mer info om dessa nånstans?
bm
185
bmwping
535xd GT -15
Pro: Länk
Plus: Länk

Men jag saknar info om hur väl de integreras med den befintliga fabriksmonterade bmw stereon och knapparna i ratten.
la
76
lars316
Peugeot 207 -10
530e xdrive -20
Hej!
Jag har haft min portable plus navi sedan nov -08, så jag börjar få kläm på hur den fungerar nu..Blåtand fungerar bra,kan dock strula lite ibland vid uppkoppling mot bilen, annars suveränt när man är två som använder bilen. Det finns två sätt att installera den i bilen, antingen med inkodning (årsmodell 08 och framåt) mot stereosystemet eller bara strömförsörjning, min är inkodad mot stereon och då kostade installationen ca 2500:- utan kodning ca 1000:- billigare. Vid inkodning "integreras" navin i bilen och ljudet går via bilens högtalare och dämpar radion vid inkommande samtal. Obs att numera blir det inga synliga hål i panelen om man vill ta bort alltihop. Det som skiljer mot Garmin 760 är startbilden som är BMW och lite i mjukvaran. Framförallt blir ju installationen så mycket snyggare när man slipper den hemska stömkabeln som slingrar sig över instrumentpanelen, även hållaren är ju snyggare än sugproppshållaren som annars är standard.
bm
185
bmwping
535xd GT -15
Tack för infon! Jag har ju en 320 2006 så då försvinner lite av det jag var ute efter, att få en bra integrering med stereon. I övrigt låter det ju vettigt.

Ett annat alternativ är ju tex en Garmin 760 och göra en snyggare installation av den än sugkopp och dinglande sladdar (om jag ändå inte kan få Pro/Plus helintegrerad med stereon)
ma
68
mannfalk
325i E90 2007
Hej
Bumpar denna tråden lite. var finns dessa "portabla gps:er" att köpa?
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Länk

"BMW six appeal"
ma
68
mannfalk
325i E90 2007
Tack för länken. är det någon som vet ungefärligt pris på dessa två gps:er?
Med/utan montering.
utan rabatt är ju mest intressant?
Verdi
Garmin 760 kostar 2890:- Länk men den här lär väl gå på det 3-dubbla. Minst.

bm
185
bmwping
535xd GT -15
Jag köpte till slut en Garmin 1390 för 1/3 av priset på den bmw brandade navigatorn, och lät en bilradiofirma installera (vill inte ha sugkopp på rutan och 12V sladd hängande) för ca 700 kr per timme istf 1700 kr per timme hos bmw.
jo
13
johobe01
X3 xDrive30e -21
Ser att tråden varit tyst ett längre tag men det är fortfarande den "senaste" om Navi Portable så jag lägger en kommentar.

Har precis installerat en "BMW Navigation Portable Pro" i min E91 -08 och här har ni några erfarenheter:

BMW Navigation Portable Pro: 5395:-
TMC-kabel: 500:-
Monteringssats: 600:-
Arbetskostnad: 1400:-

Om man kollar upp reservdelsnummer (enligt länken på slutet) så kan man köpa delarna separat och sedan köpa en Garmin Nuvi 3790T för 2400:- istället för 5395:-. Det är alltså en 3790T med BMW's märke på som de tar 5395:- för. Snabba 3000:- för den som inte måste ha BMW-logos på allt i bilen.

Något som inte är medräknat är att du kan behöva uppgradera programvaran i bilen (ca 1000:- tror jag) för att GPS'n ska bli integrerad i högtalarsystem m.m. Detta glömde BMW i Västerås upplysa mig om innan så nu står jag inför faktum att bli av med bilen ännu en dag för att fixa detta. Kommer dock inte bli i Västerås då jag börjar bli lite less på att man inte ens kan lita på att säljarna vill sälja längre. De hävdade också flera gånger att det inte gick att köpa delarna till Navi Portable tills jag gav dem reservdelsnumrena.

Vill man göra jobbet själv så är det nog inte jättesvårt. Kollade igenom installationsanvisningarna hos BMW och det såg ganska lätt ut.

I Navi Portable Plus sitter det förresten en 3760 istället för 3790.

Hoppas jag inte glömt något.

/ J
jo
13
johobe01
X3 xDrive30e -21
Glömde länken:

Länk

/ J
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.