AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.205

Så var det dags igen! Insugsmembran 540 E39

540iA //M
Hej alla glada bmw ägare!

Så var det nu dags igen för ett byte av detta otroligt roliga "insugsmembran" på min nya pärla. En 540iA av årsmodell -99 16000mil. Såg idag att det fuktade lite olja vid regionen kring packningen i insugets bakkant och membranet. Och sedan så har jag några av de vanliga symptomen kring detta problem.

Läckande ventilkåpspackning: dock väldigt lite

Något onormal tomgång: låg

Om jag lägger foten på gaspedalen i läge "P" på automaten och gasar litegrand så går det inte att hålla jämnt varvtal, utan det pendlar upp och ner.

Har bytt ett insugsmembran förut på min tidigare 540. Dock en E34.

Nu till mina frågor:

Har förstått att det finns ett rör som löper inuti insuget som sitter fast i kåpan till membranet. Bör man demontera något i insugets framkant för att sedan styra rätt detta rör i sin rätta position?

Ventilationsröret som löper på utsidan av insuget, mellan kåpan och "olje separatorn" Behöver detta på något sätt rengöras inuti? Byta O-ringar?

Har förstått att insugspackningarna är ett vanligt problem på dessa bilar. Gäller det även de som sitter under insuget?

Är det något annat som ni anser behöver bytas/kontrolleras samtidigt som jag byter membranet?

Vore tacksam för all nyttig information inför kommande helg ;-)

Ha det gott!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.