|
|
|
|---|---|
|
Hej, Min väns bror har köpt en Mercedes E500 AMG, V8,2006:a kanonfin. Fick just betala 15,000kr för en mindre service. Jag hade en annan vän som för 2-3 år sedan hade en Mercedes 500SL 2005:a hardtopp, Service på denna var ännu högre, osäker på vilket typ av service han då gjorde. Samma kille hade också samtidigt en Volvo, den lite högre cross countrey-modellen, denna kostade också en förmögenhet att serva! 1, Vad de gäller Mercedes...hur ligger priserna på de olika modellerna? Kan det verkligen vara så mkt dyrare att serva de mer exclusiva modellerna än de vanliga? Känns som de dubbla i kostnad att serva, minst. 2, Är det samma melodi på BMW? Vad kostar t.ex en BMW 750 att serva? Eller t.ex en BMW M3? | |
|
Ja, det kan man ju fråga sig... Just vad gäller materialet vet jag inte.. Men jag vet att BMW debiterar olika tim-priser beroende på vilken modell det handlar om, vilket jag tycker är helt sjukt.. Mekanikern har ju samma lön i vilket fall o slitaget på verktygen lär ju inte vara högre på en M3 är en 525:a... Dom är helt enkelt ute efter att skinna bil-ägarna på så mycket stålar som möjligt.. Och har man en dyrare bil så tycker dom att man gott o väl kan betala en dyrare tim-peng... Vansinne enligt mig.. När jag hade en E46 M3:a så använde jag mig av en vän som jobbar på BMW så jag kom billigt undan.. tror jag pröjsade 300:- för en oljeservice.. Men sån tur har ju inte alla tyvärr... 300:- var nog bara för oljan och jobbet tog väl tot 30-45 minuter tror jag. Hyffsat påslag dom har där när mek-lönen och material kanske max uppgår till 1000:- och dom tar ca:4000:- av kund om jag inte missminner mig helt. Rent ocker enligt mig. Mvh Dennis |
|
| 300:- för motoroljan? Låter som ett fynd! Vet inte hur det är med BMW, men Audi tar iaf gott om extra betalt för S-modellerna, har min stackars plånbok fått erfara :( | |
|
Kommer inte ihåg exakt vad jag pröjsade.. Men det var inte många hundralappar i alla fall... Han hjälpte mig med en s.k oljeservice. Men det var ju för att polaren gjorde jobbet som jag kom undan så billigt. Annars hade det ju kostat MYCKET mer. Mvh Dennis |
|
|
Jag har än så länge enbart gjort två oljebyten på min M5 och merkostnaden jämfört med en standardmodell har enbart varit pga dyrare olja. Nästa besök blir en Inspektion II så då får man väl svart på vitt vad merkostnaden är för en M-bil... ___ //Ulf |
|
|
Misstänker att de flesta märken som har lite dyrare modeller tar liiite mer betalt för att göra en service på dessa. Kunden har ju s a s visat att det finns pengar att hämta genom köpet. Viss del i prisskillnaden kan så klart hänvisas till bättre olja eller bättre tändstift men annars är det ju samma grejor som kontrolleras och justeras. Nu är det inget som jag faktiskt vet utan mer en känsla. Men det skulle inte förvåna om det även var så för det är ju till slut på service och reservdelar som firmorna tjänar de "stora" pengarna, inte på bilen som sådan. Niklas Fransosen |
|
|
Stora inspektion II på min 740iL -99 kostade ca 8000 kr ink. alla delar och vätskor. Med stora Insp. II menas att det vartannat år även ska ytas inre kupéfilter samt bromsvätska. Inte så illa alls med tanke på att det var delar för drygt 5000 kr. Kollade sen upp vad en liknande service på en SAAB 9-5 Aero kostade och det var ca 7500 Kr. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
hrä kan du se priser på olika servicar men inte BMW orgLänk |
|
|
thom525 det va ju bmw-priser, eller vad menade du? (billigt va det också! inga 10-15,000här inte) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.