|
|
|
|---|---|
|
Jag förstår det positiva i detta.Men som bil-entusiast inser man ju att det är många roliga bilar som kommer skrotas ut. Såg ett reportage på Rapport för ett tag sedan.Notterade ett par E30,som såg trevliga ut inlämnade för skrotning. Och det värsta jag hört sålångt läste jag för ett par dagar sedan. En äldre kvinna lämnade in en tillsynes jätte fin 750i E38.Hon skulle köpa en ny 7-serie,och tyckte att detta var ett smidigt sätt att lösa inbytet. Finns säkert flera liknande historier. Kan tänka mig att det är många E30,E32,E34 och MB W124 m.m. som går förlorade. | |
|
Visst är det tråkigt (jättetråkigt),men vi får eller måste se det positiva i det hela.Det blir mer fina delar till de som kör de gamla bilarna och förhoppningsvis ett högre värde på våra gamla klenoder. Mvh Jonas B. |
|
|
Finns redan roliga historier om att läsa. Det enda kravet är att bilen är både besiktigad och påställd. Så åk dit med värsta skrothögen du köpt för 3000kr och få tillbaka 22000kr :) |
|
|
Mja.. Man måste väl köpa en ny bil också för att få den höga premien? /Johannes |
|
| Det stämmer Johannes,man får inte 2500 Euro förren man visar kvitto på att man köpt ny bil. | |
| Är inte kravet att man även ska ha ägt "skrotbilen" en viss tid? | |
|
Självklart ska man stå som ägare på fordonet. Vad jag vet om finns det inga regler ännu för att man måste ha ägt bilen en viss tid. Min morbror köpte nyligen ny bil i tyskland, han köpte en skrotfärdig e30 318, som bara var påställd 1mån till. Tror han köpte den för dryga 500euro, så han tjänade 2000euro på den affären! En bra grej utav tyska staten, förnya bilarna i landet samt får igång affärerna igen! |
|
|
Bra och bra, det är av medborgarna betalda pengar. Jag kan ju tycka att det är lite konstgord andning. The way we see the problem is the problem. |
|
|
Jag tycker det är en utmärkt stimulansåtgärd, och tror att samma sak kommer att införas i Sverige. Lite tråkigt när gamla rariteter skrotas, men å andra sidan borde det tex. vara en ganska dålig affär att skrota en fin 750i E38 då en sådan betingar ett betydligt högre värde en 2500 euro, även i Tyskland. För statens del är det hela mest ett nollsummespel, då varje såld ny bil med råge betalar kostnaderna i form av momsintäkter mm. BMW CS #5139 |
|
Scheckheft |
Följande gäller för den s.k "Umweltprämien" eller "Abwrackpremien" som den kallas i folkmun: 1. Bilen som ska skrotas måste vara minst 9 år gammal (2000-01-14) 2. Ägaren som ska skrota bilen ska ha ägt den i minst 1 år, ägaren måste sedan köpa en ny bil av en bilhandlare. Den nya bilen måste uppfylla minst Euro-4-normen 3. Tiden för premien är 14. januari till 31. december 2009 Tyska staten satsar 5 miljarder euro. Målet är dels att förbättra miljön, dels att stödja konjunkturen och bilindustrin. Åtgärden har fått både ris och ros. Positivt är att man förnyar bilparken. Dock har kritiska röster höjts som påpekar att staten blandar sig i marknaden. Premien kommer att leda till att antal småbilar ökar. Premiummärken som BMW, Audi, Mercedes m fl tjänar inte på detta. Premien påverkar också begmarknaden negativt. Man frågar sig också om inte sådan premie borde införas inom flera områden. Tyvärr har det redan visat sig att kriminella ligor fraktar bilar till tex Afrika: Länk Det är alldeles för tidigt att såga eller berömma åtgärden. Tanken är god, utfallet måste utvärderas under 2010. Mvh Scheckheft Aus dem All betrachtet ist die Erde Weiß und Blau, das kann kein Zufall sein! |
|
En skillnad Tyskland vs Sverige är att i den svenska topplistan är endast 4 av 10 bilar "svenska". Detta innebär att en stor mängd pengar alltså skulle gynna utländska tillverkare vilket inte riktigt är lämpligt i en sådan här konjunktur. Antar att det ser annorlunda ut i Tyskland där jag kan tänka mig att de flesta bilar som säljs faktiskt är tillverkade i Tyskland. Då får premien en större effekt på den inhemska sysselsättningen Svenska topplistan (alfabetisk ordning, inte sålda bilar) Ford Focus Peugeot 307 Saab 9-3 Saab 9-5 Skoda Octavia Toyota Corolla/Auris Volvo V50 Volvo V70 Volkswagen Golf Volkswagen Passat ______________________________ //Lövet |
|
| Tror att BMW kör elller körde en kampanj där dom bjöd på ytterligare 2500 EURO rabatt,om man köpte en ny BMW eller Mini genom detta programmet. | |
|
Det var ytterligare en premie för alla som har gott om pengar, som förmodligen betalas av EU pengar direkt eller indirekt så vi har än mer att lägga våra pengar på Sen om man skall vara ärlig de som har (skrotbilar) oftas inte har råd att köpa nya bilar så en återvänds gränd igen Ps. Hoppas att det inte hördes som ett inlägg från sosse ligan |
|
|
"Antar att det ser annorlunda ut i Tyskland där jag kan tänka mig att de flesta bilar som säljs faktiskt är tillverkade i Tyskland. Då får premien en större effekt på den inhemska sysselsättningen" Om det är så generellt vet jag inte men många av de små bilar som säljs som ett resultat av premien är inte gjorda i Tyskland. Opel har visserligen gått bra tack vare premien men många andra små bilar (som i huvudsak gynnas eftersom de är billiga) görs ju inte i Tyskland. |
|
|
Kreativa svenska ingejörer och uppfinnare kanske tar fram några konverteringssatser till våra gamla pråmar och vi kan vara modernt miljömedvetna utan att det laboreras med skattepengar som rinner ut ur Moder Sveas portmonä och in i något annat lands ekonomi? Krocksäkerhet är ju en aspekt som kanske inte kan implementeras i äldre bilar å ena sidan, å andra sidan är krockar också en kostsam företeelse för samhället i stort. Vi får helt enkelt sluta krocka. =) De svenska regeringarnas signaler är ju väldigt svåra att tyda då miljöbilspremier är tillfälliga och beslutas på oklara omständigheter. Trängselskatter och rotavdrag i all ära men hur många årtionden framöver ligger politikernas mål till förbättringar av närmiljö? Jag tror INTE på en skrotbilspremie av denna kaliber, man ska inte lura folk p.g.a. deras dåliga samvete utan vi ska vara mer handlingskraftiga och få människan att förstå att vi gör dessa saker för att kommande generationer ska få skörda frukterna av vårat medvetande, våra goda tankar och en framtidstro. The way we see the problem is the problem. (?)www.helrätt.se |
|
|
Några verkar varit lite företagsamma i Tyskland. Länk |
|
| Man får vel hoppas att en del fina E30,E32 och E34:or klarat sig ändå :-) | |
|
I USA kör de ju med "Cash for clunkers" och som jag fattar det får man upp till $4500 för den inbytta bilen. Villkoret verkar vara att motorn är förstörd och därför är det numera en sport att döda bilar i USA. En E32 som dödas: Länk Det är även nyare fräschare bilar som tydligen få smaka på sabotagen. En Volvo som ser riktigt fräsch ut dödas i den här videon: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.