|
|
|
|---|---|
|
Jovisst har jag fått en smula angrepp där... Jag tänker mig att ta en roterande liten stålborste på min "miljonvarvare" och borsta rent, sedan lägga på Zn-kallgalv och därefter med lackstift göra det "osynligt" :o) Det är en plåtfals där i fågelbadet och jag lär inte komma åt bakom så frågan är om man kommer åt kärnan av problemet. Dessutom har jag lite sissådär erfarenhet av de där lackstiften... duttade i i en del stenskott förra året, å nu är färgen borta :o( Har någon en bättre ide, eller rent av vill avråda mig från detta ingrepp ? Vill hålla en snygg bil snygg... | |
J.B |
Tag en liten dremmel o slipa rent med ,,,, kanske lite rostätre oxå ,,,, kärnan till problemet lär du inte komma åt då rostangreppet säkert börjat i överlappningen av plåten !! .. Men man kan ju se till så det er lite roligare ut än med rost .. Det bästa för att måla med är riktig primer ,,, hellst 2 komponent , sen köper du färg eft ditt färg nummer på bilen . Måste väll finnas en lackbutik i din närhet , jag har köppt små burkar (spray burk ) på ett ställe i stan och duttar i stenskott med en liten pensel , sen klarlack så brukar det hålla bättre än dom där värdelöa stiften .. J.B Länk |
|
"Dremel å slipa rent"... då är den delen ok alltså Det där med rostätare gillar jag inte riktigt. Kraftiga reduktionsmedel jag ju vara jä-igt frätande, men det kanske är någon som kan lugna mina nerver. Jag var inne på Zn-kallgalv men du nämner primer, å det låter himmla rätt. Skall kolla min färgleverantör åsså börjar jag se bilden av hur jag maskerar och sprayar med "carbon black". Tack för ditt snabba tips ! |
|
|
Sök Länk på fågelbad* i 5-serie forumet så får du lite läsning, t.ex.: Länk /Udo Dirkelsniff |
|
|
Hej, FARLIGT!, är att gå loss med Dremel eller liknande verktyg för att slipa bort rosten i "fågelbadet/tankholken" Gnistbildning kan orsaka en katastrof. Tanklocket sitter precis bredvid och man bör mao tänka på (eller de eventuella) bensinångorna. Själv så skrapade jag bort kittet och lös färg. Blästrade sedan med punktbläster. Primade 2 ggr och lade dit sikaflex som jag ersatte kittet med. Målade sedan ytterligare en gång med primer och sedan med bilens färg. Detta har hittills hållt över vintern. Lycka till! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Slipad med Dremmel å bilen finns kvar, tanklocket ska vara helt tätt. då tankventilationen är ett slutet system ala avgasrelaterade miljötänkade, det får alltså inte luftas rakt ut utan genom ett kolfilter. I USA får du EML lampa tänd om du inte skruvat dit tanklocket exempelvis. Nu förutsätter det ju att DU INTE har ett felaktigt lock och normal aktsamhet är en självklarhet. Nu behövde jag inte slipa så mycket var bara en liten upphöjning i klarlacken som var nått begynnade angrepp som jag ville desarmera innan det blev värre för ett par år sedan. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
J.B |
Använder man en stålborst på dremeln minimerar man gnistor till nästan NOLL i stället för slipstift .. Man kan ju även täcka in mer med något blött om man är orolig , för mig gick det utmärkt som för föregående oxå , vi lever :-) och jag var inte orolig .. Ta i akt vad Hasso skrev , + full tank minskar bensinångor om du är orolig J.B Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.