AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.643

Skydda kylaren från stenskott och flygfän?

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
I dag när jag tvättade bilen så såg jag nåt som inte var så trevlig. När jag höll på att tvätta grillen så kikade jag genom njurarna och såg rakt igenom till kylaren och pga de breda ränderna i njurarna så verkar det som att stenskott och andra föremål kan lätt ta sig igenom och skada kylaren. Varför finns det ingen skyddsnät efter njurarna?

Hur ser det ut hos er? Kan ni kika efter och se om kylaren är skyddad? I så fall är det en jäkla tabbe från BMW's sida.

Tack på förhand!

Beautiful Münich Woman
BMW
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Skyddsnät?
Det har jag inte sett på någon bil alls...

Ett stenskott eller flygfän som humlor o annat är inga problem för kylet.
Ett finmaskigt skyddsnät skulle nog bara vara negativt, risken e nog stor att det snabbt blir igensatt.

__
/Chrille
48
göteborgaren
520da Touring 2012
jag kan inte se kylaren,eftersom det sitter något som ser ut som ett vertikalt galler innanför grillen.det ska tydligen öppna när motorn blivit varm.får kolla när motorn är på efter körning.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Kan du ta en bild? :)

Beautiful Münich Woman
BMW
Bayer_Aleks
Grodan:
Det som Göteborgaren snackar om är ett "galler" som öppnar och stänger sig beroende på motorns behov av att kylas. När den inte behöver kylas så stäng den så att vindmotståndet minskar o på så sätt sänks bränsleförbrukning osv osv. Det är "det nya" inom BMW tillsammans med en rad massa andra tekniska lösningar som bromskraftåtervinning, plastblandade framskärmar för att misnka vikten, start-stop funktion när du står still o lägger bilen i friläge samt släpper kopplingen.
Iaf så e det gallret till för att öppna o stänga i syfte med att minska luftmotståndet då bilen inte kräver kylning
Sådär har det sett ut i alla år.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Kan inte nån ta en bild på grillen på nära håll?

Beautiful Münich Woman
BMW
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Bilars kylargrillar har sett ut sådär och varit sådär "oskyddade" sedan biltidernas begynnelse, varför skulle det plötsligt bli ett problem nu?
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
enor//

För att det är stor glapp mellan ribborna på nyare BMW, i alla fall på E90. Därför tar stenskott sig lätt förbi njurarna och träffar kylarén.

Beautiful Münich Woman
BMW
Hej

Jag stördes av detta själv och monterade ett svart salmiak rutat galler från biltema bakom ribborna. Det ser dessutom bättre ut och man slipper oroa sig.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Kan du ta en bild " gnorfa"? Vore tacksam. :)

Beautiful Münich Woman
BMW
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Man är väl en turkille som avverkat 19000 mil i E90 utan ett enda kylarhaveri.
Nu går jag och köper en trisslott!

Mvh

Mats

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Salesman//

Min har inte heller, men risken finns med tanke på gapet mellan ribborna. Man ser ju prickarna efter stenskott i kylaren.

Beautiful Münich Woman
BMW
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Det är Ac-kondensorn som sitter längt ut närmast grillen så kylaren skadas inte av stenskott. Så ser det ju som sagt ut på alla bilar, men det är ju heller inte ovanligt med läckage på kondensorn när bilen börjar blir gammal

BMW CS #5139
48
göteborgaren
520da Touring 2012
javascript:showVideoTeaser('2370425',360,240)
48
göteborgaren
520da Touring 2012
skulle länka till en liten film om gallret mellan grill och kylare
med det gick inge vidare
här är hela sökvägen,där filmsnutten finns.

Länk
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
göteborgaren//

Tack, men det hindrar fortfarande inte att stenskott kan hamna där. :)

Beautiful Münich Woman
BMW
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.