AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
11.651

Inga Bmw för mig längre

Sida 1 av 2
Hej alla Bmw-nördar! (Får man säga så...?)

Det fanns en tid när jag ägde Bmw och surfade runt på den här sajten väldigt ofta. Hade E30 och senare E39 och det var förstås Bmw man skulle ha. Nuförtiden har jag sluppit ur fällan (hehe) och har ingen Bmw längre, istället har jag köpt en bättre bil. Vad är det för bil då? Jo, en:

CITROËN!

Viva La France! En av marknadens bästa bilar när man ser till pris/kvalitetsförhållande (med detta menas att den är orimligt billig som begagnad)! Dessutom med ljuvlig gashydraulisk fjädring som ingen Bmw kan matcha. Sänkningsfjädrarna består av ett reglage som sänker bilen på en halv minut, alternativt höjer, helt fantastiskt!

Vill med detta öppna era ögon, kanske nån inser att man inte behöver köra Bmw till tidens ände. I mitt fall övergick frenesin till allmänt ekonomiskt förnuft, nu när man har ett större kapitalkrävande projekt i form av bostad känns det vettigt att ha mindre slantar bundna i bilar. Då menar jag både pengar som behövs till inköp och drift (t.ex. helförsäkring osv.).

Bilägandet nu är en så stor tillfredsställelse, med en billigare bil är man dessutom mindre kinkig med repor, skötsel man ändå inte har tid med osv.

Provocerande nog var det faktiskt 525:an, E39, som anses vara en av de "bästa" och mest komfortabla modellerna i sin åldersklass som fick mig att börja överge märket. 192-hästaren har dålig kraft på låga varv och känns faktiskt allmänt tam överhuvudaget. För mig en liten besvikelse med andra ord. Bra komfort men kändes fullständigt onödigt när man bara kör korta sträckor, till jobbet till exempel.

Skall inte reta er mera men ville vidga era vyer en aning och meddela att en del av er nog kommer att köra Bmw för alltid, men en stor del kommer också att småningom "växa" ifrån märket! Det betyder inte att frun bestämmer detta, utan att man självmant förändras med tiden.

Ha de bra och gasa på! Och som sagt: Citroën är det som gäller! Tjohoo!

Wannabe
We
103
Wegen
530iA Touring M-sport -02
Det var modigt av dig att skriva detta :) Bäst o huka dig bakom skärmen senare idag ....

Kan faktist hålla med dig om Citroën, för billiga för sitt eget bästa. De senaste årsmodellerna har kvalitetskänslan ökat rätt rejält, C4, C-xross (?), nya C5, C6. Som du säger, gashydrauliken är underbar.
Har åkt i pappas bilar, han har haft i tur och ordning en C5 (gamla modellen) med gashydraulik och 2 st C4, en coupé o en vanlig. C5:an hade grym komfort men var för stor för den lilla motorn han hade, annars helt oki. Han har dessutom haft väldig tur för han har ALDRIG haft problem med sina bilar. Konstigt men sant. Andra som haft samma modell har råkat ut för extrema måndagsex. Nu ser det ut som om han kommer satsa svenskt och Saab 9-3 SC. Vi får väl se.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Tja vad ska man säga har haft 2st Citror och det jag kommer ihåg från den tiden var när hö bärarm small av i bak och all hydralvätska rann ut över vägen:O
Den gången gick det bra o jag höll mig på vägen men det blev ingen mer Citra för mig.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Skoj för dig att du byt märke !
Har iofs inte kört Citroen mer än deras varubilar och de går riktigt bra men komforten finns inte där .
Det blir säkert bra med bil byte välkommen tillbaka till märket när du blivit vuxen nog att erkänna att det var kanske inte det bästa valet

Ha de

WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Citroen då blir man sjösjuk
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
CITROËN? Välkommen åter. :)

Beautiful Münich Woman
BMW
Vänta tills oljan börjar läcka och din röv står i backen och fronten långt upp i skyn ;)
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Inget fel på Franska bilar,förutom att jag inte gillar dom.
Finns folk som fastnat för Lada Niva med,så särskilt förvånad blir man inte.
En bruksbil är en bruksbil,och när det kommer till,styrs ofta valet av bil,av vad familj eller vänner tycker.

Mvh Patrik

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Tänk att jag ofta suttit och drömt om att det hade varit skoj med Citroëns gashydrauliska fjädringssystem i min 740iL, i första hand för den sagolika komforten det skulle ge.

Cittras fjädringssystem kom ju redan på mitten av 50talet och har i sedan dessa varit i princip outstanding och alla andra en bra bit efter. Bara det är ju en makalös bravad.

Men, cittras fjädringssystem är inte bara bra i alla situationer, utan har även sina nackdelar. Tidigare versioner hade väl mycket sjösjukeflyt över vissa gupp, och kunde blir närmast stenhård över "tvättbrädegupp" så att plomber och mjölktänder yrde som konfetti i svalgen.

Man jobbade vidare på systemet och det blev lite bättre på det mesta för varje ny generation.

Ett tag på 80talet tror jag det var, under tiden runt Citroën XM har jag för mig, så var flera andra bilar med mer konventionella fjädringssystem nästan ikapp cittras gashydraulik på många parametrar. Men nu verkar cittra ha fått lite försprång igen.

Det somk imponerar är ju att detta makalösa system har funnits så länge, och dessutom sitter på tämligen billiga bilar för vanligt folk. Det hade ju känts mer naturligt om det varit ett mycket dyrt och exklusivt system som bara fanns att få på de dyraste superlyxbilarna i världen.

Citroën har nästan alltid vågat ha sin alldeles egna speciella design på bilarna, både på utsida och insida i varenda liten detalj nästan. Inte alltid det snyggaste, men ofta ändå stilfullt och speciellt som fått bilarna att se mycket dyrare ut än de egentligen var/är.

Tyvärr har cittra i princip alltid haft mer eller mindre dålig kvalitet i stort och smått på sina bilar genom åren. Det har varit allt från tafflig sammansättningskvalitét, taskiga materialkvalitéter, dåliga teksniska lösningar, svårmeckat, dyra reservdelar, taskig inredningskvalitet, taskig ergonomi m.m. Saker som tyvärr givit cittra rätt dåliga omdömen i de flesta nybils/begbilstester genom åren. Synd för samtidigt har ju dessa bilar flera bra saker med, och vissa är ju unika.

Efter att ha varit lite "mjäkiga" i designen några år nu, så att det nästan likagärna kunde ha varit en Renault eller vilken annan bil som helst, så har nu de sista åren och i år cittra vågat ta ut svängarna igen och designat så att det inte finns några som helst tvivel om att det är en Citroën och inget annat.

Jag tycker t ex att denna modell är vacker på det där egna speciella sättet som bara en Citroën kan vara. Det är liksom ett... ufo... en... Citroën...

Länk

Länk

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Wannabe:
Det är 2009 och först nu har du alltså upptäckt deras gashydrauliska fjädring..!
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Citroen...tja. Nyfattigdomen slår hårt i finanskrisens spår. Soppkök nästa?

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Inte för att vara elak mot Wannabe's bilval, men franska bilar är faktiskt bland de fulsate bilarna i världen. Till och med en Skoda kan bli fin med lite omjusteringar men vad gäller franska bilar så spelar ingen roll hur man än gör. Peugeot är väl den enda som försöker åtminstone med lite sportigare-look på vissa modeller, men även de är inte direkt snygga mot andra märkes sportiga bilar.

Men i Wannabe's fall spelar det väl inte större roll eftersom du tänker på det ekonomiska perspektivet.

Beautiful Münich Woman
BMW
We
103
Wegen
530iA Touring M-sport -02
Vad var det jag sa.... :)
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Jag håller med dig, lite...

Jag ska byta ut en av E39:orna (hade 523:an på annons i höstas, fick bud på 55', men behöll den)

Men i höst ska den bort, men istället för en E46:a till pendelbil, så kikar jag på C4 eller Corolla 06-.

De är billiga i DE!

MEN, 525:an är underbar bil tycker jag, den ska behållas några år till!

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Smaken är som baken, personligen är jag väldigt glad över att Citroën designar sina bilar på just det där så egna sättet. Det vore väldigt tråkigt om de tappade det modet och egenheten och blev en bil som såg ut som alla andra och som modet säger.

Fundera på hur många bilar som Cittra haft som haft en totalt egen design som få andra vågat, och jämför med hur många gånger BMW eller andra vågat sig på detta.

Vi kan ju ta gamla härliga DS (paddan) som kom -55 tror jag det var, och hur cool kan inte en sådan bli.. Länk Länk

Sen har vi väl SM Länk Länk Länk

Och CX Länk Länk

Sen kom väl XM Länk

Utöver det så finns det ju en radda fler modeller de kommit med som varit väldigt egna och vågade i designen, när andra bilar oftast varit rätt fega och lika varandra i designen.

Trots att det varit lite si och så med kvaliteten genom åren såm tycker jag att Citroën verkligen är en fantastisk biltillverkare och en härlig krydda i bilvärlden.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Utseende är väl inte så stor idé att diskutera eftersom alla tycker olika men personligen tycker jag att nya Citroën C5 är riktigt lyckad, något jag inte kan säga om en del nyare BMW-modeller. En tidig E90 t.ex är då ingenting som gör mig glad.

Den som har åkt med gashydraulisk fjädring på en riktigt dålig väg och åker samma väg i en normalt fjädrad bil inser omgående att gashydrauliken är svårslagen när det gäller ren åkkomfort.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Alltid lika kul att läsa mothugg från märkestalibaner som inte kan inse att något annat än deras märke faktiskt kan ha kvaliteter det egna märket saknar.
Kul att du hittat "hem", Wannabe! Blir du riktigt bilintresserad kanske nästa bil tom blir en italiensk!
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Dr Tinnitus min Far hade en SM på 70 talet de var inte bra ens när de var nya men det var då då

Och Lus Italien har ju Pizza men vad mer ingen människa har råd med en italiensk bil i reparation

Ha de T

fredde 7
citroen borde inte få säljas i civiliserade länder, kanske till afrika eller indién där det inte kommit så långt i trafiksäkerhet.
När fel hydraulrör läcker mister man fjädring servo och broms. Med broms så menar jag inte bara servofuntionen eftersom pedalen går i mattan tämligen omgående.........livsfarligt. Därför har jag numer två cittror;
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
thom525

Helt riktigt så hade man en hel del problem med den exklusiva SM, men trots det är det en mycket speciell vagn både designmässigt och tekniskt sett.

En fantastisk bil i historien.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Ja Lus! Nu pratar vi entusiastbilar, Alfa t.ex. Yes!

Jag sneglar på Alfa, hur snygg är inte 159:an?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.