AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.336

E39 koppla aktiv bas

be
96
bembara
325coupe-93
525d F11 2011
Dat här kan någon säkert: Ovanpå batteriet finns en förgrenings låda med vit lock som delar ström från batteriet vidare med flera kablar. Det är några lediga plats i den. om man ska koppla slutsteg är det ok koppla den i en av lediga plats eller ska man koppla direkt på plus pol på batteriet?
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
eller så kan du säkert söka så hittar du svaret då du knappast är först med att vilja göra detta ingrepp!

M V H
Stephan

We
103
Wegen
530iA Touring M-sport -02
*fniss*

För det svaret var inte så drygt... :)
Nu kan jag inte svara på frågan iofs. Men söka i forumet är ju som sagt ett hett tips !
be
96
bembara
325coupe-93
525d F11 2011
Tack för svar grabbar. jag är en som säkert frågar inte utan att söka först!Jo,jag har sökt,mycket,några timmar men lyckade inte hitta något om just detta,kanske var det fel sökord. Ni skrev 45 ord gemensamt men det räckte med en bara om ni visste svar.Tack att ni läste fråga iaf.Vad ska jag säga mer...
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Länk

Men i övrigt så är svaret; Ja, det borde gå men du har ju inte angivit slutstegets strömåtgång men det märker du när du börjar spela då den borde klippa om den får för lite ström. Lycka till!

M V H
Stephan

co
32
coffan_
BMW 520D -08
Tjena, du behöver väll lågnivå kablarna med? dra + direkt på batteriet istället och lågnivå drar du från bakersta högtalarna. Du får ta bort baksätet, sen lyfta hatthyllan för att komma åt bakhögtalarna och så drar du vanliga lampsladdar ifrån dem till skuffen sen har dom en grej på BRL som du sätter i enden på den sladden sen rakt in i lådan :)
be
96
bembara
325coupe-93
525d F11 2011
Det är en touring, coffan,inget hathylla,men tack.det blir ingen lågnivå ,låda har högnivå med,och högtalar kablar har jag redan dragit från ledningar bakom yttersta vä ryggstöd.Signal med från samma ställe. Det är ström jag undrar bara. Stephan, vet inte säkert med strömåtgång men här är lådan: Länk
Specarna från MDS är suspekta, men man anger iaf 15A på ett ställe. Det ger iofs inte 180W RMS output, möjligen drygt hälften, men 15A kan nog användas som ett riktvärde.

FP
co
32
coffan_
BMW 520D -08
jag hade dragit kabeln direkt på batteriet sen jordat i chassiet jag höll nämligen på att dra högnivå (som ska göras om med saken från BRL till lågnivå) när jag skrev mitt medelande:P
be
96
bembara
325coupe-93
525d F11 2011
Ok ,tack grabbar , det blir batteri då....
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Finns ingen som helst anledning att koppla direkt på batteriet, dessutom med ökad brandrisk som följd. Det går förträffligt att koppla in på en ledig säkringsplats och sätta dit en ny säkring. Räcker till gör det också jag kör förstärkare och processorer på närmare 1 kilowatt i min utan det minsta problem.
Hur tänker du då, av vilken anledning?
Säg att en viss säkringsgrupp har en dimensionering av kablage/smalingsskenor belastningar osv för t.ex 50A max. Du klämmer dit ett slutsteg och ökar upp till t.ex 80A. I detta läget har du ökat risken för att något brinner sönder osv.
Samma sak om det redan sitter vissa förbrukare med t.ex 40A säkring, man ökar på med ett steg och byter upp säkringen till t.ex 50A. Då blir plötsligt alla befintliga grupper översäkrade och brandfara uppstår.
Det finns bara ett ordentligt sätt att ansluta stora förbrukare på ett störningsfritt och säkert sätt: Via egna säkringar och korrekt dimensionerat kablage direkt på batteriet.

FP
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Som jag förstod det både hos frågeställaren samt från erfarenheten från min egen vagn så rörde detta de lediga säkringsplatster i säkringsdosan ovanför batteriet. Att klämma dit en 50A orginalsäkring och koppla in med riktiga kableskor etc är väl andå oöverträffat jämfört med att ha en aldrig så kort extra tamp (till hängsäkring eller liknande) direkt på kabelskorna?

Jag har gjort antagandet att det rör sig om denna säkringsdosa med huvudsäkringsliknande funktion: Länk
be
96
bembara
325coupe-93
525d F11 2011
ja,det är denna säkringdosa.
OK, jag förstår. Bilden ovan visar en helt annan placering än den riktiga men jag förmodar att det är fördelningssäkringarna bak i skuffen som menas. På min bil har jag för mig att alla platserna är använda men vissa modeller har en 50A ledig säkring. Huruvida man kan säkra upp denna lediga plats till 80 eller 100A eller vad som krävs för din 1kW förstärkare är lite osäkert. Om du har runt 1kW riktiga watt så behöver du mata in nära det dubbla med tanke på verkningsgrad osv, och isf vet jag inte om man skall prata om oöverträffad brandsäkerhet osv.
En vanlig hängsäkring är väl sällan aktuell i proffsinstalltioner med höga effekter, men det finns flera alternativ.
Pratar vi om lite mera moderata strömmar, under 50A osv och det finns ledig 50A säkringsplats så är det självklart inget fel att utnyttja denna.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.