AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.798

Smg strul M3a?

ca
8
cabpeter
M3 Cab -97
Hej! köpte en m3 -97 i veckan och tog idag första "hårda" provturen, då tänds en Gul kugghjuls lampa på instrument panelen och de går inte längre att få i 1an i lådan.. Någon som vet vad detta kan va? o är de svin dyrt? bilen är köpt på firma o va kanon fin i övrigt men kanske är detta anledning att försöka häva köpet?? tacksam för svar!! MVH / Peter

sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Kolla oljan till smg pumpen till att börja med.
Sen låter du bilfirman beskosta renovering/utbyte av pumpen.

Sen har du garanterat en supertrevlig bil ;)

ca
8
cabpeter
M3 Cab -97
De låter ju som en bra början, jag satt o läste inlägg här igår o de verkar ju som att Smg lådan inte är helt "skottsäker" synd de är ju en så trevlig låda... men de måste ju palla mer än 15 minuter hård körning, annars förtar de ju lite körglädje, ska låta verkstan kolla upp den så fort som möjligt sen får jag väl ta kontakt med firman o se va dom skrivit i de finstilta :P men den enda svenska Koenigseggs säljaren borde väl va lite rädd om sitt rykte tycker man...

Tack för tipset!
sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
En frisk smg pump ska ladda längre perioder och inte så ofta.
Små korta laddningar oftare så är inte pumpen riktigt 100%..

ca
8
cabpeter
M3 Cab -97
Tror inte jag lyckats identifiera de ljudet från pumpen... eller ser man på något sätt att den laddar eller? sitter o läser SMG manualen nu :) haha

sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Alltså när du haft bilen parkerad, och öppnar förardörren så ska det börja brumma ifrån motor-rummet. Detta är smg pumpen som går igång ca 15 sek. Hör du inte detta ljudet så får du börja leta säkringar och relä.

ca
8
cabpeter
M3 Cab -97
ok, ska lyssna efter de då... tack för alla tipsen! har du smg på din M3a eller? har de funkat ok eller? haft bilen länge? nöjd? Tack för all Info!! MVH / Peter

sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Har precis bytt min smg pump så nu går bilen som en dröm.

ca
8
cabpeter
M3 Cab -97
jag kollade, min laddar i ca 28 sekunder, lite länge kanske då? ska åka till BMW i morgon, men de lät me firman jag köpte av att de inte var några bekymmer... så de ska nog bli bra!! en fantastisk bil annars!! ska bli skönt när man kan börja cabba ner sen oxå!! :)

ca
8
cabpeter
M3 Cab -97
Ville bara medela att allt gick bra! De var bara låg oljenivå ( varför de va de kunde han inte svara på men de var dock normalt med lite svinn av olja tyckte han ) nu går den som en dröm o då jag sen själv upptäckte att Minus polen på batteriet var dåligt åtdraget så har de inte varit några problem!! Grymt rolig bil för pengarna!! MVH / Peter

ca
8
cabpeter
M3 Cab -97
Ville bara lägga till att efter detta inlägg så har jag kört 600 mil o bilen är så grymt härlig!!! Man bara måste älska den! inga problem alls!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.