AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.419

Trimchip vilket skall man välja?

pi
162
pierran
1M 2012
320da M Touring 2013
Äger en e93a 325da cab och är sugen på att chippa bilen?
Finns miljoner tillverkare och alla anger olika effekter?

V-tech anger att man får 290hk , alltså en ökning med 97hk?
Dem andra anger ca 20-30hk s ökning. Vad stämmer egentligen?

Berätta gärna era erfarenheter ang garantier och vilket chip som funkar bäst?

BMW FOR LIFE
Visa användare
ProPro-medlem
212
Matsh
330e touring 2025
BMW CS #7169
Här har du en som verkar seriös. Länk
Turbocenter i Tumba skall nog oxå funka.

\Mats
We
103
Wegen
530iA Touring M-sport -02
Jag är själv ÅF för www.ricaab.se och kan bara hålla med föregående talare. Är dock inte återförsäljare för trim till BMW ännu då det kräver en annan utrustning. Kan dock tipsa dig om www.rica.nl Det är moderbolaget i Holland, de har över 20 års erfarenhet av motoroptimering.
hallgren
V-tec verkar seriösa. Dom har ju troligtvis mer erfarenhet och kunskap än de ingenjörer på BMW som ägnat flera år på att optimera denna motorn i olika klimat/höjder och körsätt.

V-tec (och alla andra trimmare) har nog också gjort egna hållfasthetsberäkningar på samtliga komponenter och har säkerligen också koll på max tillåtna topptryck/avgastemp/kompressortemp/turbovarv och insprutningsavslut för att undvika bränsleutspädning i oljan. Chansen är stor att BMW själva inte vet någonting om dessa parametrar (jämte sotladdning i partikelfiltret och alla andra begränsningsparametrar) och helt har förbisett att man kan plocka ut 97hk mer ur motorn utan att riskera livslängd eller överstiga emissionslagkrav.

Att öka effekten och samtidigt minska förbrukningen med bibehållna emissioner genom att "chippa" kan väl inte vara så svårt, undrar varför Bayrarna inte kommit på detta själva?
pi
162
pierran
1M 2012
320da M Touring 2013
hallgren hur skön är inte du.. Som sagt det du skriver stämmer verkligen.

Men ett vanligt chip enligt ricaab metoden verkar lockande och inte så hemskt farligt för motorn eller?

Vilka garantier har jag och vad säger bmw på servicen?

BMW FOR LIFE
We
103
Wegen
530iA Touring M-sport -02
Med Rica trimmar du inte med ett "chip". Du trimmar genom ditt obd2 uttag. Dvs du byter ut original mjukvara och sätter in Rica´s.
De flesta som trimmar bilar kan erbjuda en motorgaranti som gäller 12 mån via ett fristående försäkringsbolag. Pris beror oftast på hur ny bilen är och vilken effekt du får i bilen.
Motorgarantin kan upphöra hos BMW, om de märker att den är trimmad. Vet inte hur de ställer sig mot sånt. Bäst är väl att inte säga något när du lämnar in den på service så märker du ju om de märker.
Visa användare
ProPro-medlem
212
Matsh
330e touring 2025
BMW CS #7169
Enligt Rica är det värsta som kan hända på service att BMW läser över mappen med någon uppdatering, Då är det bara att kontakta Rica så fixar dom en ny.

\Mats
Med V-tech och deras RTS laddar du in trimfil respektive original själv. Om du inte vill gå upp 97 hk så är det ofta bara att säga till. De har normalt två trimningsgrader på motorerna där det finns en Extreme på toppen. RTS innebär att du kan växla till original innan bilen ska in till BMW och du undviker på så sätt att filen läses över samt att de direkt kan se att trimfil är laddad. Tittar de djupare i loggen lär de dock hitta det så inget är 100% säkert.

Som alltid gäller att garantin ryker så fort du trimmar. "Köpa till garanti" är jag tveksam till. Har haft bl a turboproblem på en tidigare trimmad bil (hade enbart gått 1000 mil varav 200 trimmat) där trimfirman som sålt den utökade garantin menade att det var min uppgift att bevisa att trimmet orsakat problemen. Jag skulle göra detta genom att verkstaden skulle plocka ner turbon, inspektera och sedan intyga att det var just trimmet som orsakat det hela. Utan känningar på en märkesverkstad kan det vara svårt att få till. Har du också t ex en leasingbil är det svårt att be märkesverkstaden göra detta eftersom du inte får trimma en leasingbil då du inte äger den.

hallgren, håller helt med dig. Jag fattar inte att BMW är så korkade. Jag funderar på att fråga dem den uppenbara frågan; varför gör ni inte bilarna lite roliga och vassa istället för slöa och tråkiga? Det är orsaken till att jag kör strikt original...
carl530
sedan får man inte glömma att just 325 197 hk är en strypt 330 motor.
Därav finns det massor av effekt att hämta.

Jag kör själv med vtech rts och är mycket nöjd.

Dock finns det alltid risker motor och likn.

Men jag njuter varje dag när jag åker i min bil.

Jag vill ha mycket effekt, annars hade jag köpt en 318 i eller likn...

st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag ringde till V-Tech i veckan och den person jag pratade med gav ett mycket seriöst intryck. Du kan få precis det effektuttag du vill ha, upp till den effekt som de anger för motorn. Det betyder att du kan lägga effekten och vridmomentet på en lämplig nivå för att inte riskera automatlådan, som i ditt och mitt fall, är den som är flaskhalsen.
Att du sedan, hemma i garaget, kan ladda tillbaka originalkod inför varje besök hos verkstan och sedan återställa den direkt efter besöket är förträffligt.
Deras lösning är i mitt tycke den optimala; här kan man äta kakan och ändå ha den kvar!

carl530
sen får man inte glömma att RTS enheten kan lagra 3 olika program.

orginal + 2 olika trim.

Så vill han ha ett "normalt" trim och kanske ett vassare som man bara använder tillfälligt kan man hadet och själv växla mellan de 3 olika.

Dock blir ju risken att man alltid använder det värsta... :)
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Kan du beskriva hur du gör då du laddar in nu kod i bilen! Hur lång tid tar det? Behöver du göra några speciella saker som t.ex. koppla in batteriladdare under nerladdningen?

carl530
Att byta mellan program är enkelt.

sätt in kabel till rts i bilens diagnostikuttag.
Välj vilket program som ska skrivas.
Om bilen skulle ha dåligt batteri varnar den för det.

Att skriva in ett nytt program tar mig ca 2 minuter.

Finns en film på deras sida som beskriver steg för steg.
Instämmer med carl530, busenkelt. I mitt fall varnar RTS:en alltid för att batteriet är svagt men jag struntar i det. Bilen är ny och batteriet är knappast dåligt. Inte heller något problem när det enbart tar 2 minuter.

Observera att V-tech också gärna tar bort toppfartsspärren om du har en bil med sådan. I mitt fall har jag nått 274 (enligt GPS) så spärren är garanterat inte kvar.

Jag har alltid RTS:en med mig i bilen. Händer något/behöver man så kan man ladda in original på ett par minuter.

Vidare har carl530 helt rätt, man njuter varje gång man sätter sig i bilen. Har man hårt trimmat och bor i Tyskland och kör full gas hela tiden, 100 - 250 med fullt pådrag osv så håller givetvis sakerna sämre. Har man tur håller det, otur så går det sämre. I Sverige dock, där man mest njuter av det goa vridet och någon gång trampar till rejält så ska det nog till riktig otur för att det ska gå åt pipan.

steaman: att du får bra kontakt/support från V-tech är något jag kan hålla med om. Vi använde min bil till att ta fram en Extreme mapp till 535d, 286 hk varianten. Jag hade t o m supportsamtal kring midnatt när killen från V-tech var på väg till BB för att frugan höll på att föda. Kanske det kan gälla som defintiion på bra support!?

Och, nej jag är inte sponsrad av V-tech, har betalt fullt pris... Är bara riktigt nöjd!
pi
162
pierran
1M 2012
320da M Touring 2013
Som karl så fint utrycker det "sedan får man inte glömma att just 325 197 hk är en strypt 330 motor.Därav finns det massor av effekt att hämta."

Låter rimligt när jag nu kollar på modellguiden här på forumet och inser att alla diersle sexor har samma cylinervolym men olika hästkraften. Vad är den största skillnaden mellan 325d och 330d? Är det större turbo, andra kolvar eller är det bara rent ut sagt mer laddtryck?
Kanske låter dumt att fråga detta men är helt grön på motorer och sånt, gillar bara att köra ;)

BMW FOR LIFE
Hej.

Precis allt är samma bara annan programmering. Nästa bil blir en 2.5d.
Klart mest prisvärda motorn efter ett besök på v-tech. Dessutom så får du ganska säkert 310hk och 680nm och det är mätt på bakhjulen i bänk. En polare hade sin på programmering. Blev mycket nöjd. Idag går den bättre än hans 535d som snart ska på ett besök också.
gnorfa, kan verkligen 310 hk på bakhjulen stämma? Det skulle innebära att motorn lämnar ca 350 på veven. Min lämnade t ex 335 på bakhjulen med ganska vass mapp. Jag tror du menar att effekten mättes på bakhjulen i bänk och omräknat till motorn så blev det 310.

Länken nedan visar väl just detta, ser ut att vara ca 40 - 50 hk beräknat förlusttapp genom drivlinan? 310 hk omräknat till motorn är dock riktigt bra, > 70 hk upp...

Länk
os
33
oscar_lindgren
320xd F31 -17
Är det någon som har chippad eller har annan erfarenhet av RICA Engineering?
(i Sverige) min bil står nämligen hos dom just nu.

Och ja har en känsla av att dom inte rikigt vet vad dom gör?!:S bilen har stått inne hos dom nu i 2 veckor och dom är usla på att höra av sig plus att när jag väl får tag på killen där så snackar han hela tiden om att han väntar på en minnes krets eller nått sånt då den gamla var "blockerad" och kunde inte moddas om.. är inte så haj på detta med chippning men de kanske nån här e?

bilen är en 328i -97 trodde man chippa dom via diagnosuttaget.. eller?

tack =)
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Inget fel med att trimma, bara man tänker på att hållbarheten kan minska radikalt - partikelfiltret kan nog höja avgastempen extremt mycket vid rejäla trimnivåer...?

oscar_lindgren: Rica i kungälv eller?
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Eftersom du bor i Huddinge så skulle jag rekomendera ItsFun Länk
Jürgen Weise är garanterat bäst i Sverige på BMW. ItsFun finns i Haninge.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.