AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
5.829

AC Max-knappen?

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Jag har funderingar på hur denna Max-knapp egentligen funkar.

Jodå, jag vet att den slår på full fläkt och minsta temp 16 grader (och stänger recirkulationen har jag för mig) när man trycker på den, och återgår till tidigare inställningar när man slår av maxläget igen.

Men, finns det några olika kriterier som ska vara fyllda innan maxläget kan aktiveras?

Jag klurar på detta därför att min klimatanläggning verkar fungera felfritt på alla vis, men det är inte alltid att maxläget aktiveras när man trycker på den knappen. Nu i dessa vårvarma dagar så kan det ju blir duktigt varmt en parkerad bil i solen, även om det inte är så himla varmt ute i friska luften. Så när jag idag tryckte på MAX så hände ingenting, och så brukar det vara om det inte även är väldigt varmt ute för då går maxläget vanligen igång igång. Men även vissa gånger när det är väldigt varmt ute så verkar det ibland ta en liten stund innan max-knappen funkar.

Kan det vara så att det måste vara under en viss yttertemp innan MAX kan användas, eller att det måste vara minst en viss temperaturdiff mellan ute och i bilens kupé? Eller måste det ha hunnit blivit ett visst tryck i klimatanläggningen, eller både och?

Någon som vet nåt om detta eller känner igen det jag beskriver?

Jag har för övrigt idag skaffat en försäkring för klimatanläggningen. För 595 kr/år så täcker det alla "mekaniska" delar i anläggningen så som kompressor slangar rör filter kondesor m.m och arbetet för att byta ut dessa. Men inte styrenheten i bilen vad jag förstod.

Men tänker man efter så tror jag det är värt att ta denna försäkring för det räcker väl med att bli tvungen att byta kondensor så kostar det väl minst 5000 kr i en nafs utan försäkring.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Hehe, Dr T,
inte för att vara den som är den, men tänker man efter kan det aldrig i långa loppet vara värt att ta en försäkring. Försäkringsbolagen måste ju tjäna, så du kommer aldrig få tillbaks mer än max 40 kr för varje hundring du betalar.

:)
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Verkar som det måste vara en viss temp ute eller temp-skillnad, känner igen irritationsmomentet.

______

HJ
78
HJH
Opel Ascona 19Sr-73
Jeep Grand Cherokee -00
BMW M6 -06
När bilens tempgiv tar emot 16 grader celsius eller högre går maxknappen igång.
Ha de gott!
To
141
Tomas Stadler
750iL -99
530i Touring -01
Jag känner också igen precis det som Dr T beskriver. Det verkar som om AC inte ger max kyla när ute tempen är låg.

Mvh

Tomas
Fr
156
Friedrich S
BMW 740ia-98
Dr T: Försäkringen verkar helt klart vara vettig. Vad är det för försäkringsbolag och i vilket sammanhang har du tecknat den?

Själv fick jag byta 2 rör till AC:n och värmeventilspaketet i min förra 728ia,
det kostade kr 8000.

Lasse-SL500: För försäkringsbolaget är det summan av utfallet på alla försäkringar som är intressant. Rimligtvis har man gjort bedömningen
att väntevärdet av samtliga skadekostnader för AC reparationer är lägre än premieintäkten för samtliga försäkringar för AC anläggningarna. Bara att damma av sannolikhets och statistikböckerna så förstår man mer hur försäkringar fungerar.
Visa användare
561
Travel-In-Style
330iAT -02
M3 Coupé -01
540iAT xDr -23
Dr. Hörselfel, Flytta ner till Centraleuropa där jag bor så skall du få känna på AC-kyla. Det ligger väl snö kvar i Dalarna?

Sechs macht Spass!

Mina bilar: Länk
Jag har oxo funderat hur max-knappen fungerar, varför det ibland inte händer något när man trycker in den. Tack för infon!

Friedrich: jag har läst statistik på universitetet, men hur mkt jag än dammar av de böckerna så kommer jag inte ifrån att jag läst ekonomi också. :) Min poäng är att försäkringsbolag måste vara lönsamma. Således måste försäkringstagarna betala in premier tillräckligt i händelse att ngt går sönder, men även så att det täcker löner, hyror, pensioner och bonusar åt personalen på försäkringsbolaget. Man kan inte trolla, lika lite som med alkemi - därför är en försäkring alltid ett ekonomiskt bakslag i det långa loppet. Men den kan vara försvarbar ändå, om man t ex inte har pengar sparade att bekosta olyckan om den är framme.

Så fungerar försäkringsbolag, bäste herr Friedrich.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Ang. försäkringar.

Visst är det så att försäkringsbolagen lever på sina försäkringar, och lever gott.

Likaså är det i långa loppet vanligen ingen bra affär att stå och betala en försäkring, i synnerhet om inget går sönder innan man sålt bilen.

Men, om jag betalar 595 kr/år så blir det på 10 år knappa 6000 kr. Det lär inte behövas mycket knas på AC-anläggningingen inom 5-10 år för att det ska kosta klart mer än dessa 6000 kr

Låt säga att kompressorn eller kondensorn behöver bytas om två år, kommer jag då att ha tjänat eller förlorat på denna försäkring....?

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Fr
156
Friedrich S
BMW 740ia-98
Lasse-SL500: Det lät som om i ditt första inlägg i tråden att försäkringar aldrig lönar sig, det var det jag hängde upp mig på. Om alla försäkringar ska vara lönsamma för sig borde väl premierna vara ännu högre? Ser man inte summan av alla premier i t ex en fordonsgrupp och väger intäkten mot väntevärdet av de totala skadorna inom gruppen?

Om alla enskilda försäkringar skulle vara lönsamma har du ju helt rätt i det du skriver, men är det verkligen så?
ps
377
psike
M240i xDrive -19
Friedrich S: Såklart är inte varje enskild försäkring lönsam - en vagnskadeförsäkring är ju lönsam för den som får sin bil inlöst. I det fallet olönsam för f-bolaget. Men alla vagnskadeförsäkringar avseende BMW 740ia -98 hos ett visst f-bolag är ju en klar vinstaffär för f-bolaget.

Sett över en livsstid så är det kloka valet antagligen att minimera antalet försäkringar - men det kräver ju dels att man har stadig kassa ifall det olyckliga händer, samt att man inte har mer än marginellt mer otur än genomsnittsförsäkringstagaren.

Om TS vet något som inte f-bolaget vet ang. hans AC-anläggning (kanske att den modellspecifikt tenderar gå sönder ordentligt var 3:e år) så kan det mycket väl vara lönsamt att betala 595kr/år för försäkringen. Men allra troligast kommer TS få ett negativt utfall på sin försäkring.

Det finns lögn, förbannad lögn och så finns det statistik, eller hur? Men vad hjälper det problemet med maxknappens funktion?/ Einstein.
Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Även jag funderade på varför MAXknappen inte ville starta igår. Jag tänkte också att det var gör kallt.

Vill man funktionstesta knappen kan man trycka på den efter man stängt av bilen för att få restvärme i kupén. Dioden lyser då och man vet att knappen inte är trasig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.