AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.870

192 hk motorn i E61, för- och nackdelar?

Hej!

Är på väg att köpa mig en 525iA Touring-05 (tillverkad december 2004, men modellår 2005).

Bilen har den "gamla" motorn på 192 hk och jag funderar på om det är någon stor skillnad på den och 218 hk-motorn?

Hur mycket lägre i pris bör den ligga? Bilen har gått 6 000 mil och är svensksåld.

Personligen kör jag inte så mycket per år och om den gamla drar, låt oss säga, 10% mer så innebär det 1500 mil * 1,00 liter * 110% * 11,00 kr = 1 650 kr per år. Växelpengar i sammanhanget.

Finns det några fel på denna motor man bör se upp med?

Har provkört båda, dock inte i 5-serien.

Det är ingen väsentlig skillnad. 218-hästaren har någon bättre "punch" strax efter 3500-4000 varv där den verkar dra som bäst.

Den gamla motorn upplever jag som starkare på lägre varv.

Kommer inte i håg några förbrukningssiffror men en skillnad på 10% låter rimlig, till den nyare motorns fördel.

Det går att köra den nyare motorn snålt om man kör enligt eco driving-principen men så fort det gasas lite så sticker förbrukningen iväg.

Den nyare motorn har haft problem med ventlitickande läten - mest skönhetsfel säger BMW och mig veterligen har ingen rasat pga. det.

Som alltid, provkör och bilda dig en uppfattning! Jag skulle personligen satsat på den nyare motorn.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om du ändå ska ha en 05 så ta en med nya motorn. Annars kan du ta en äldre och på så sätt spara ytterligare pengar.

thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Har den gamla motorn dricker ca 1 liter blandad körning men tycker kanske att det inte är så mycket att orda om det är ju inte en liten bil precis är otroligt nöjd med den hittills har haft 7 BMW bara 5-serien pga familj skulle aldrig ha ngt annat, om jag har råd att åka Bmw så blir det en sådan även i framtiden

Ps. Har provat V70 också men bara 3 månader

Mi
14
MikeyMike
525i Touring-05
Köpte nästan en exakt sådan bil du har på gång för 2 veckor sedan.
525,E61,automat,tillverkad i slutet av 04 men registrerad i mars-05,6500 mil.
Jag betalade 175´ om det är till någon hjälp..
Hej,

tack för alla svar!
Självklart föredrar jag den nya motorn, men jag har hittat en i övrigt fin bil med M-Sportpaket (som jag har som krav) till ett bra pris.

För mig spelar det dock ingen större roll att det är 192 istället för 218 hk. Det jag möjligen tvekar över är om den blir svårsåld den dag bilen skall säljas pga motorn.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Svårsåld blir bilen bara om du begär för mycket pengar för den i andra hand. Prisskillnaden mot 218 hk kommer givetvis att delvis finnas kvar.

th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Tillgång och efter frågan är alltid skillnaden och har du hittat en bil du gillar varför vänta
Man kanske hittar en 218 hästars i morgon men man kanske aldrig hittar en som är på rätt avstånd och till rätt pris med rätt utrustning det är jätte svårt att hitta helt rätt om man inte köper den helt ny

LO
22
LOTEZ
525iM M-sport Touring -05
Länk
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Lotez M-paket var där men sen var där inte mycket mer
Den skulle kanske kosta 200 i mina ögon det finns bilar i den pris klassen direkt på bilfirmor med garantier mm. och allt vad det innebär

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.