AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.087

Automatlåda, är detta normalt?

Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Hej,
Jag har en BMW 330 från 2006, bilen är nu 2 år och 8 månader gammal och har gått 4.800mil.

Nu till frågan: När jag lägger i D så känner jag hur bilen vill frammåt och man kan ibland höra ett klonk bakifrån. Det hörs inte när jag går från N till D eller från N till R, men om jag just backat och lägger i D kan jag känna hur den lägger i växeln och vill frammåt och ibland hörs ett litet klonk sammtidigt som den vill frammåt som jag tycker kommer från bakvagnen.
En kompis kände på den igår och han har haft en e90 325 och e90 330 och sa att det är helt normalt, men jag tyckte inte det märktes lika tydligt igår. Jag är enormt noga och nojjig och kanske stressar jag upp mig i onödan.

Pappa sa att det känns tydligare när man går från P till D när bilen är kall pga att den har lite högre varvtal på tomgång, men detta märks även när bilen är varm. Jag provade lite fram och tillbaka nyss när jag fickparkerade.

Som sagt, är detta normalt? Om inte vad kan felet vara?
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Hej! Har en också 330 med automat men jag har dock inte oljudet du nämner. Du skriver att det känns som om bilen vill framåt, men är det inte så det ska vara när man lägger in D?

Undrar när din kompis 325a och 330 tillverkades? Kanske samma period som din. Det kanske finns ett samband?
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Jo det är helt normalt att den vill framåt, men jag får en liten "dunk" i ryggen när jag går från R till D.

Min kompis 325 levererades ny ungefär samtidigt som min och såldes i vintras vid ungefär samma mil. Hans 330 var en 2005 och såldes för över ett år sedan kring samma mil.
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Skall tilläggas att det är bara när jag precis backat och lägger i D med en gång som det känns. Inte när jag går från P till D/R.
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Har precis varit ute och testat detta, jag får faktiskt en liten knuff. Det känns som om man engagerar en växel, liksom. Svårt att förklara men jag förstår nu vad du menar. Dock hör jag inget ljud. Har du varit hos ÅF och bett dem kolla upp det?
Bayer_Aleks
Helt normalt att den ska bete sig så, som ett litet ryck efter att du haft i R o slänger sedan in D. Växellådan går ju över från backväxel till framväxel och kan hamna i sådan växelkugge som kanske varit lite i "oläge" och därför kanske du känner ett litet ryck. Det ljudet har jag dock inte varit med om att den ska höras varje gång man skiftar från R till D.. Hade själv en 325 Steptronic och upplevde rycket många gånger men aldrig dunk ljudet från bakvagnen.
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Hej, nu har jag varit på förende bil. Jag bad en av verkstadskillarna känna på bilen och nu kan jag beskriva dunket lite bättre.
Det är precis som du beskriver Pavel att man får en liten knuff när man går direkt från R till D, men stannar jag upp i N i ca en sekund så känns det först som den släpper "draget" och sedan börjar igen, det blir alltså mjukare. Verkstadskillen gick fram och tillbaka från R till D och kunde stressa fram ljudet men trodde inte det var någon fara, det skall dock kollas upp den 29 april när jag ska göra service på bilen.
"Klonket" som jag beskriver är inte alls högt men är ett resultat av det lilla "dunken" jag känner i ryggen.
Sen på vägen hem och när jag parkerade utanför hemmet kunde jag inte framkalla ljudet och endast ett svagt "dunk". Det är alltså inte varje gång jag hör ljudet och det kommer nog ifrån mitt under bilen.

Det är nog bara jag som oroar mig i onödan. Pappa menar på att det måste finnas ett litet glapp i lådan och bilen är inte helt ny. Det glappet känner man tydligare när man går direkt från R till D.

Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Nu har det gått ett par dagar och eftersom jag blev tillsagd av killen på BMW att igentligen ska man lägga växelväljaren i N en liten stund innan man lägger den i D så går jag nog omedvetet långsammare från R till D. jag har bara känt rycket en gång sedan jag skrev senast och den gången var jag nog lite snabb.

Det konstiga är att trots att jag sedan provar igen är det inte säkert att jag får rycket, det är inte alls konsekvent. Bilen ska som tidigare nämnt in på BMW den 29 april och då ska även framrutan bytas (sjukt irriterande, en liten spricka blev 40cm lång när jag tvättade bilen en varm dag).

Jag undrar: Kan detta "rycket" bero på glapp i transmissionen, kardan, diff eller drivaxlar? Det borde ju inte vara så efter 4.900mil.

Jag är inte helt dum tekniskt vad det gäller bilar, vågar någon sig på en bra förklaring på "oläget" som lådan hamnar i som ger upphov till ett ryck?

Min vän som också kör BMW är inte lika försiktig i sin hantering av växelväljaren, den går fort mellan R och D och han har aldrig klagat på ngt dunk.

En sista snabb fråga: Detta "dunk" skall undersökas i sammband med service fordonskontroll, denna "felsökning" eller vad man ska kalla det borde väl ingå då iom att det är en fordonskontroll? I annat fall förväntar jag mig en direkt förklaring på vad som framkallar "dunket" om det anses normalt av BMW. Om det inte bör vara så borde det gå på godwillgarranti OM det är något som bör åtgärdas.

Min gammla bil: Länk
Ma
32
Maxen
520i E60 - 05
Tja,

Hur gick det med detta?
Har nämligen samma eller liknande ljud när man går lite snabbare från R till D.
330dA Touring -04

//Maxen
gO
1.407
gOry
335i Touring
glapp i transmissionen har du nog från mil 0
Ja
71
JarreYuri
525 DA Touring -07
Tänkte väcka denna fråga till liv igen.
Har själv märkt av detta ibland.
Jag lyfte upp bilen och noterade att jag INTE hade ett endaste glapp i varken drivknutar eller kardan/diffhus.
Dock hade jag glapp mellan kardanaxel och växellåda. Någonstans i den överföringen i alla fall.

Stort problem eller går det att åtgärda?

Som redan har skrivits i tråden om du går via P eller N och släpper upp bromsen så kommer du känna hur bilen rullar lite om du sedan lägger i D kommer inget hopp.

Det var i allafall så på min förra automat. Helt normalt.
Ko
257
Kolvsallad
325iA Touring -09
Z4 M Coupé -06
Detta är helt normalt, det finns små mekaniska spel mellan kugghjulen i både bakvagnen och bakaxel. Hade dessa inte funnits hade bränsleräkningen blivit hög och temperaturutvecklingen i växellåda och bakaxel hade sabbat detaljerna ganska omgående. Du kommer inte känna dessa spel för hand men de finns där.

När växellådan är kall driver den är oljan lite mer trögflytande. Detta gör att oljetrycket till kopplingarna och momentomvandlaren är högre. Vilket i sin tur gör iatt lådan kopplar in växlarna lite hårdare och driver mer än en när oljan är genomvarm. När delarna blir varmkörda blir dessutom spelen mellan kugghjulen sannolikt mindre därför märks beteendet tydligare när bilen är nystartad.
Ja
71
JarreYuri
525 DA Touring -07
Det jag syftar till är inte små spel. Detta kommer man inte ifrån.
Dock kan jag i relation säga att jag har INGET (inte noterbart) spel i varken drivaxlar eller diffhus.
Endast stort glapp mellan kardanaxel och växellåda.

Ju större glapp man har ju större påverkan på växelhusen.
Därtill blir skadan exponentiell ju större spel man har på en rörlig del. Tänk på det!!!

Ko
257
Kolvsallad
325iA Touring -09
Z4 M Coupé -06
Sitter det inte en Hardyskiva mellan kardan och växellåda denna borde vara ganska enkel att byta.
Ja
71
JarreYuri
525 DA Touring -07
Just det ja... hardyskivan... Skall kollas!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.