|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
| Skulle inte falla mig in att låna till en leksak/bil. Lån har man på villan. | |
| Det är givet att det finns för- och nackdelar med båda alternativen och det är upp till var och en att se över ens ekonomi. Annuitetslån frambringar, förhoppningsvis, en större likvid kassa medan ett fristfritt köp undkommer försmädliga räntor etc. Bilar för sidointressen, TV-apprater, soffor och annat lyx är än dock inte ett måste - och att låna till sådan egendom är knappast en investering. Personligen har jag sparat ihop pengar till mina bilar medan många av mina kompisar tar vilket skitjobb som helst, enbart i syfte att kunna köpa sina drömbilar vid 18 års ålder. Plumpt, någon? | |
|
Fortfarande ingen av lånhatarna som lyckats komma med en vettig argumentation varför man inte kan ta banklån till en bil. Mest gamla floskler som kommer flygande. Lek med tanken att jag vill köpa en bil för 300.000. Antingen kan jag vänta i 3 år och spara ihop dessa pengar eller så jag tar jag ett banklån till ~3% ränta. Genom att vänta med att köpa bil så sparar man i detta fall (huvudräknat) 18 tusen kronor. - Småpengar! I ena vågskålen 18 tusen kr, i den andra köpa sin drömbil direkt och slippa vänta i 3 år. Jag vet vad jag väljer... ______________________________ //Lövet |
|
| Som sagt var, Andreas, det är upp till var och en att bestämma. Personligen gillar jag tanken att äga ngt utan förbehåll och är uppväxt med att lån enbart är förenligt med bostadsköp. Det finns således andra orsaker än rent ekonomiska; Känslan av att äga ngt som man själv har köpt och tjänat ihop till. | |
|
tvesolva: du har en poäng, men på intet sätt något argument emot att låna till att köpa bil. Det finns klart dåliga tillfällen att låna till bil och även konsumtion i allmänhet. Men har man ett bra kassaflöde så ser jag inga problem i att låna pengar. Sen finns det klart dom som har medioker inkomst och gärna äter nudlar för att klara ränta+amortering på sin fina bil - en räntehöjnig, varsel på deras jobb, eller ett lite större fel på bilen så sitter dom i skiten för att dom har inga marginaler - DÅ är det såklart inget vidare att låna till en bil. Men förutsätter vi att personer som lånar, tar ansvar för sin egen ekonomi så ser jag inget problem. Att folk sedan är av "gamla skolan" och vill spara, sedan köpa. Det är ju helt och hållet valfritt, men fortförande ingen hållbar argumentation EMOT billån. |
|
|
Jag kan tänka mig att låna till något man absolut inte kan köpa kontant om det är något man måste ha och kan tänkas ha nytta av under många år - exempelvis en villa. Enda gången man skall låna till bil är när man måste ha en bil för att ta sig till jobbet eller när man har småbarn och måste ha en pålitlig och krocksäker bil. Det är ju inte särskilt roligt att skjutsa runt småbarn i 20 år gamla rostiga skrotbilar som har dålig krocksäkerhet. Z-serie utan cash skulle jag inte ens komma på tanken till att köpa av följande anledningar : Det är träligt att vakna varje morgon och ha lån. Det är träligt att ha höga fasta månadskostnader. Det är inte roligt att amortera begagnade produkter och en bil ser jag som begagnad efter en sommar. Lån är ett nödvändigt ont man skall vara utan om man kan ty det är en jäkla massa småavgifter bankerna tar av låntagarna. Att ha lån är en extra stress i tillvaron då du inte får bli sjuk eller arbetslös eftersom lånet måste betalas , du kan ha en extra försäkring mot arbetslöshet/sjukdom men det kostar en del samt hjälper dig inte mot långvarig sjukdom/arbetslöshet. Det är roligare att spara och ha pengar på banken än att låna och ha en skuld. Ett sparkapital på banken ger trygghet och handlingsfrihet. Har du lån på bilen är du mera desperat när bilen skall säljas och köparen har då en fördel mot dig. Cash is king. Om du inte har lån på bilen så har du varje månad mera pengar att röra dig med och exempelvis göra spontana saker med. Räntan på en bil är ofta mycket högre än reporäntan. Det är skönare och man njuter mycket mer av en bil man äger istället för att hyra den av banken. "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
|
Sedan 70-talet har det mer lutat åt (företag som privat) att låna på det kalkylerade nettot än att spara just för den enkla anledning att vi praktiserar en liten variant av amerikansk marknadsekonomi, d.v.s att spara lönar sig men inte så mycket som man kan tro...om man inte har sjukt mycket stålar på banken redan vill säga och helt enkelt kan betala med räntan. Pengarna ska rulla för att hålla trycket uppe på produktion och konsumtion. Men som vi ser ungefär vart tionde år så är ju marknadsekonomin begränsad när staten får lägga in pengar i den privata sektorn för att svängarna blir lite för yviga. Amerika var ju riktigt nära kollaps när finansministern (som är en hardcore marknadkille) tyckte att det var prima med självsanering men som blev övertygad om att det skulle gå åt pipan med alltför många var upplåsta på krediter. Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar. The way we see the problem is the problem. |
|
|
Så det är ju helt legitimt att låna till leksaker, resor, kläder, you name it. Finns inkomsterna eller säkerheter så ser jag inga problem. The way we see the problem is the problem. |
|
|
Psike, Åter igen vidhåller jag att bil på avbetalning, personligen, ej är tilltalande. Det är inte inte fråga om ngt motargument, enbart en linje jag själv följer. Det finns, precis som du säger, stunder då ett lån kan vara motiverat samtidigt som det finns tillfällen då det inte är det. Jfr. Clintons subprimesubventioner via de tillfälligt uppburna bolåneinsituten. Allt är relativt. |
|
| Nån skrev att måste man låna för att köpa bil så har man inte råd. Låna gör man till bostad. Hmm...isåfall har du inte råd med bostaden heller om man resonerar så. Skaffa en hyresrätt. Och nej, jag har inte lån på min bil men därimot på min bostadsrätt. Och jag kan säga som så att det känns jävligare att ha ett bostadslån på 1,3 mille än ett billån på 100000 som jag tidigare haft. Räkna på bostadslånets ränta och man kommer ganska snabbt fram till att billånet är väldigt billigt i pengar räknat. | |
|
viperhauck : Ni skriver "Räkna på bostadslånets ränta och man kommer ganska snabbt fram till att billånet är väldigt billigt i pengar räknat." Jag skulle vilja ta bort det där ordet _man_ , ty för de flesta av oss är det så att räntan på ett billån är typisk mer än dubbel så dyr som nuvarande rörliga boränta som ligger på 2.0% och ännu lägre för de som ränteförhandlat - till detta tillkommer ytterliggare 30% ränterabatt i form av skatteavdrag , så jag förstår inte hur du räknar ? Dessutom är det få bilar man köper som behåller eller ökar i värde medans bostäder , trots rådande bostadsbubbla , brukar följa konsumentprisindex och kan ses som en investering som dessutom ger långsiktigt låga boendekostnader när köpeskillingen väl är nedamorterad och man kan bo billigt. "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
|
Några argument som kommit upp då: "Det är träligt att vakna varje morgon och ha lån." -Psykologiskt "Det är träligt att ha höga fasta månadskostnader." -Kostnaderna blir förutom räntan (som är peanuts i nuläget) inte ett dugg högre "Det är inte roligt att amortera begagnade produkter och en bil ser jag som begagnad efter en sommar." -Enbart psykologiskt "Lån är ett nödvändigt ont man skall vara utan om man kan ty det är en jäkla massa småavgifter bankerna tar av låntagarna." -Brukar röra sig om 25-50 kr i månaden "Att ha lån är en extra stress i tillvaron då du inte får bli sjuk eller arbetslös eftersom lånet måste betalas , du kan ha en extra försäkring mot arbetslöshet/sjukdom men det kostar en del samt hjälper dig inte mot långvarig sjukdom/arbetslöshet." -Sant. Men det förutsätter ju att din tidigare ekonomi inte haft några reserver alls. Dessutom är det inte svårare att sälja en bil med lån än en utan. "Det är roligare att spara och ha pengar på banken än att låna och ha en skuld." -Enbart psykologiskt "Ett sparkapital på banken ger trygghet och handlingsfrihet." -Sant. Men det utesluts inte på något sätt av att du har en bilfinans. "Har du lån på bilen är du mera desperat när bilen skall säljas och köparen har då en fördel mot dig." -Absolut inte! Varför skull det vara så? Det förutsätter återigen att du inte har några reserver bara för att du har en bilfinans. Ytterst fördomsfullt! "Cash is king." -Bara ett mantra "Om du inte har lån på bilen så har du varje månad mera pengar att röra dig med och exempelvis göra spontana saker med." -Förutom räntekostnaden så är detta inte sant alls. "Räntan på en bil är ofta mycket högre än reporäntan." -Nu vet jag inte riktigt vad du fiskar efter här. Du får varken spara eller låna till reporäntan. Vad gäller billån vs pengar på sparkonto så stämmer detta. Men det finns betydligt mer raffinerade sätt att spara pengar på... "Det är skönare och man njuter mycket mer av en bil man äger istället för att hyra den av banken." -Återigen enbart psykologiskt. Ägandeförhållandet på en bil påverkas inte av belåning. Kaptenlöjtnants resonemang är lite väl filosofiskt för att angripa i sak men det jag tror han syftar på är nackdelarna med ökad skuldsättning, dvs att bara låna högre och högre belopp. Detta kan exempelvis vara fallet med de personer som lånar på huset för att finansiera en bil och sedan inte amorterar. Detta är helt idiotiskt och inte alls vad en bilfinans handlar om. ______________________________ //Lövet |
|
|
:) Läste precis igenom alla inläggen, WOW, så många åsikter. :) Hur du än gör "FlashMalmö", en BMW Z4 (eller Z3) blir aldrig fel :) Precis hemkommen efter en dag med taket nere, f-n vad jag är glad för min Z:a :) Lycka till Ta't lugnt i solen alla Z förare! Njut av livet :) Martin Rydell |
|
|
Jag får kliva ner från mina höga hästar Andreas :D Jag ser inget problem att låna till en bil vare sig det är bilföretagets finansbolag eller banken. Det börjar väl tjorva till sig först om rådgivningen och det egna omdömet brister, men det är väl sällan någon som kursar på ett billån...? Och det är väl lika sällsynt att behålla bilen tills den är betald? Räknar man med att behålla bilen hela dess livslängd blir kanske kalkylen lite annorlunda. The way we see the problem is the problem. |
|
|
andreas : man kan tro att du ligger fullinvesterad i bankaktier och vill ha in så många som möjligt i lånefällan :-) Btw. , ytterliggare en anledning att inte ha billån är att det blir svårare att få bostadslån om man redan har ett eller flera lån , enda undantaget här är CSN-studielån som banker normalt sett inte ser som någon belastning. "Den som är satt i skuld är icke fri" , Göran persson "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
|
Z3:n är betald CASH, MEN med facit i hand. Den är värd sin vikt i guld//thomas |
|
|
Tvesolva: Jag känner mig helt överens med dig nu :) Självfallet upp till var och en att ha åsikter, bara man själv inte dömmer andra. Det som saknas i tråden är, tycker jag, en viktig sak. Oavsett lån eller inte så är en av de största kostnader med bilägande: -Värdeminskningen Denna skiljer sig inte beroende på om man betalar bilen cash eller belånar. Den skiljer sig beroende på vilken bil man köper. Därmed så är AMORTERINGS-biten av ett lån lika lite en kostnad som att det är en kostnad att skicka pengar till ett sparkonto. Den merkostnad som uppstår när man köper en bil med lånade pengar är enbart räntekostanden, reducerad med 30% (i normalfallet). Själv har jag numer inga billån, men så äger jag egentligen heller ingen bil i praktiken. |
|
| Wadel: Det jag menar är att på billånet betalar du totalt på låt säga tre år kanske 10-15000:- På bostadslånet betalar du samma summa på några månader pga mycket högre lånebelopp. Alltså jag pratar pengar inte procent. | |
|
Nejdå wadel, äger faktiskt inga bankaktier alls. Däremot köpte jag alldeles nyss en hel del verkstadsaktier eftersom jag tror den svenska industrin kommer att resa sig. Men det är en helt annan diskussion... Psike slår huvudet på spiken när han pekar ut värdeminskningen som den absolut största kostnaden för en bil. Mycket riktigt är den helt oberoende hur du har finansierat bilen och den enda skillnaden mot att låna är att räntan x 0,7 tillkommer. ______________________________ //Lövet |
|
|
Kul med lite aktivitet i tråden :) Jag är en av dem som kan mycket väl tänka mig låna till en bil och varför skulle man inte göra det? Låt säga att jag har pengarna som krävs för att köpa bilen "cash" och därmed slipper jag räntan på säg 5-6%. Men å andra sidan känner jag personligen att det vore dumt att binda upp kapital på det sättet då jag kan investera motsvarande pengar och tjäna pengar, tex i värdepapper. Visst det finns inga garantier att dessa papper går upp men långsiktigt så gör dem det (det gör inte bilen) samt att man oftast har en direktavkastning (aktieutdelning) på 4-5% om man väljer någorlunda stabila företag. Rätt eller fel, så tänker jag. Sen ska man inte vara rädd för att låna om man har koll på sina siffror och som Andreas säger, amorterar man i samma takt som bilens värde minskar så hamnar man inte i någon svår situation. Mvh/Rolle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.