AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
847

vad beror tickandet på?

Po
14
Pottan
e30 325i -85
slaktad touring
tjenare!

jag märkte här om dagen hur min m50 har börjat tickat mera och mera, förut va de vid kall start dom 2 första sekunderna men nu även vid varm maskin så tickar de, och de har bara blivit oftare och oftare men de kan även slut mitt i allt.

sen kan de ticka 5 minuter senare igen, och de sku borda varit bytt olja kanske för ett tag sen men har inte blivit men nu ska jag göra de, men kan tickandet bero på dålig olja eller är de helt enkelt dags för lite ventil inställningar? btw vad rekommenderas de för olja?

// tack på förhand

Pottan
Skulle tippa på igensatta ventilliftare. De är hydrauliska, och om det har slarvats med oljebyten är det fullt möjligt att ventilerna börjar ticka.

Vorsprung durch freude am fahren
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Skulle nog också sätta min slant på att dom kan vara lite igensatta.
Det kan nog sitta på sin plats med ett oljebyte om det nu skulle ha vart dags för ett tag sen egentligen.
Prova släng i en flaska motortvätt innan du byter oljan för att kanske möjligen rensa motorn lite. Nu är det ju inte säkert att det de beror på,men det låter typsikt som det problemet.
Eftersom du nu har hydrauliska ventiler kan man ju tyvärr inte hoppas på fel inställda ventiler.

Jadu,vilken olja..finns ju en hel uppsjö alternativ. Men en helsyntet 5w-40 passar utmärkt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.