|
|
|
|---|---|
|
Krockade min 328 i december. Ställde undan den ute i tre månader och dagen jag startade bilen igen var det -12 grader eller nåt sånt ute. Och efter 5 minuters körning började det komma olja på grenröret som rök lite under huven. Sen efter en minut rök det vansinnigt ur avgasröret och bilen gick knappt hålla igång. Frusen vevhusventilation tänkte jag och puttade in bilen i ett varmgarage. Två veckor senare skurvade jag av insugsröret och rengjorde allt som har med vevhusventilationen att göra utan att egentligen hitta nån smuts att snacka om. Måste vart mycket is och lite oljeskit!? Nåväl tvättade ur insugsröret som va halvfullt i olja, tvättade även gasspjäll osv. Sög upp oljan som låg på insugsventilerna osv. Sen bytte jag även ventilkåpspackning eftersom den droppat olja på grenrören. Skruvade ur tändstiften och rengjorde dom och kollade så det inte låg olja i cylinderloppen. Satte ihop allt och startade bilen. Eller försökte ivartfall. Den går igång ibland men man måste vara snabb på att fånga upp den med gasen annars dör den. Går orent och ryker såpass att grannhusen försvinner i röken efter 20 sekunder ungefär. Jag kan tänka mig att det ligger en liter olja i avgasröret, men varför går bilen orent. Som att den pendlar mellan 4 och 5 cylindrar. Vad mer kan jag göera än att rengöra det jag redan gjort? Eller kan det vara så enkelt att tändstiften inte höll att bli oljeindränkta? Tacksam för tips! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.