AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.193

540 Dog på tomgång, kamaxelgivare?

Sida 1 av 2
Ro
220
Robbex
320ik -88
Bmw 540IA -94
Ett problem fixat och ett annat uppenbarar sig.. mja så är det för mig iaf "suck".

Ajja. idag så DOG motorn helt mysteriskt på tomgång. Jag körde en kort sträcka för att hämta polarn för att sen puttra vidare till jobbet.

När jag kom fram till polarn så parkera jag och slog växeln till P.
Kort därefter så bara dog motorn?!

Sen vart den riktigt tjurig, ville inte starta. Efter 2 försök så hoppa den igång men jag va tvungen att ge lite gas sen gick den som en klocka.
Detta har aldrig hänt förrut.

Resten av dagen har bilen gått kanon, har försökt framhäva felet igen men det går inte. Den går som vanligt nu.

Dock har bilen gått allmänt dåligt på tomgång ( sa iaf Bmw verkstaden ).
Den blöddrar tydligen.
Co Värdet är kanon.

Det som är bytt genom tiden pga av tomgångsproblemet är:
Insugmembran
LMM
Avgassystem
Kattar
Lambdasonder
Tomgångsmotor

Det går inte att läsa av felkoder från boxen då den delen har eloxerat sönder så man kommer inte i kontakt med styrboxen med service pc.

Hört och läst om kamaxelgivare, verkar det vara mitt problem här?
Ny box också kanske?
Ifall jag byter box, är det "Plug and play" som på M20 motorer?

I övrigt går bilen kanon, varvar som den ska.
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Hade samma problem som du, motorn dog när som helst. Jag byte soppa pump och nu funkar den fint igen. Kolla om det kan vara den.
Ro
220
Robbex
320ik -88
Bmw 540IA -94
Updaterar:
Bilen dör hela tiden nu, den går inte ens att starta!
Den hostar till och dör sedan direkt.

Den dog även undertiden jag körde och motorlampan började lysa. Sen hoppa den igång automatiskt igen.

Själv tror jag det är något tändningsproblem. Dock vet jag inte vart jag ska börja.
Kan Kamaxelgivaren ställa till det såhär?

Jag tror inte det är soppapumpen då den bara är ca 1 år gammal.

Finns det något sätt att testa soppapumpen?
Ro
220
Robbex
320ik -88
Bmw 540IA -94
Updaterar:
Soppapumpen är 7 år gammal.

Kan mycket väl vara den som gett up igen för motorn beter sig precis som att den inte får fram soppa.

Förmodligen relät eller pumpen, eller kanske en säkring.
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Ja kolla säkring. Börja med att byta pump, tror problemet ligger där. Om startmotorn går runt fint men ingen tändning så kan det vara det. Min var lika dan. Bytte pump å sen så lirade den så fint igen. Pumpen hittar du på biltema och tar max en timme å byta.
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Hur har det gått?
Ro
220
Robbex
320ik -88
Bmw 540IA -94
Idag har jag kollat alla säkringar, kolla pumpen osv.

Det är tryck i soppaledningen och bilen vart sur när jag starta och det kommer fram soppa.

Fick igång bilen vid varje tillfälle men den är fan inte rolig att starta. Nötter som fan och hostar igång.

När bilen är igång går den RIKTIGT dåligt på tomgång, hostar och spottar och det hostar ut soppa ur avgasrören.
Så det är något riktigt generalknas på tändsystemet.

Provat koppla ur luftmassemätaren utan skillnad, gick fortfarande som skit.
Provat att byta batteri också, hjälpte litegrann.

Bilen kan dö helt utan förvarning, eller om man bara petar lite på gasen så blööp. Det går inte varva över 4000, ibland går det, oftast inte.

Har tagit ur styrboxen då det inte går att läsa felkoder på den, jag har öppnat boxen och kollat men inget fel syns, ser kalasfint ut.

Så de problem som kan finnas är:
Styrbox fel
Kamaxelgivare
Vevaxelgivare
Soppapump

Tråkiga är ju somsagt att om man pluggar in datorn så ser man nada.. man får inte kontakt med boxen.

Den kommer få stå hela natten utan batteri så allting totalnollas, får se imorn vad som händer när jag kopplar in boxen igen och startar maskin, förhoppningsvis startar den.

Annat problem nu är ju också så att jag inte kan få den till verkstad utan att bärga bilen, och det kostar det med...

cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Robbex, det du beskriver i början på sista inlägget är en repris på mitt problem.
Bytte soppapump å sen så funkade allt fint igen =)

BMW
Först och främst.
Ro
220
Robbex
320ik -88
Bmw 540IA -94
Jupp! Satte tillbaka min styrbox nyss i bilen och försökte starta, den har stått sen kl 11.00 idag utan att vara startad.

Riktigt jävla sur men hoppa igång efter 5 försök typ.
Gick då helt okej på tomgång.

Efter 2 min gick jag in och snudda gasen.. plööp tvärdog!

Så imorn ska jag koppla soppafiltret ( vart sitter det? ) och lossa slangarna och drar runt nyckeln och kolla hur mycket soppa som sprutar ur slangen ( ska ju vara ett ordentligt flöde med soppa ). Kommer ingen soppa= byta pump :).

Såg att pumpen kostar 499kr!!! på biltema! jämnfört med 2995kr på autoexperten! My god värt det om det fungerar.

Soppapumparna på bmw modellerna , specielt E30-E34 verkar ju totalt jävla värdelösa? Pajja vid soppatorsk, pajjar lite när dom vill ju.

Så vart exakt sitter soppafiltret?

Jag var inne på filtret.
Det kan komma soppa men vara dåligt bränsletryck.

Jag brukar alltid köra bränsleinsprutningsrengöring på mina bilar eller tanka i en 10 liter etanol för att få ut så mycket skit som möjligt, som sedan sätter sig i gamla filtret som man sedan byter allt är då nytt och fräscht.

Om filterbyte inte hjälper så skulle jag tro mer på vevaxelgivaren än kamalaxelgivaren, för när vevaxelgivaren dör så brukar bilen inte att få igång däremot på kamgivaren går så brukar bilen gå att köra men det går extremt dåligt.
Ro
220
Robbex
320ik -88
Bmw 540IA -94
Bilen går att få igång, men den är riktigt jävla tjurig.

Och det är precis som att det inte finns tillräckligt med tryck i soppaledningarna för den dör vid gaspådrag. Ibland dör den bara när den står på tomgång.

Skall prova byta filtret imorn och även soppapumpen. Kostar 499kr på biltema och det visar rätt fort om det blir bättre.

Blir det oförändrat så har jag iaf en pump i reserv.

Blir det ingen skillnad med ny pump och filter byter jag både kamaxelgivare och vevaxelgivare.
Visa användare
298
Ljungblom
518i -90 M40B18
520i -89 M20B20
Robbex, hade problem med min 520 för ett tag sedan, köpte en pump på biltema, kruxet var att den var lite för universal för att passa direkt, men är du händig så kanske du får ihop det med en sån också. Har för mig att pumpen var för liten för att passa i armaturen. Du är varmt välkommen och komma och köpa min oanvända BT-pump för en hundring om du vill.

Felet med min M20 var vevaxelgivaren(sitter ingen kamaxelgivare på min), den kunde hoppa igång ibland, gå en stund, dö och sen vara nästan omöjlig att starta och så vidare. I mitt fall så hade kabeln till givaren legat och skavt mot remskivan och därmed jordade den signalen lite ibland, därför den gick skit. Eftersom vev-givaren styr tändningen och även bränslepumpen så blev den sur emellanåt.

Ro
220
Robbex
320ik -88
Bmw 540IA -94
Kan väll inte sitta samma pump i 520 som 540?

m60b40 kräver väll bra mycket mer soppaflöde?
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Robbex, min dog me när den stod på tomgången. Köpte en ny soppapump å det löste mitt problem direkt =)

BMW
Först och främst.
Ro
220
Robbex
320ik -88
Bmw 540IA -94
Körde du med Biltema pumpen?
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Japp
Ro
220
Robbex
320ik -88
Bmw 540IA -94
Följdande gjort idag:

Soppapumpen urtagen och provkörd ( den som satt i ).
Den fungerade helt felfritt.

Montera tillbaka existerande pump och byglade sopparälet, jora då hörde man verkligen hur pumpen jobbade.
Dock starta inte bilen, om den starta gick den somvanligt. Dog då och då.

Nästa steg så bytte jag soppafiltren mot 2 st E39 540 filter. Dom är dubbelt så stora, blev trångt men fick in dom.
Samtidigt körde jag i STP Injectorcleaner.
Gammla filtrerna va ordentligt igensatta också kan jag meddela.

Efter filterbytet så var ju bilen självklart startsur då soppan va slut i systemet. Men jag fick igång den tillslut. Dock dog bilen då och då samt den gick likadant.
Hursomhellst så drog jag ut en sväng och körde.

Kan ju säga att injectorcleaner va som natt o dag, bilen svara betydligt bättre på gasen.
Dock dog den ju hela tiden som vanligt.

Vid dethär laget började jag tappa förståndet totalt.

Så jag tog in bilen igen ( fick putta in den för den TOTALT vägrade att starta ).
Montera loss motorkåpa och allt möjligt.
Kopplade loss slangen till Fuelrailen. Byglade sopparälet.. hade slangen i en flaska.
Pumpen gick i ca 5 sekunder och fyllde under den tiden en halv liters petflaska nästan.

Ok check får soppa fram till spridarna utan problem.

Skruva sedan ur stiften och kollade om jag fick gnista.
INGA stift va dränkta i soppa eller konstigt färgade, helt normala.
Satte stiftet i tändspolen och höll stiftet mot jord.
Fick endast gnista när sopparelät satt i. Men gnista fick jag.

Så problemet verkar vara att spridarna INTE öppnar?
Kom ihåg att motorn går igång och nu går den skitfint på tomgång osv, misständer aldrig.
Men sen dör ALLT!.

Man hör ett sus i insuget när motorn dör.

Sammanfattning:
Pumpen fungerar
Soppafilter bytta
Bilen går lika dåligt med eller utan Luftmassemätaren inkopplad
Sopparelät är osäkerfunktion.

Bilen tappar alltså tändningen TOTALT och tvärdör på samtliga cylindrar.

Jag börjar tro på Vevaxelgivaren av 2 orsaker.
Framförallt så är det för att motorn kan starta sig själv OM BILEN RULLAR med Drive i när den dör. Då kan den hoppaigång av sig själv, som att vevaxelgivaren hittar "nollan" och startar om.
Dvs jag behöver inte stänga av tändningen och köra med startmotorn.
Ibland så vaknar han till liv igen på tomgång också, den går ner, håller på att dö, sen går den upp igen.

Anledning nummer två är att inget annat kan vara fel?

Det som skulle kunna vara fel är isåfall Styrboxen som tappar strömen helt och sen startar om.

Vafan är det för spöke i bilen?
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag har jämt haft problem med dålig tomgång, senaste månaden har jag även haft problem med soppapumpen så verkar ha samma förbannelse över oss.

En sak i taget, min tomgång har jag tillslut lokaliserat till dåligt komp i 5 cylindern. Mäter 4.5 och har konstaterat att det är avgasventilerna som bränts då jag får skyhöga HC värden på tomgång. All komp sipprar ut mellan ventilen. Över 2k varv blir HC och mootrgången bra, då hinner inte kompet sippra ut. Du kanske har samma fel?

Till pumpen, jag lyckades veva sönder min när jag hade kört soppatorsk så jag bytte till biltemas som skar ihop efter 2 veckor och den ggn garanterat inte på att den gick torrt. Nu sitter de en tredje pump i och jag är lika rädd att den ska skära ihop närsom :P
Ro
220
Robbex
320ik -88
Bmw 540IA -94
Jo men om motorn har dålig komp på en cylinder ska väll inte motorn dö hela tiden.

Ska puttra förbi bmw påvägen till jobbet och köpa en vevaxelgivare.. måste fan va fel på den jäveln.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Sant, men jag tänkte på eftersom du haft problem med tomgången länge och de inte har blivit bättre efter alla grejor du bytt så kanske du har det problemet, plus att du har något annat fel nu som gör att den dör.
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Skulle endå pröva å byta pump, kan som på min, funka när jag tog upp den men sen så kom problem igen. Köpte en ny å nu är det problemet borta i allafall =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.