AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.764

Mullrigaste slutdämparen?

33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Ja, kom vi någonsin fram till vilken slutdämpare som gav det mulligaste ljudet?

Är det någon sådan öht som faktiskt ger lite mer morr i tonen, eller krävs ljudrör och/eller hela system för att förändra ljudbilden så att det verkligen hörs utan stetoskop?
Bayer_Aleks
Jag kapade av min slutdämpade bara på E90 och köpte ett Remus Power Sound system som vrålade duktigt...dovt ljud vid tomgång och brutalt ljud vid gaspådrag. Kostade visserligen 6000 kr men värt det. Sen kan du justera ljudet själv med hjälp av en skruv under ändrören.
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Ja Bayer, 6000 är ju väl dyrt för bara en slutdämpare, tycker jag.

Får väl ett helt system för runt 10´har jag för mig?
INTE Eisenmann iallafall...

Det kan jag konstatera. Funderar på att byta ut mitt mot ett Ferrita, Det mullrade iaf bra på min gamla 325a. En kompis har amotek på sin 328, och den mullrar också fint.

//Jesper

BMW - Better Make Way
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Det beror ju på vad EXAKT det är man är ute efter.

Jag skulle nog ändå föreslå Eisenmann, har det själv och är toppennöjd med mullret det ger i RACE-utförande.

Nu var det länge sen jag hade ett Ferritta-system med deras slutburkar ser inte vidare snygga ut om man jmf med Eisenmanns som ser ut att vara en originalburk.

Det är inte alltid bara ljudet man är ute efter utan även utseendet och där är min egen erfarenhet av Ferritta att det mest är nåt som mest liknar Japs.dämpare och det gillar inte jag.

Det är mycket svårt att ge vettiga rekommendationer i sånt här eftersom tycke och smak är så väldigt indiviuellt.

Niklas

Fransosen
Jag har väldigt svårt att hålla med om att det finns något muller i Eisenmann race öht, det är ett smått irriterande resonansljud vid lägre varv, och låter som en trimmad moppe när man kommer över varven där resonansljudet ligger. Inne i kupén hör man inte mycket skillnad alls.

Vad jag förstår så är Eisenmann-systemet utformat för att låta vasst, och inte låta högre än TÜV godkänner. Vilket begränsar rätt rejält då de har stränga krav på hur högt det får låta. Svenska tillverkare har däremot inte samma krav på hur högt det får låta, så de kan bygga system med högre ljud. Gränsen i Sverige är 100db vad jag vet.

Sedan är självklart Eisenmanns system mycket snyggare än Ferritas och många andra tillverkare, men är man ute efter ljudet så är man.. =)

Jag gillar inte att min nuvarande 3-liters sexa (med Eisenmann) låter klenare än vad min gamla 2,5-liters sexa (med Ferrita) gjorde.

//Jesper

BMW - Better Make Way
Bayer_Aleks
Jag säger såhär, oftast får man vad man betalar för. Jag kollade på kvittot idag, slutdämpare Remus Power Sound + två pipor 5200 kr hade jag betalat. Det tänker jag göra igen om det finns sådant till min nya bil.
Visst kan du köpa nån billig skit, men avstå helt i så fall. Hade Simons på min Audi som va rejält chippad och jag hade ständiga problem med att materialet inte höll och fick svetsa gång på gång.
Visst låter det dyrt för en slutdämpare + två ändrör, men du får ett rejält ljud som jag garanterar med livet.
Sen har du knappt någon nytta av halvsats på en sugmotor om inte du har turbo i bilen. Turbo har nytta av större avgassystem pga värmeutvecklingen från turbon o avgaserna som ska ut fortast möjligt...men inte på en sugmotor.
Va inne på Eisenmann som nån nämnde men avstod pga att den har piskande ljud, nån slags resonansljud som M3 har. Tycker det låter som skrammlande konservburkar. Remus ger grovt ljud iaf.
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Jag bryr mig inte om utseendet eller ev. effekt i det här fallet, utan helt o hållet ljudet.

Söker ett maffigare ljud, inte ett gapigare. Hellre morrande bullrigt än skrikigt.

Så Ferrita och Simons låter mer vad gäller enbart slutburken än övriga system?
Bayer_Aleks
Du har ett hav av olika slutdämpare, Ferrita, Simons, Supersprint, Eisenmann, Remus...bara välja o vraka men alla har sina olika image. Simons e ett billigt system som jag tycker e helt värdelöst o itne ens tänka tanken på att ha på min bil igen. Eisenmann har piskande ljud, Supersprint ska ha något grovt ljud, Ferrita har jag aldrig haft o kan inte uttala mig om den och så Remus Power Sound som jag nämnt är vad du verkar vara ute efter.
Eisenmann kan du glömma för där har du det där skrikiga ljudet.
Vill du så har jag lite ljud på hur min lät med Remus. Skicka PM med din mail så kan jag maila dig 3 klipp så du får höra.
Nej, inte Simons, det har jag också haft, och det lät inte särskilt mycket mer än original det heller, och det var ingen vidare kvalitet på det systemet, precis som Bayer_Aleks nämner.

//Jesper

BMW - Better Make Way
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Kan inte helt hålla med om att Eisenmann skulle ha ett skrikigt ljud..

Det kan vara så att ljudet blir mer M3-likt om man har deras soundrohr som innebär att man byter hela systemet från cat och bakåt. Jag har inte det och kan inte säga att ljudet skulle vara skrikigt på något sätt men det är ju trots allt subjektiva bedömningar vi pratar om här.

Enklast och bäst är väl om du har möjlighet att IRL höra några olika installationer och därefter göra ditt val. Om du bara går på diverser rekommendationer på nätet finns trots allt risken att det inte blir som du tänkt dig och så blir du besviken...

Niklas

Fransosen
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Det fina med Ferrita om man köper deras system är att dom kan ju bygga systemet PRECIS så som man vill ha det. VIll man ha det lite "eisenmann burkigt" så fixar då det, och vill man ha lite mullrigare - maffigare ljud så fixar dom det.

Jag har nyligen själv varit hos Ferrita i Köping och byggt system på min 325dM Coupe och jag är Mycket nöjd med resultatet.
Länk <- Sådär ser det ut snett underifrån.

///Niklas "NIKEMAN" Johansson
Köp Eisenmann med Soundrohr så ska ni få höra på gött muller.
STi
Håller med, finns inget skönare system till BMW än Eisenmann Race med ljudrör.
NiKeMaN: Har du ingen ljuddämpare alls? Eller skymtas det en långt fram?

Jag ska troligtvis låta Ferrita bygga nytt system på min bil just pga att Eisenmann INTE mullrar. F.ö. så tycker min flickvän också att ljudet i Eisenmann-systemet låter mesigt. Hon klagar ofta på det.

//Jesper

BMW - Better Make Way
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Lecar: Mja min bil är en diesel så den är inte jämförbar med era bensinare.... Men jo, det sitter en liten liten dämpare mitt under mest för syns skull. Annars är det raka rör på min dieselkärra.

///Niklas "NIKEMAN" Johansson
Efter att ha hört min kompis E36 328ci i helgen, så kan jag säga att A-alt avgassystem är en mycket god kandidat till mullrigaste ljuddämparen.

Lät fruktansvärt gott, blev riktigt ledsen när min 330 lät mesigare... :(

//Jesper

BMW - Better Make Way
Bayer_Aleks
Tycker A-alt tar fantasipriser för inget jobb alls. Ville ha två rör utan slutdämpare till min gamla Audi A4 och han skulle ha 5500 kr för två böjar på 40 grader och två raka rör. Kör hellre på Ferrita
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.