|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag såg att en bakfjäder gått av på nedersta varvet när jag bytte till sommardäck och jag har nu läst en del trådar angående fjäderbyte på forumet. Några frågor har dykt upp efter att jag fördjupat mig i ämnet. Jag hoppas att någon vänlig själ kan ge mig svar. För att kunna skruva loss fjäderbenen måste man ta bort baksätet och hatthyllan. Jag har krockkuddar i takstolparna bak. Måste man plocka loss dessa? Hur gör man? Kommer det att trilla ut en massa grejor? Jag kollade med BMW och fjädrarna kostar 1255.-/st. och fjäderbenen kostar 2660.-/st. Enligt resevdelskillen brukar man oftast bara byta fjädern. Brukar stötdämparna vara OK efter 15000 mil (Jag sitter och kör 80% av milen rakt fram på motorväg). Orginalfjädrarna verkar ju inte vara av någon vidare kvalitet. Finns det bättre fjädrar att köpa? Är fjädrar från Lesjöfors bra? Var köper man i så fall bättre fjädrar? Många verkar ha problem med att få bort stötdämparbenets nedre fäste. Det används avdragare och en del tar fram gassvetsen. Hur ska man ta bort stötdämparbenet utan att förstöra det? Finns det någon beskrivning med bilder någonstans hur man byter fjädrar/stötdämpare bak på en 740i? Tacksam för svar /Nisse | |
|
Jag har precis idag bytt alla mina 4 fjädrar på min E38 och bilen har gått 30 000 mil och är 11 år gammal , samtliga fjädrar var hela och endast små rostfläckar fanns. Felet som gjorde att jag bytte var att bilen är 1,5 centimeter för låg på höger framhjul , detta uppdagades vid den årliga 4-hjulsinställningen , kanske var det höger framfjäder som tappat styrka , kanske var det både vänster fram och höger bak som fick bilen att luta. Svårt att veta men på 30 000 mil är det bara att byta alla 4 fjädrar för av går det förr eller senare , men låg kvalitet på orginalfjädrarna tycker jag inte det är , däremot är det sjukt dåligt med icke orginalfjädrar till E38 men det kan du läsa mycket om ifall du söker i 7-seriedelen. "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Jag undrar också hur man går till väga för att byta fjädrar, tänkte byta runt om, jag har dock EDC och nivåreglering, kan det ställa till det? Har hittat fjädrar på GE motorsport för 2000:- för en sats. Är de vettiga tro? Har fått lite uppgifter om ej originalfjädrar ej är avvägda för bilen och kan göra att den blir lite för hög, mekanikern rekomenderade hellre begagnade originalfjädrar, men tycker begagnat känns dumt om man lägger ner ett jättejobb och byter alla fyra. Hur får man loss baksätet? Mitt är elstyrt dessutom :( |
|
Nya fjädrar går förvisso att hitta billigare än original, men originalfjädrar på BMW är ju ändå inte speciellt dyrt. Jag stod i valet och kvalet själv med min bil förra året, då båda framfjädrarna var av och behövde bytas. Jag kunde köpa fjädrar på AD-Center, bildelskedjan, för 1250 kr paret, men då verkade det ju vara i princip en och samma framfjäder till alla 740i oavsett om det var en L eller kortis, diesel eller inte. BMW ville ha 1200 kr styck men då fick man exakt rätt fjäder till aktuell bil, det var nämligen en hel radda olika artikelnummer på framfjädrar beroende på vilken version bilen var av 740. Jag tyckte inte det var värt att brytsnåla för futtiga 1200 kr och riskera att få fjädrar som inte var helt avstämda för aktuell bil Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Man vågar väl inte chansa så det blir nog orginalfjädrar. Jag kollade på kul vad MECA och Mekonomens fjädrar kommer ifrån och det är Kilen Lesjöfors. Jag gjorde några slagningar på olika modeller för att se hur manga varianter av fjädrar som fanns. 728IA Fram:11-11024 Bak:11-51016 740IA och IAL Fram:11-11021 Bak:11-51016 750IA och IAL Fram:11-11022 Bak:11-51017 740DA Fram: finns inte Bak:11-51016 De använder inte samma fjädrar överallt så det är inte helt oseriöst i allafall. /N |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.