AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
751

Finns det ngt dummare än...

Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
...lackerade stötfångare!? Är detta ett sätt för biltillverkarna att få in mer stålar på reparationer? Ja, då har de lyckats... :( Har lyckligtvis klarat mig ifrån dylika skador (peppar peppar!) Varför har de gamla hederliga gummi-stötfångarna försvunnit??
Men det är ju så snyggt!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Håller med dig, förr var en stötfångare just det som namnet angav, numera visst snyggt, men praktiskt och ändamålsenligt= inte

MVH
Hasso
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Man kan köpa dom olackade eller beställa egna fula stötfångare :)
Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
Snyggt, men förbenat opraktiskt!
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
BMWCoupe, din 323 -00 hade säkert blivit riktigt snygg om man monterade bastanta gummistötfångare från från volvo 240 -75 eller Saab 99. Ett hett styling tips!

Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
...o hållbarheten sen! De tål ju inget, spricker för minsta påkörning.....*urk*
Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
J.L....Haha! Du är rolig du... Om jag utvecklar min tanke lite... det finns ju moderna stötfångare, MED gummilist på...varför finns det inte på alla modeller för? (och jag vill INTE ha Volvos eller Saabs stötfångare... även om de var praktiska! Men ngt mellanting borde väl för sjutton finnas!?)
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Sant som du säger, BMWCoupe, stötfångarna på dagens bilar tål ingenting och är snuskigt dyra att byta så snart det har blivit en liten spricka.

Ett bra exempel på detta är spoilern på min 735:a. Jag råkade spräcka en bit av den mattsvarta, olackerade läppen som sitter längst ner på spoilern.
Enkelt tänkte jag, naturligtvis måste det gå att byta bara själva läppen till en kostnad av några hundra.

När jag sedan frågade reservdelsgubben på BMW i Mölndal visade det sig att spoilern sitter ihop med hela stötfångare, bara att byta till en komplett ny stötfångre till att pris av 3900 plus lack och montering.

Så det blir till att leta efter en begagnad stötfångare i sommar!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
J.L, har du kvar alla delarna av spoilern? Om det bara är en spricka i den kan den säkert lagas. Leta upp en rekondfirma som utför plastlagningar. Budgetalternativet är superlim, det brukar faktiskt hålla förvånansvärt bra om du rengör delarna noga innan du limmar.

Mvh
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
För övrigt måste jag nog hålla med om att det praktiska med en stötfångare i mångt och mycket har offrats på fåfängans altare. Bara det enkla faktum att man nu för tiden lackar dessa delar visar på att man inte ser det praktiska i första hand.

Mvh
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Att vi överhuvudtaget har så känslig lack på bilarna är ju redan det väldigt opraktiskt men ögat måste ju få sitt också.

Till råga på ett redskap som skall tåla, sol, regn, snö, slask, saltstänk, fågelskit, insekter, beröring osv, fan va opraktiskt. ;)

Kan ngn komma på ngn annan pryl eller redskap som har så känslig yta som en bil?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
johann:Nyare BMW lacker är hopplösa , tidigare var klarlack ett skydd, numera ett lättrepat glansskal.
Ungefår som med stötfångarna

MVH
Hasso
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.