AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.512

Sprucken kylarslang

kr
106
krizter
540ia-97
Usch ! I dag va det inge roligt . Parkerade bilen på macken och när jag kom ut så va det en flod under bilen . En kylslang hade spruckit och innan man hittade slangen !!!
Längst bak mot torpedväggen går det in en slang i motorn . Den andra änden sitter sedan längst ner i en liten dosa ungefär vid oljefiltret ( trångt ) . När jag bökat för att få loss den så finns det naturligtvis inga slangar på Mekonomen . Jag har 8 mil till BMW i Gävle och har ingen aning om vad det är för slang ...
Finns det någon som tror sig kunna hjälpa mig ?? Har ingen lust att låta bilen stå utan tillsyn utan vill byta slangen så fort som möjligt .

tack på förhand
krizter
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

om du går in på realoem.com så hittar du säkert både slang och art. nr.

Lycka till!

Mvh Håkan
Om slangen i fråga har spruckit någonstan där den är någorlunda rak kanske det går att skarva i en bit trägårdsslang eller liknande. Sedan fylla på kylvätska eller rent vatten (se upp för ute temp) i brist på annat.

Borde göra det möjligt att ta bilen till säker mark för att sedan byta till korrekta prylar.
kr
106
krizter
540ia-97
Hmm ! Kapade en bit från anslutningen , men då blev slangen för smal för att passa igen . Jag va inne på realoem.com och tittade , men jag tyckte ingen slang riktigt liknade den trasiga .
Glömde säga att när jag startade så immade hela framrutan igen ...
Kan det vara slangen till värmeelement och motoråtergång ?

krizter
kr
106
krizter
540ia-97
Nu när jag tittade på bilden så såg jag att en slang gick från motorn till en " vattenventil " . Det va den dosan jag menade tidigare .
Det kan kanske va den slangen , men jag tycker inte att den ser ut som på bilden ( nr 7 ) , den är vriden annorlunda .

krizter
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Jag har de två slangarna som ska sitta mellan motor och torpedvägg.
De är alltid med i bagaget just in case..

Kostar totalt 300:- på BMW.

Svekke
kr
106
krizter
540ia-97
Har beställt ny slang nu .
Ska hämta upp den i Gävle på Tisdag ( 118 kr ) .
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.