AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.583

Var är utbudet av BMW-bilar?

Sida 1 av 2
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

Nu när jag precis har sålt min monster-535:a så är det klart att man kollar på nytt. Men var finns alla bilar? Sökte på touring, nyare än -07, över 200' och fick upp 16 (!) privatsålda bilar. Och 300 på firma, men där gör man ingen bra affär. Likadant igår, då försökte jag kolla värdet på grannens 530iT -01, en modell det brukar finnas kanske 100 ute på blocket av. 12 stycken hittade jag! Eller X5, nya karossen. Innan jul fanns det drösvis, många under 450', nu finns det 1 st under 450'! Knappt några under 500' alls!

Frågan är, varför? Säljs det så mycket bil, eller tror alla privatpersoner det är kört att sälja bilen och bryr sig inte ens om att annonsera ut den?

Mvh Johan
Det är nog om du säger till viss del.

Dessutom är det nog många som inte anser sig ha råd att byta bil och väntar (på bättre tider?).

Fick min 325:a såld till vettigt pris på mindre än två veckor.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Jag har skrivit om detta fenomen själv i en annan tråd och det är roligt att se att nån annan upptäckt samma sak. utbudet är noll och intet. hade jag inte köpt min nuvarande 530i strax efter nyår hade jag fortfarande suttit och stirrat på samma 3 bilar med M-paket som har legat ute på bytbil i 4 månader. helt otroligt!

Det är en av anledningarna till att jag är skeptisk när folk pratar om att priserna dyker som stenar.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det verkar som att säljarna är tveksamma till det prisläge som de tror sig få. Då lägger de helt enkelt inte ut sina bilar utan väntar istället. Det som finns kvar på webben då är firmorna (som måste sälja bil för att överleva) samt prisoptimisterna som vägrar inse värdet på sin bil och annonserar månad efter annan.

Kolla bara på E46 330 marknaden. 150' för -02or är det många som försöker med. Blir de sålda? Icke.

Tyvärr för mig eftersom man med facit i hand skulle fyndat innan jul när det var allmän panik och ingen köpte något.
Visa användare
168
tattern
M5 F90 Competition -19
Har haft blykoll på M5 E60 i ett halvår nu och det är samma sak där, före jul fanns det ett par stycken under 400k, nu ligger den billigaste på 439k. Har haft sms tjänsten på blocket inkopplad en månad nu och det plingar inte speciellt ofta.
Tyvärr är ju Tyskland helt uteslutet nu också pga Euron.

Har även kollat lite på E60 525/530 -05 med M-paket och dom växer ju heller inte på träd.
Har märkt samma sak nu då jag har letat efter en fin 330ci e46 i månader nu cet känns som att det har blivit färre på sistonne. Men har äntligen hittat den rätta nu och affären blev klar idag, nu återstår bara en lång vecka tills nästa fredag då jag får hämta den.
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Håller med er alla, utbudet är superkasst om man framför allt tittar efter bilar med M-sport. Kanske dags att lägga ut sin bil nu?
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
...och så köps det många bilar som går på export utomlands med faktiskt.
Hade annons nyligen på en nyare bil och nästan varannan som ringde sa att den skulle exporteras till polen och ukraina bla.
Utförseln av bilar har ökat enormt efter vad mina kontakter inom bilbranschen säger....så då tro fan att det inte finns beg-annonser kvar till oss..:)

Frasse
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Grandy, den bästa bilaffären gör man när man egentligen inte vill sälja bilen....

Kul att fler har samma åsikt som mig! Eller kul, det är egentligen tragiskt att det inte finns något utbud. Tack och lov är min framtid säkrad med den 330 xdAT -07 jag bokat. Men det är 6 låååånga veckor till leverans.

Dräneringen av bilar från Sverige gäller i högsta grad entusiastbilar också. Jag håller på att mecka lite med gamla porschar också, och min gissning är att varannan som säljs just nu går till Norge eller Centraleuropa.

Mvh Johan
Har ingen koll på begbilsutbudet just nu. Hade dock det tills 22 januari iår då jag slog till. Efterfrågade priser just nu är oftast högre än då. Tror att många sitter på sina bilar eftersom de inte upplever att de får tillräckligt betalt för att vilja byta. Det bekräftas av den senaste statistiken där antalet privata försäljningar av begbilar minskar och försäljningen av begbilar från bilföretag ökat.

Känns skönt att man ha slå till till ett riktigt bra pris innan sänkningen tog död på sig själv. Tror inte reaktionen gäller BMW enbart utan den gäller hela begmarknaden.

Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Jag är en av de som inte säljer bilen då jag inte tycker att vi får tillräckligt bra betalt för den! Jag behöver större bil men inte till vilken pris som helst!

M3 E30Länk
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Fast vill man byta bil så sälj. Bilar brukar inte öka i värde, det gäller förstås nästa bil du köper också...

/j
xj
114
xjml
328iA -99
750iAL -95
Kan inte våra kära grannar tyskarna som köper upp alla vettiga bilar i landet? Man har ju hört om bussresor och flygresor hit för att köpa bil.
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Tyskarna kommer väl hit och köper de skruvade bilarna som en gång exporterats därifrån. :)
Kan instämma att utgångspriserna har gått upp sedan i vintras och det var tur att man hann slå till innan dess...

M V H
Stephan

st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
När jag för 2 veckor sedan köpte min nya 325a så berättade M-bilar att mycket går på export till Norge och Tyskland. Främst bilar som inte är momssmittade!

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Nu håller jag på att bryta ihop! Jag behöver en billig bil att tuffa runt i till jag får min -07:a, men utbudet även där är obefintligt! Jag tänkte köpa en törstig bil med många mil på i 30000-kronorsklassen med fungerande AC som enda krav. Runt jul fanns det klasvis med S80 T6, 9-5 Aero och 528-touringar i den prisklassen. Nu är det kliniskt rent på dessa bilar på blocket!

Det är bara att gratulera alla som hann köpa bil i svackan! Själv så fick jag i alla fall köpa en X3:a till ett pris som troligen inte återkommer på ännu ett halvår. Men det svider å andra sidan lite att 535:an inte står på uppfarten längre.

Det är väl ingen katastrof, jag har min pickis att åka med, men den kör man inte gärna över 125 med och då drar den 1,5 på landsväg....

Mvh Johan
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
*klappar sin krisköpta 523* ;)
Är det så dystert där ute som ni säger? Visst är kronan låg i jämförelse mot både euro och norsk valuta men som beg-marknaden ser ut nu på blocket, bytbil m.m. verkar det som om något mer har hänt. Jag kikade för några månader sedan på en 325:a E90 hos en handlare. Den försvann och dök upp igen, den här gången 10 tkr lägre pris. Sedan försvann den igen men den står fortfarande registrerad på handlaren. Jag har kikat lite hos återförsäljare i min närhet och hittat objekt som inte ligger på nätet någonstans vad jag kan hitta, i bästa fall på handlarens egen sida som inte är ansluten till blocket eller bytbil. Är det oron över prisbilden som gör att kärrorna står och samlar damm? De lär ju knappst bli mer värda med åren och månaderna kan man tycka. Miltalen står förvisso still men en 05:a är idag en fyra år gammal bil trots allt. Själv är jag lite på jakt efter en BMW 530 men det finns en intresant på bytbil just nu för runt 180.000 kr oprutat.

Vad hände?

/ Hugo
Kanske är det många som sitter på lager av osålda begbilar fortfarande?

Pa
194
PappaPatrick
530d Touring M-Sport -09
Visst är det en knäpp marknad just nu..litet utbud men ibland smäller det till och ett gäng kommer ut på blocket..
Men priserna är verkligen upp och ner, några har sjunkit som bilpriser.se anger andra har samma prislapp som om det vore för ett år sedan.
Mest knäppt är iaf de som har haft bilen ute i 2 månader till försäljning, sen försvinner den en dag och kommer ut igen med ett påslag om 20-60.000SEK !!!!
-hur tänker man då ?

tror man att ngn inte har sett bilen tidigare och blir jätteglad om man lyckas pruta ned priset till vad den var ute för tidigare ?

Almmänna uppfattningen verkar vara att "beg.prisrna har sjunkit som bara ---" och då säljer man inte sin egen bil.
Saken är ju den att nybilslagret har oxå sjunkit i pris så "raset" är egentligen justerat i alla led, dock mindre vid nybilsköp och bilen skall byggas efter din egen beställning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.