|
|
|
|---|---|
BCR |
En mycket intressant diskussion utspann sig idag på jobbet. Arbetskamraten lämnade in sin Volvo V50 T5 eftersom ett störande vinbrus/tjut från förardörren uppenbarade sig i hastigheter över 130 km/t. Servicemottagaren på Volvo svarade; "Det kan vi inte göra något åt eftersom jag inte kan tvinga en mekaniker att testköra i hastigheter över gällande regler." Hmm... Följande frågor ställdes till Volvo: -Detta innebär således att man inte kan åtgärda fel på bilar som innebär testkörning över 120 km/t? -Varför är då bilen konstruerad för en toppfart på 240 km/t och endast godkänd med R-däck (höghastihetsdäck)? -Om bilen är trafikfarlig i hastigheter över 120 km/t så är det kundens problem och inte Volvos? -etc, etc Servicemottagaren blev vit i ansiktet, nervös och fullkomligt mållös. Frågan till forumet är således, har någon råkat ut för samma typ av fel? Hur löste man det på verkstaden? Hyr man en racerbana? Bryter man medvetet mot gällande hastighetsgränser? Eller?? /Håkan OO=00=OO |
kilroy |
Testmottagaren på Volvo har naturligtvis rätt...Volvo kan aldrig tvinga en mekaniker att testköra bilen i 110 +. Däremot kan man ju tänka sig att ägaren kör bilen i 110+ med mekanikern som passagerare även om det inte är helt solklart med tanke på gällande arbetsmiljöregler. Bilens topphastighet har knappast med ämnet att göra eftersom de flesta bilar kan framföras i dubbel svensk motorvägsfart. Troligtvis är det relativt sällan som en bil helt plötsligt blir trafikfarlig i 115 men inte i 105. Typiska väghållningsproblem brukar visa sig även i lägre hastigheter än 110. För övrigt så är frågeställningen ändock intressant. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
kilroy |
"Testmottagaren" skall naturligtvis vara servicemottagaren...EDIT...var är du??? "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
kilroy |
Efter att ha tänkt till lite angående frågeställningen så är den faktiskt (som BCR säger) ganska intressant. Garantin på en ny bil omfattar naturligtvis fordonets uppförande även i hastigheter över 110. Det normala förfarandet då man drabbas av odefinierat vindbrus eller skakningar/obalans är ju att man tar ut bilen på en runda och lyssnar. Vindbrus KAN ju faktiskt inträffa i hastigheter 110+ men inte under. Normalt sett brukar skakningar/obalans märkas rätt tidigt men det finns helt klart exempel på resonansoljud som bara uppträder vid höga hastigheter. Oftast beror de på någon monteringsmiss vid produktionen eller på någon åverkan under leveransen. Det vore intressant att höra hur man resonerar på BMW... Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
Om vi utgår från att detta vindbrus/tjut uppkommer vid hastigheter över 130km/h när det är vindstilla. Antag en motvind om 7m/s (medelstark bris), det blir omräknat 25km/h vindhastighet. Under dessa omständigheter skulle det räcka att köra bilen (Volvon) i 110km/h för att vindbruset skall uppträda. Detta missljud kan inte Volvo mörka. Antingen får de invänta vind eller testa i vindtunnel. |
|
|
Garantin borde väl vara densamma oavsett hastighetsbegränsningar i det land man lämnar in bilen för service? |
|
kilroy |
"Förståerligt är det ju om man kliver in på Volvo och säger: "Jo erm, bilen får ett vinande ljud någonstans vid förardörren i 200km/h, kan ni åtgärda det?" Jag kan inte se någon principiell skillnad mellan 110 och 200. Volvo säljer ju bilar i Tyskland, varför skall en svensk köpare behandlas annorlunda än en tysk? När det gäller resonemanget från AKN så förstår jag vart han vill komma. I praktiken tror jag inte någon bilmekaniker inväntar "rätt" vind, dessutom vet man ju inte vindförhållandena då ägaren upptäckte problemet. Man kan ju också tänka sig att sidvind och medvind snett bakifrån kan förändra de aerodynamiska förutsättningarna. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
BCR |
Som ni märker är frågeställningen intressant. Jag förstår om verkstaden vägrar. Jag skulle inte vilja vara den mekaniker som av verkstadschefen tvingas till hastighetsöveträdelser för att utforska vibrationer eller brus/missljud som uppstår i 170 km/t... Men samtidigt kan ju inte verkstaden/biltillverkaren blunda och ignorera ett fel som i värsta fall kan leda till allvarlig olycka. Dvs. se mellan fingrarna på en potentiellt trafikfarlig bil. Vad gör man om det är ett fel relaterat till garanti, eller gäller inte garantin på fel som tvingar verkstaden till hastighetsöverträdelser!? Dagens bilar är de facto byggda för att köras i 200 km/t vilket nästan alla familjebilar presterar utan dramatik idag. Hur agerar svenska BMW verkstäder i ett sådana fall då testkörning krävs i hastigheter över det tillåtna?! För att inte tala om motorcykelägare som klagar på att bromsarna uppför sig lite konstigt i 265 km/t... /Håkan OO=00=OO |
| När jag hade min 320iT -04 uppkom ett resonansljud ifrån avgassystemet som uppkom vid intervallet 115-120km/h, dvs i olaglig svensk motorvägshastighet. Eftersom det var fabriksgaranti kvar på bilen bad jag BMW kolla den och förklarade tydligt vilket hastighetsintervall det var frågan om. Fick inga protester ifrån verkstan på detta, å andra sidan är det ingen garanti att de testade bilen i olaglig hastighet. Fick i alla fall en del till avgassystemet utbytt och ljudet försvann. | |
kilroy |
k1mzo* OK...read and understood. Nästa vecka ska jag kontakta både BMW, Mercedes och Volvo för att om möjligt inhämta deras uppfattning. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
kilroy |
Enligt uppgifter från Volvo, BMW och Mercedes gör man inga (officiella) testkörningar i 110+ vid höghastighetsrelaterade fel. Det gör man däremot i Tyskland vid motsvarande fel. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.