AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.023

M5 e39 "skramlar" vid start

Bm
190
Bmw89
BMW M5 e39 99:a
Hej!

Vet att ämnet har varit uppe innan men hittar inte riktigt mitt problem.

Det skramlar till vid start pricis, kanske mellan 1-3sek lite olika ibland.

Det låter inget när den är riktigt kall(stått över natten) utan det är när den gått varm och sedan stått 10min typ eller mer.

Har en 99:a så har ingen backventil. Så det borde vara att vanos kedjerna inte har tryck direkt. MEN varför låter det då inte när det är kall?

För det kan typ inte vara startmotorn eller nått?

Hur som helst finns det något sätt att bli av med det?
Bm
190
Bmw89
Lyssnat lite nu och det kommer från vanosen.

Vad sitter backventilerna på 01:erna å uppåt?

Antar att den inte sitter på en slang utanför motorn så man kan montera på en bara. Så hur gör mna för att få tyst på den?
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
"Bmw89"

Hej vad menar du med vanos kedjorna??

Anledningen till att den aldrig låter när den är kall är för att oljan är kall och då är den även tjockare, tjockare olja dämpar ljud.
Diesel ljudet får du bort om du monterar ur vanosarna och byter växellådorna i vanosarna. Det är en spliensad axel som blir glappig. Den måste man byta för att få bort ljudet. För jag antar att när din bil va ny så lät den inte ett smack!
Vet inte hur det ligger till med backventilerna.
Du kan skicka iväg vanosarna til dr.vanos.com så renoverar han dem för relativt rimliga pengar. Ska själv göra detta i vinter då jag har diesel ljudet på tomgång så fort den blir varm på min m3 e36:a.
Bm
190
Bmw89
Ok, tack fritte.

Vad kostar ny växellådor då?

Vad kostar det att lämna in hos dr.vanos? finss det ingen i sverige som fixar denna (kass på engelska, hehe)
Bm
190
Bmw89
Kollade nu och är det detta kitt man behöver som kallas:
O-Rings & Gears Upgrade Kit
For those looking for a solution for the M5 'diesel rattling' noise we offer a kit that includes the solenoid O-rings as well as a set of 4 rebuilt splined gears. The splined gears are modified to address the rattling, and can reduce the noise significantly. Professional installation recommended.

The O-Rings and Gears kit is $300, plus a $200 core charge.

Får det tyst på dieselknacket? Får det även tyst på rasslandet i starten?
Kan man byte dem själv eller är det väldigt komplicerat?

M3
92
M3_mannen
m3 cab-98
Startmotorn är det garanterat, samma sak hände min bil,
jag lämnade in den på en bmw verkstad och fixade den, men du ska nog inte göra samma misstag som jag att be dem på bmw verkstan fixa, då kan jag lova dig att det blir en förmögenhet :)
Bm
190
Bmw89
M3 mannen: Tror inte det är det. För lyssnade och det kommer garanterat från vanosen. Startmotorn sitter väll nere vid växellådan, man borde höra om det kommer därifrån eller från vanosen(sitter ju rätt långt ifrån varandra)
M3
92
M3_mannen
m3 cab-98
Japp det stämmer att den finns vid växellådan, oki då ska du inte lyssna på mig, men det lät typ samma historia som min bil, aa vanosen kan det va också, hur mycke kan en sån kosta då ??
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
"Bmw89"

Du säger vanosen? Det tråkiga med din bil är att du har dubbelvanos. Så med det sagt så menar jag är det blir dubbelt så dyrt!

Alltså jag tror ju dit problem är att en packbox har pajjat därför den låter vid start. Antar att den har lite svårt att hålla olje tryck i vanosen i början. Igentligen inget att gråta över om det bara håller i sig i ca 3 sekunder.
Det går ju ändå att leva med!

Men min den går lite lurigt när den är kall, bara vid jämn fart, rycker lite smått i typ 5 min högst. Känns som den misständer nån gång ibland vid gaspådrag och den låter som en diesel på tomgång hela tiden när den blivit varm. Jag är övertygad om att om jag byter ut alla packboxar samt o-ringar och fixar till växellådan så kommer jag få mer kraft. Tänkte jag skulle kolla om inte dr vanos vill skicka mig alla grejjor som behövs så gör jag det själv.

Vet inte vad det kan kosta till din bil men att byta vanosarna i sverige kommer säkert gå på ca 50 000:-. Mvh: Fredrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.