|
|
|
|---|---|
|
Hej! Är det någon som testat nya 316i? Har inte hunnit prova den än men jag är rädd för att den upplevs alltför klen, även om jag personligen inte har så höga krav på prestanda. Mvh, Kalle. | |
|
Jag har sett en E91 316i hos handlaren men den var beställd så jag fick inte provköra. Är också sugen på att prova den. |
|
|
Såg en sådan idag, tittade läänge på den och lät den passera, fina bilar E91 facelift. Sen såg jag att det stod 316 där bak och vid nästa stopp ljus hamnade han helt enkelt efter *host* :) //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Enligt BMW agent 316 motorn är för klen. Enligt honom 318 var acceptabelt. Jag provkörde 320i först och sedan 318i och tillbaka till 320i igen och är övertygad att även 318i var inte lika bra/stark som 320i. Det är samma motor som 318i men 320i har högre varvtal bl.a. (plus xtra hästkrafter). Det gör skillnad vid omkörning och vid körning på lätt uppförsbacken. |
|
|
Min förra bil var en 318i Touring -07 (129 hk) och jag upplevde den som riktigt angenäm under den tiden jag ägde bilen. Nya 316 är 7 hk & 20 Nm svagare och har ungefär samma prestanda. Så jag gissar att den är helt ok att köra, men jag har inte provat en. __ Min bil: Länk |
|
| Intressant bil, måste prova den. 236 900:- för en ny Touring är rätt bra pris med. | |
| känns lamt att köpa bmw minsta motor, Men BMW 318 (2.0) med valvtronic motorn till E46an facelift måste vara en riktigt bra motor. 143hk och ekonomisk, dieselkaraktär känssla | |
|
Varför är det lamt med en ny BMW, även om det är med minsta motorn? Du kan ju inte blanda in E46, även den nyaste E46an är ju idag en en gammal bil och knappat jämförbar i sammanhanget. __ Min bil: Länk |
|
|
Är det färvånande att en försäljare "promotar" dyrare produkter? Och vem tror att en 320i inte är starkare än en 318i..? Jag har INTe provkört nya 316i, men jag är rätt säker på att jag skulle sakna en del vridmoment. Men som alterantiv till en alldaglig svensson-folkvagn, så javisst! |
|
|
Vid senaste verkstadsbesöket, förra veckan, fick jag en 316 Touring som lånebil. Fin bil exteriört och komfortmässigt såklart men snacka om antiklimax när det gäller acceleration. Skulle personligen aldrig överväga en sån tråkig motor i en så fin bil. Känns som om det var mer kräm i familjens gamla Volvo 745 som jag lärde mig köra bil i. Satt ensam i bilen. Körde som mest ca 110 km/h. Största delen stadskörning. Kan tänka mig att med 4 personer och lite packning så är det inte ens lönt att fundera på omkörning. För mig är det obegripligt att BMW lanserar en så motorsvag modell, då körglädje är ett ord som återkommer i all BMW:s marknadsföring. klart befriande att lyssna på de 6 cylindrarna i den gamla 330 efter återlämnandet av 316. |
|
|
Nyaste 316i bör ha 1995 cc (inte 1599 cc), men samma hk, 122. Kanske bättre punch i 316i med 1995 cc? |
|
|
Nya 316i har 1599 ccm och 122Hk. |
|
|
Mugge, det är som Drg skriver, bmw står för Körglädje. Pratar inte om E46an som modell utan motorn som sitter i E46an, nu vet jag inte riktigt om denna valvetronic motorn finns i E90modellen, hellre 320-325 E46 05.a än tanig liten 316 E90, ser bara falskt ut. 122hk i en bil som väger 1300 är lamt enligt min åsikt. Spelar ingen roll vilken bilmodell, märke... |
|
| hellre en toyota 1.6 modell nyare än 316 E90 vill jag säga okså. Klarar inte av tanken att sitta i en 316, gjort det förut. | |
| Bones> är du helt säker. Logik säger mig att 1995 cc 316i snart gör entré. Bara BMW får sålt alla 1599 cc först. | |
|
turbo4ever : Nä, kollade bara specarna på BMW:s hemida. Missförstod dig nog. Kan mycket väl vara så att en 316i kommer med en 2-litersfyra. :-) |
|
| Jag kan tänka mig att en 316i finns till för länder med hårda straffskatter ju högre effekt en bil har. Norge till exempel. | |
|
Varför skulle det vara lamt med en 316 mrd 122 hk.bmw är inte bara motor.köper man en bmw bara för att ha mycke hk så kan man spara mycke pengar o köp en volvo turbo istället o trimma.en bmw är bra mycket mer en mycke hk.körglädje till exempel. |
|
|
Väcker en gammal tråd... Nån som testat/äger en E90 316 LCI? Är det samma motor som i Mini Cooper tro? 1599cc och 122hk... Funderar på att byta ut E46an som till 90% rullar i stan. /Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.