AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.192

Torkad gummilist bredvid bakdörr

Al
158
Aleexaander
M135i xDrive -16
Hej!
Bredvid bakdörrarna på min E38:a där den sista delen utav kromlisten sitter(som följer hela bilens sida ovanför dörrarna) Så sitter det mellan kromlisten och bilens C-stolpe en gummilist.

Då min är torkad och sprucken så undrar jag vad den egentligen har för funktion?
Vågar man helt enkelt plocka bort gummilisten för att få ett bättre utseende?

Tack på förhand!
De
232
Depeche_Mode
E30/318 Cabrio, 1992 (16000 mil)
F15/X5 xDrive40d
Blir grymt fult när det torkar sönder.

Jag frågade på BMW, och dom sa det borde vara gummi [sitter tydligen nån sorts luftintag under etc]. Jag "gjorde" en list själv med vanligt svart silicon på tub. Jag var noga med att inte fylla upp hela hålet utan bara lägga en hinna ungefär som en list. Smetade ut med fingret och tvättade bort överblivet och spill/kladd med sprit. Blev jättesnygg och billigt [silicontuben kostade 35 spänn].
Al
158
Aleexaander
M135i xDrive -16
Depeche_Mode: Japp ser riktigt illa ut faktist.
Om jag förstått det rätt så tog du altså bort den befintliga listen och gjorde en egen där den förra satt?

Kanske skulle kunna vara en lösning istället för att köpa en ny list på Bmw för ca 1000:-
Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
Jag drog bort den spruckna listen och kör nu utan tills jag har råd med nya :) De är ganska dyra nya, ca: 1000kr.
Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
Tyvärr verkar detta vara ett standard fel på gamla E38.or, så även på min.
Jag "reparerade" mina genom att ta bort listen och trycka ihop resterna av gummilisten med början nerifrån och upp mot taket. De lösa gummidelarna limmades med superlim & silicone mot listen (& mot varandra), resultatet blev bättre än innan och inte så iögonfallande. Listen blev totalt ca 25mm kortare, men det tänker man inte på. Har hållit 3 säsonger nu.

/Stefan
De
232
Depeche_Mode
E30/318 Cabrio, 1992 (16000 mil)
F15/X5 xDrive40d
Aleexaander, det stämmer.

Jag gjorde en egen list helt enkelt. Pillade bort dom gamla resterna och la på en egen svart siliconhinna. Eftersom orginallisten inte fyller hela utrymmet, och det finns luftintag, så pressade jag inte ner, utan försökte "smeta ut ett lager" med fingret. Jag valde svart byggsilicon för utomhusbruk. Hade redan en sån "spruta", och själva tuben var 35 spänn. Kolla noga vad den har för lösningsmedel, och ha det tillhands att torka bort överflödigt från lacken och cromlisten.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.