|
|
|
|---|---|
|
Har själv ett Eisenmann 2x76mm på min 3,0Si sedan förra sommaren och är jätte nöjd med den. Men tror jag vill ha högre ljudvolym. Jag har nämligen inte kappat bort mittdämparen. Undrar om de finns några här som har gjort det? enligt bruksamvisningen från Eisenmann ska man göra det. Är ljudvolymen märkbar? eller blir det för högt? | |
|
Hej, Jag har en 330ci med komplett Eisenmannsystem från kattarna (inklusive ljudrör), och jag skulle säga att det knappast blir märkbart högre ljudvolym, för jag tycker inte att mitt låter något nämnvärt överhuvudtaget. Vill du ha högre volym så ska du nog satsa på extraktorgrenrör, det ger en del extra ljud. Om det finns till din bil. Jag hade själv extraktorgrenrör monterat ett tag, och de lät fantastiskt gott! :) //Jesper BMW - Better Make Way |
|
| extraktorgrenrör? du får nog förklara närmare vad det är för något. | |
|
Det är ett grenrör där rören som går från varje cylinder är kanske 30-40cm innan de går ihop till ett rör. Sen är även alla rören från cylindrarna lika långa. Det ger även lite effekt. Enkelt beskrivet, men hoppas du förstår. Ett originalgrenrör går oftast ihop direkt till ett rör, och rören från varje cylinder är oftast inte lika långa. Om jag har förstått det rätt. //Jesper BMW - Better Make Way |
|
| märkligt, jag gjorde så på min 328Ci (med remus) och jag fick en märkbar högre ljudvolym. bör ju bli mer skillnad med eisenamm på en z4a.. | |
|
Jag har läst att Remus har mycket bättre och högre ljud än Eisenmann, men kanske någon som har just Remus kan ge ett bättre svar. Eisenmann ändrar däremot inte ljudvolymen något större av mina erfarenheter. Men sen är det olika vilket ljud man är ute efter. Möjligt att du blir nöjd med Eisenmann. =) //Jesper BMW - Better Make Way |
|
|
Hej.... 3.0si har redan extraktor-grenrör från fabrik:-) Mvh Peter |
|
|
Det har den inte på realoem? :S //Jesper BMW - Better Make Way |
|
| Hej, kikar man ner under huven så syns det....ett ormbo av rör...:-) | |
|
Okej, jo såpass förstod jag :) Men tyckte det var konstigt att det inte syndes på realoem.. Där var de inga extraktorgrenrör inte! //Jesper BMW - Better Make Way |
|
|
Men då har min det oxå med andra ord :) Jag skrev till Eisenmann och fick detta svar: Yes, if you remove the intermediate muffler, the noise will increase.... The sound will change from a "deep" sound with volume to a more "high frequent" sound with less volume. We do not know, if there is a negative effect on power and torque after removing the intermediate muffler. We did not prove this on the 3,0Si... Mit freundlichen Grüssen / Best regards Eisenmann GmbH Hur kan det bli mindre ljudnivå om man tar bort mittdämparen? Den är ju till för att dämpa ljudet?? |
|
| Vad jag läser i eisenmanns svar så får jag ut att det låter MER när man tar bort mellanljuddämparen men att ljudet går från ett djupare/dovt ljud till ett mer högfrekvent ljud. "volume" kan man tolka på flera sätt.. | |
|
Lecar: Köpte du Eisenmann med sport eller race som ljudnivå? Jag köpte Eisenmann Race med soundpipes(de dyrare rören) och måste säga att min 330i sjöng riktigt fint med den setupen. Vill varken att det ska låta mer eller mindre, alldeless perfekt. Anledningen till att jag frågar är att jag vet att sport versionen är något tystare än race varianten. |
|
|
Carlee: Det är race ljudnivå (med ljudrör), men nu efter några hundra mil, börjar de låta lite mer och bättre faktiskt, men inte alls som jag hoppats på. Jag ville ju haft det råa, grova, tunga ljudet. Min kompis 328Ci e36 med A-alt avgassystem har just precis det ljudet jag vill ha, så blev besviken när min 330 lät "klenare". De allra flesta verkar vara nöjda med sina Eisenmannsystem, så jag antar att jag kanske är ute efter något mer extremt eller annorlunda..? //Jesper BMW - Better Make Way |
|
|
Lecar: Ja har du kört några hundra mil så borde systemet vara inkört |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.