|
|
|
|---|---|
|
hejsan jag är ute efter en ny bil i sommar, och är ytterst sugen på ev 740, är det en bra bil? några kända fel på den här, har tittat på en bil som gått 27ooo är detta mycket? vad står bilens värde i? är det för dyr eller bra pris? hört att det sitter som plastkulor i växellådan och jag vet inte ifall dom är bytt på den här pärlan ifall man ska lämna ett sådant jobb åt en firma hur pass kostar det? livslängden sägs ju bara vara 15-20ooo på dessa kulor så. behöver hjälp eftersom jag ska köpa en bil i veckan så många tips som möjligt vad ska jag titta efter och inte titta efter, här är en möjlig bil för mej vad tycks? Länk priset bra? värt att försöka pruta på den här? vad är rimligt pris eller 50 bra? har inte sett så många andra tänkte vända mej till proffsen på bmw 7 serie en riktig sportbil klarar av att accelerera 0-100 och sen stillastående på under 10 sekunder... | |
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Tja har precis själv köpt mig en 740 från 1995. Bilen är en svensksåld bil nästan i mint kondition otroligt välskött och servad enligt alla konstens regler. Bilen är nybes och helt felfri, jag kunde inte hitta ett enda fel på bilen själv heller och jag är mycket petig! Jag lämnade den för en hjulinställning och en kontroll mest för säkerhetsskull då jag är petig som sagt ;) Lämnade bilen för genomgång hos en Bmw verkstad som jag kommit i kontakt med genom mitt arbete. Har inte fått deras priser ännu men har Bmw Groups priser, jobb+material. De hittade följande fel på min bil som gått ärliga 16000 mil. Vattenpumpen behöver bytas, samtidigt byts termostat och fläktkoppling Pris 11439:- Styrled Höger, byter bägge + hjulinst Pris 3040:- Länkarm Höger bak Pris 3042:- Som du ser så springer det snabbt iväg, har också tänkt byta fjädrar runt om för att bilen ska bli klockren, arbetet kostar 9000:- plus fjädrarnas pris som finns från 1500:- för en sänkningssats till Bmw originalfjädrar på 5000:- Min rekomendation är att lämna in bilen till motormännen för en ordentlig test eller en riktigt kunnig Bmw mekaniker som kan Bmw E38 innan och utan. Bmw mekanikern är troligtvis att föredra. De ca 2000:- Motormännen tar ca 2000:- och går över allt. Bmw verkstaden jag lämnat in till tar 800:- för att kolla över chassi och motor samt en provkörning. Väl investerade pengar om du ska göra en bra affär. En bil som säljs som klockren är sällan klockren. Plastkuleproblemet tycker jag är lite väl överdrivet, kostar ca 4500:- att byta kulor samt olja i lådan. Lådan ska växla mjukt och fint och aldrig hugga i växlarna oavsett fart/varvtal. Ett lite högre milatl är inte så farligt då bilarna i stort sett går hur långt som helst vad gäller motor/låda. Men tänk på att renovera ett chassi är svindyrt, har bilen några som helst vibrationer så stå över, säljaren säger att det sitter i däcken men det är det bara i bästa fall. Fråga hur den är med vinterdäcken, du får svarat att den självklart är bra med dem på, be då få provköra med vinterdäcken på innan ni slutför affären. Finns vibrationerna kvar, be säljaren lokalisera var felet sitter och sen kan man diskutera priset. Sålde min förra 740 - 95 för 40.000:- den var i riktigt gott skick 20000mil på mätaren men hade nog snarare gått uppåt 30000mil skulle jag tro. Kändes mycket fin. Endast i jämförelse med en ärlig lågmilad E38 kan man känna skillnaden. Gick mycket trevligare än en Volvo med 20000 mil på mätaren. Kolla länken för att se min bil, den var totalt rostfri och allt fungerade, sålde dock inte den med 18" fälgarna på. Länk Min nya som jag bet 54.000:- svensksåld med full dokumentation nybes+nyskattad, felfri förutom tidigare nämda saker som bara en riktigt kunnig Bmw mek kunnat hitta. Länk Bmw E38 är en underbar bil men köper du fel kan den bli en ekonomisk mardröm med högre reparationspriser än vad du köper bilen för så se till att inte ha för brottom. Första intrycket för mig av bilen du länkade till är "buskörd" Feta 20" fälgar med däck av säkerligen dålig kvalitet hittar man jättebilligt på nätet så se absolut inte dem som en fördel snarare ett varningstecken. Lycka till och hoppas du hittar en fin pärla :) |
|
Jag fick åxå spontant "buskörd-känslan" på den där, och jag fick "för högt pris-känslan". När jag funderat kring att byta så har en priside på min 735/97 varit ca 30 när jag räknat mot att skaffa den nya. Då har växellådan gått 1500 efter renovering, och det mesta i framvagnen är nyligen bytt. Nästan ingen rost alls och överlag i väldigt bra bruksskick. Motorn går som en klocka, inga som helst problem. Det vanliga - pixelfel. Huvudinstrumentet är vad jag kallar "värdelöst", men MID är ok. En annan ide, om det blir en 740 istället för 750, är att ha den kvar som reservdelsbil. Bland annat med tanke på lådan, och en bekant som velat köpa huven, en dörr och en framskärm. Men det känns samtidigt rätt kymigt att slakta nåt som ser så bra ut och som man åker så bra i. När jag nämnde reservdelsiden för en polare som inte alls är "inne i BMW" tittade han på mig som jag inte var klok. |
|
| hmm vad fan kostar 12000 med att byta pump och fläktkoppling?? vattenpump kostar 1200 spänn å den byter man alla gånger under en timme... tycker de lät svindyrt, framvagns stagen är väl ändå inte så dyra... vibrerar verkar ju varenda jävla e38 göra.. min vibrerar lite just vid 70 ibland å alla stag är bytt för 2 år sedan.. | |
|
Länk vad sägs om denna bättre? sämre |
|
|
waztukter. Min 740iL vibrerar inte ett smack i vare sig framvagn eller någon annanstans, i någon hastighet eller vid inbromsning Halvorsen. Bilen i din sista länk är ju ingen L-modell utan en vanlig "shorty", och du skrev ju att du letade efter en L-modell. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
DR. tinnitus, okej, då vet jag, jag menade mest att framvagnsstag är färskvara på dessa bilar, sen har jag inte tittat på de dyraste bilarna till salu heller, |
|
|
Jodå, min bil är tämligen välunderhållen i hjulupphängningarna, därav att den går så fint på vägen. Det är bytte lite stag bussningar och annat med jämna mellanrum på min bil genom åren. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
den såg riktigt fin ut din bil. mycke utrustning |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.