|
|
|
|---|---|
|
Hej hej.. Är inte världsbäst på BMW och motorer så därför ställer jag frågan här. Jag är inne på en 320 cab fr 1993 130000 mil, nylackad, ny cab etc. Det sägs även att kamremmen är bytt vid 9000 mil. Min fråga gäller ett visst tickande ljud jag hör i motorn, säljaren påstår att det alltid låter på detta sätt i en sådan bil.. Hur skall man lyssna in så att man inte åker på att köpa en bil där ventilerna pajjar närsomhelst.. Pris: 39.000:- , är det värt att slå till? | |
|
Det finns säker de som vet mer än mig, men jag är ganska säker på att 320-93 har kamkedja. Är det 13000 mil du menar verkar det väldigt lite för en 93:a. De har ju både behövt lacka om bilen och byta cab på den. Verkar vara en skum bil. BMW CS #5206 |
|
|
Ok kamkedja, på det sättet så är det ju positivt. Fanns en servicebok som verkade vara OK, inga kvitton dock. Kollade på skinnklädseln och den var inte sliten som den brukar vara då den gått mkt längre.. |
|
|
Är det denna: Länk Isåfall har den kamrem! Finns en del att läsa om M20-maskinen här: Länk Tickar det så är det slitet! Hade en E30 med M20 Länk som var knäpptyst från kamaxeln. "Alla" låter med andra ord inte! Är bilen däremot en E36 320 så har bilen kamkedja, återigen "alla" tickar inte! /Magnus Oldberg Bostongurkan: Länk |
|
|
det är inte en e36. Så man kanske bör byta kamrem med andra ord för att inte åka på att den går av? Tyckte det var märkligt att snacka om att "alla tickar" ;) Så vad är tipset, köpa eller inte köpa? (fina bilar Magnus) |
|
|
Jättesvårt att säga, utan att ha sett objektet... Mitt råd är att gå på magkänsla, kolla på flera bilar så du har några att jämföra med! Det blir nästan alltid billigare att köpa en OK och väldokumenterad bil direkt, istället för att köpa en "med lite småfix"... /Magnus Oldberg Bostongurkan: Länk |
|
|
Låter som ett bra tips, grejen är ju det att det inte är något småfix på den allt är ju gjort förutom det här med tickandet i motorn.. |
|
|
Jag utgår ifrån att det inte är ett kraftigt tickande vi pratar om. Det kan vara från spridarna. Ta en lång skruvmejsel och håll mot spridarna. Tryck sedan örat mot andra änden. Upprepa mot ventilkåpan oavnför resp ventil. Sedan vet du var ticket kommer ifrån. Är det från spridarna är det ok, är det från ventilerna/kammen är det mera tveksamt. Mitt tips: Satsa på en fin original 325:a istället, utbudet är stort. Mvh Mats H |
|
|
precis, det är inte ett kraftigt tickande, men ihärdigt.. 325orna är fina, och en del tusenlappar dyrare.. |
|
|
Håller med Salesman... Leta efter en 325 i originalskick istället - 2,5 litersmaskinen är mycket roligare! Ha is i magen - det är ju definitivt köparens marknad just nu... Länk Länk Länk Länk Länk är några stycken som ligger ute nu! Det verkar ramla in ett par-tre stycken om dagen... Lycka till! /Magnus Oldberg Bostongurkan: Länk |
|
|
Låter som en mycket bra ide!! Vad säger Ni, håller sig dessa rätt bra i pris också, menar om man kanske vill sälja efter sommarn när man kört klart, har ingenstans där jag kan vinterförvara den tyvärr.. // Jonatan |
|
|
gjorde faktiskt så att jag slog till på cabben, fick ett bra pris och den var i mkt bättre skick än vad jag trodde.. lägger ut bilder sen.. tack för tipsen.. |
|
|
Då är det bara att säga Lycka Till o Mycket Nöje! /Magnus Oldberg Bostongurkan: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.