|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
för ett par dagar sedan gick ventilationsskruven sönder Länk nr 8 Vilket fick till följd att det sprutade kylarvatten lite varstans i motorutrymmet.. Jag fyllde på nytt kylarvatten och skaffade en ny vent-skruv men nu försvinner det kylarvatten ändå.. Jag kan inte se att det läcker någon stans men när jag tittade på oljestickan så var det massa klägg på den, ungefär som det som brukar bildas vid oljepåfyllningslocket. Och vatten i oljan.. Motorn går helt normalt fortfarande men jag vågar inte köra bilen mer nu förrens det är åtgärdat.. Någon som kan hjälpa med idéer om vad det kan vara? | |
|
Gick den varm ? Låter som att topplockspackningen gått , men nån annan kunnig kanske kan hjälpa dig bättre . Lycka till . krizter |
|
|
Den gick aldrig upp på det röda men om den blev varm ändå vet jag inte.. om topplockspackningen gått så antar jag att det blir dyrt... |
|
| Det viktigaste är att du åtgärdar detta kvickt. En massa vatten i oljan mår motorn inte bra av invändigt. | |
| Ventilationsskruven är konstruerad att gå sönder vid kraftigt övertryck. Håller med föregående talare, kolla din topplockspackning. | |
|
Jag måste bara komma med en litet inlägg här, min E39 528i -99 har också detta fenomen att det är något vitaktigt klet på sticka och locket, jag har ingen aning om vad det är för det syns direkt även om jag gjort oljebyte precis och bara startat och haft den igång ett par minuter... Men jag har inga problem alls med kylvatten eller att oljan försvinner, denna bilen är en av få som knappt drar någon olja vad jag har erfarat, den går ju kanon fint liksom, men detta klet, vad kan det tänkas vara ??? Ursäkta om jag låna tråden =) Mvh/Sebbe. |
|
| Min erfarenhet är att vitt klet på nedre delen av stickan och lite på locket är ingen fara på taket.Detta uppstår gärna under den kalla delen av året,i samband med korta körningar där bilen inte blir riktigt varm.(Alltså >1mil sträckor) | |
|
Vit klet på övredel av stickan kan man kanske köpa men inte på nedre och under lock så är det säkert kondens som har bildats Men så ärt nog inte fallet med o_wimhed om det försvinner kylar vatten så måste man konstatera var den försvinner hänn |
|
|
Jag har lämnat in bilen på verkstad nu för provtryckning av kylsystemet under natten, så jag inväntar svar imorgon.. Gubben på verkstaden gissade på vevhusventilationen.. inget nytt på detta forum med andra ord. men jag återkommer med den slutgiltiga dommen någon gång nu i det närmsta. Jag håller verkligen tummarna för att det inte är topplockspackningen som har gått.. ca 15 000 skulle det gå på isåfall men han trodde inte att det var den så vi får se. |
|
| Sorry för tankevurpan,självklart ska det vara på "övre delen av stickan" :) | |
| 15000sek? de är lurendrejeri jag hade byttverkstad kostar max 5000 att göra själv | |
|
Bilen har stått under provtryckning hela natten nu och de kunde inte se att det läckte någonstans eller att den tappade något tryck. Bilmeken trodde att det kunde bero på att jag inte hade lossat luftskruvarna när jag fyllde på kylvätska så därför sköt den ut kylvätskan igen genom påfyllningslocket. Han gissade på att det som var på oljestickan var bara helt vanlig kondens. Lite smått pinsamt kanske men.. Insp II är bokat till imorgon iaf och ny olja på det.. |
|
|
Håll ett öga på locket iallafall om det släpper ut mer där så skall du kanske byta locket Ha de |
|
| det är snarare så att det har pyst ut men inte runnit ut.. kan locket vara dåligt då? | |
|
Hade det på en E39 kan vara det värt att kolla |
|
| Hade samma problem som du har just nu med min gamla Saab, och det var kondens som skapats eftersom jag aldrig körde motorn tillräckligt varm, sånt kan uppstå på vintern. Provat och köra den ett par dagar riktigt långt? | |
| hur länge bör man ha motorn igång för att den ska bli riktigt igenom varm? toppen till botten | |
| Byt olja fyll på kylar vattnet. Om kylar vattnet försvinner och de blir klägg på stickat så har nog topplockspackingen gått eller spricka på toppen Mvh micke | |
|
Lite olycklig översättning i länken med reservdelarna. "Ventilationsskruv" är en luftningsskruv, den skall inte öppna för övertryck. Går lätt sönder om man drar dem för hårt, de har gummipackning och behöver endast dras fast lätt för att täta. Påfyllningslocket har däremot en inbyggd övertrycksventil som öppnar om det blir fel. Vit eller vit/brun kondens är inte ovanligt på oljelockets insida eller på stickan. Finns det olja i kylvätskan? Vid fel/läckage i toppen kommer oljan som har flera gånger högre tyck än kylvätskan att tryckas ut i denna, inte tvärt om. FP |
|
| Se till att den provtrycks när motorn är varm för guds skull... Är det sprickor i toppen kan dessa påverkas när motorn går varm och därmed minska kompet... Hade detta scenario på en gammal m20, hur vi än provtryckte o provtryckte så var allt grönt ända tills vi började varmköra motorn... | |
|
Har han haft den på verkstad så tycker man att de skall ha koll på det |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.