|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har en 735 E32 med automatlåda. På sista tiden har jag kört mycket stadstrafik och märkt att automatlådan "tjuter" ibland när jag accelererar. Det har den aldrig gjort tidigare. Oljan ser röd och fin ut och nivån är bra. Växlar gör den helt perfekt. Är det någon som vet vad detta beror på? Hälsningar Tobbe | |
|
är du SÄKER på att det är lådan? Skulle annars ge en het gissning på bakaxelklumpen. Fyll på mer olja i den, så är problemet med stor sannorlikhet borta. Behnadla din BMW, som du själv vill bli behandlad av den! |
|
Nissen |
Min Låda tjöt före växlingar, lämnade inden för renovering, ej övertygade om att det är det felet. börja med bakaxeln. Om du kan köra bilen när den står upp palad så kan du säkert lyssna dig fram till felet. |
|
Om det är bakaxeln som låter tycker man att det borde vara ett mer vinande ljud som antingen finns hela tiden eller bara i vissa farter. Vad jag förstår är det ganska vanligt med vinande bakaxlar i BMW, ofta är det ett skönhetsfel som man inte gör något åt, men man kan prova att byta olja i bakaxeln. |
|
| Jag är inte säker på att det är lådan, men jag är säker på att ljudet inte kommer från bakaxeln utan det kommer framifrån någonstans. Hörs inte alls när bilen är kall eller om man åker landsväg, men om man åker i stan ett tag så dyker det upp igen. Det är inte heller ett högt tjutande ljud, man måste nästan ha rutan nere för att höra det... | |
|
Jag hade ett märkligt tjutande i min bil tidigare. Visade sig att insugsmembranet var sprucket. Vet inte hur det ser ut på din bil men ett tips i alla fall. Nästan allt om touring! Länk Mvh. Micke Olsson |
|
|
Prova med att stänga av Ac:n, kompressorn kan tjuta ganska bra ibland. Mvh Sune |
|
|
jag har ett liknande fel på min tror jag. Det är mera ett lite morrande läte, inte irreterande om man inte tänker på det. jag ska byta filter och olja i lådan imorgn så får vi se om det försvinner. |
|
| Berätta gärna imorgon om ljudet försvann. Förresten, det är inte AC-kompressorn, har provat att stänga av den... | |
Deliq |
Lagret i magnetkopplingen till kompressorn snurrar hela tiden, kolla det M V H // Deliq *** Tids nog är allt för sent *** |
| Ett tjutade "hydralljud" kan förekomma om automatlåde filtret börjar bli igensatt, dvs pumpen i lådan börjar suga luft. Byt olja och filter, kommer felet igen så är det renovering av låda som gäller pga att lameller och band börjar tappa belägg partiklar som sätter igen filtret. | |
| Renovering? Kan det verkligen vara ett sånt allvarligt fel trots att lådan alltid växlar helt perfekt? Nu blir jag nästan lite nervös... Ska testa att byta oljan och filtret så snart jag har möjlighet! | |
|
nu ska det inte bli en storm i ett vatten glas. Jag tror inte det är något fel med lådan, men det skadar ALDRIG att byta olja och filter i lådan. Vet du när det var sist?? ;) |
|
|
Du har nog rätt bader, SÅ farligt låter det faktiskt inte heller! Det är nästan bara jag som hör det =) Jag har haft bilen i ett år och jag har aldrig bytt oljan, så det är väl bäst att göra det så snart som möjligt! Någon speciell olja som är att föredra? |
|
|
Om det är det felet så är sekvenserna. Fas 1:lätt hydral ljud från lådan, växlar bra Fas 2:högre av samma ljud,+ svårt att växla upp. Fas 3:du kommer inte ur fläcken. Denna erfarenhet från bil av annat märke men det blir nog samma resultat i BMW lådor. |
|
|
Jo, det är möjligt att lådan kommer att rasa efter ett tag, inget är för evigt. Men vad gäller de ljud som vi oroar oss för är lite mera ett lågt oljud som börjar komma först när bilen börjar röra sig. Om man inte sitter och lyssnar utan åker som vilken ointresserad bilförare som helst så tror jag inte man märker det. Men nu är bilen på verkstan och får det bytt så ska jag provåka och lyssna lite ikväll och se om det fortfarande låter..*håller tummarna* |
|
| *håller också tummarna* | |
|
Nope, det hjälpte inte. Och det vart ingen positiv upplevelse att ha bilen på verkstan heller. Det visade sig att mina bromsar var slut, att kamen var slut och några bussningar i bakvagnen måste bytas.. Fina bilen blev plötsligt dyra bilen :) |
|
| Jag har samma grej när man ligger i stadskörning och det är varmt ute. Vid acceleration från stillastående blir det ett vinande ljud typ som från en gasturbin. Har nyligen haft bilen inne för service och de hittade inget att anmärka på. Frågan är vad det är som låter?? | |
svardska |
sådärja jag hann inte mer än läsa dessa inlägg förrän min med började låta likadant. nåja jag hann i alla fall åka en dag sen jag fixade ac pumpen. |
|
Har nyss lämnat in en Ford till en mekare OBS! bilen är inte min. Den hadde ett vinande ljud och det visade sig vara katen som har pajat.Det blev konstaterat efter att vi kollat lådan det är en automat så kolla så att det inte skrammlar lite om katten. För om det går en bit av keramiken som lägger sig för blir det som en vissel pipa..Ett tips ... Jag blev lycklig! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.