AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
938

Hur få bort tändningslås, 635 -81

Er
3
Eric Josefsson
635 -82 (81a egentligen)
Hej, jag passar på att välkomna mig själv till detta forum.. hej.
Med detta avklarat så undrar jag följande.
Jag har en nyinköpt 635 -82 (som är en 81a i alla andra avseenden)
Denna saknade vid köpet nyckel till tändningslåset men det har jag äntligen lyckats borra sönder så pass att rattlåset iaf har släppt och det går att vrida.
Den låspryl som syns på position 5 i följande länk: (hoppas den fungerar)
Länk
är borttagen. Jag har testat med tändningen i olika lägen (så gott som det går, det är inte så distinkta lägen längre) Men den går inte rubba mer än några mm åt varje håll. Sladdarna är inte begränsande.
Måste hela rattstången bort? Den verkar ju i sin tur sitta med någon icke-utan-våld demonterbar lösning i rattkåpan.

Någon som har erfarenhet av tändningslås?
Er
3
Eric Josefsson
635 -82 (81a egentligen)
Får tyvärr fortsätta be om hjälp, jag har ju en "sak" som ser ut som en knapp på ovansidan av tändningslåshuset (pos. 2 enligt bilden i länken ovan.)

Har den något med saken att göra? Jag har försökt pilla på den, men den ligger ju ganska långt in i rattkåpan så det är lättare sagt än gjort.
su
6
summa14
635CSiA-85
323Ti Comp-98
För c:a 4 år sen var jag tvungen att byta samtliga lås på min 635:a -85 pga
nyckelstöld. Vad jag minns av tändningslåset är att det finns en liten insexskruv pos 8 som måste demonteras samt att pos 4 är en brytbult där
sexkanthuvudet vid monteringen dras av. Den kvarvarande gängade delen låser huset pos 2 och måste bort. Med en liten handslip och 1mm tjock
slipskiva med 20 mm diameter slipas ett spår så man får tag med en skruvmejselklinga och skruva ut den. Sen får man loss hela huset pos 2.
För att få ut låscylindern ur huset får man trycka in en liten spärrfjäder på husets utsida
Lycka till/Alf
Er
3
Eric Josefsson
635 -82 (81a egentligen)
Tack för ditt inlägg Alf.
"Brytbulten" var i mitt fall inte en skruv med sexkantshuvud utan en spårskruv som inte gick att lossa så jag kapade plattan (pos 5) som denna håller, men måste resten av spårskruven bort så får jag testa att borra bort den.

Pos 8. kan jag inte se hur jag skulle kunna komma åt, jag antog att det är en skruv som håller kontaktstycket tills dess att hela låskolven tas ut (för att försvåra tjuvkoppling) Kanske skiljer lite mellan våra årsmodeller också.

Jag går mer och mer in på tanken att kapa mer brutalt tills det nuvarande är borta och sen sätta dit ett universal tändningslås någonstans
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.