AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.355

Klapprande som "träklossar" som slår mot varann från bakvagn

Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
idag upptäckte jag att det "klapprar" från bakvagnen, framförallt om man åker över gupp eller ojämnheter. Det låter som träklossar som sitter löst och slår mot varann. Vad kan felet tänkas vara? Något ni känner igen?

Klapprandet ökade när jag bytte ttill sommardäcken.

Ibland "låser sig" bromsoket när jag startar bilen och ska åka iväg. Det släpper med en duns när man ska åka. Bilen är en automat.

Tacksam för tips och råd.

Konstigt. Jag har just bytt till sommardäck och får också lite "klapper" vid större ojämnheter. Hörde aldrig nåt sånt med vinterdäcken. Tyvärr har jag inget svar på vad det är som orsakar ljudet!? Men nu är vi ivartfall två som undrar! ;o)
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Kolla dessa gummibussningarna: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
hur "kollar" man bussningarna? Hur felsöker man sånt här på bästa sätt?
Har bokad tid imorgon för hjulinställning, så jag gjorde ett ryck idag och bytte främre bärarmsbussningarna bak. Tänkte att även om jag inte tror att mina är dåliga så är det lika bra att byta innan hjulinställningen och då vet jag att jag har fräscha grejer.

Bussningarna som satt där var rätt bra som jag trodde, men nu sitter det nya där hursomhelst. Och oljudet är kvar, främst låter det från vänster bak när jag kör över brunnslock osv. Eftersom jag kunde kolla närmare idag så var det lätt att se vad som egentligen var problemet. På min bil är det topplagringen till stötdämparna som är dåliga, den vänstra var t.o.m. skadad. Men det byter jag en annan dag.

Enligt reservdelskillen på bmw var det även vanligt med oljud vid skarpa gupp om de där små stagen mellan krängninshämmaren och chassiet fick dåliga bussningar. Men om de var dåliga så skulle det synas tydligt på dom.

Jo just det. Ifall de främre bärarmsbussningarna bak är dåliga känns det lite som om man har för lite luft i bakdäcken när man kör aggressivt.
Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
okej, det kan alltså vara:
övre gummipackningen till stötdämparen,
bussning krängningshämmare,
bussning bärarmar, forsberg, antar att de som du bytte är desamma som enligt länken ovan från Erik W?

Bilen ska snart besiktigas. Hittar de sådant här på besiktningen, dvs kan jag använda det tillfället som ett bra tillfälle för att få reda på felet och byta räött saker?

Föranleder den här typen av problem med uttjänta bussningar ombesiktning?

Jo, något/några av de alternativen är mest troligt.

Bussningarna jag bytte är de som byts i länken till mektipset.
Men är de riktigt dåliga så bör bilen vara lite slingrig längs vägen (framförallt i kurvor) och är de riktigt slut så bör de kunna klonka även vid rejäla gaspådrag och motorbromsningar.

På min bil som klapprar på samma sätt som du beskriver, är det sannolikt gummipackningen över bakstötdämparen (topplagringen) som är roten till det onda. Den ena är tom. lite trasig, det syntes när jag hissade upp hjulet i luften och "juckade" med stötdämparen. Nämnde det för reservdelskillen på bmw idag och han sa att det var vanligt. När den spricker som min gjort lossnar tydligen "metallröret" i bussningen och då börjar det leva om som våra bilar gör.

Jag har kollat mina småstag till krängningshämmaren och de bussningarna såg okej ut men det var det första bmw-killen gissade på när jag berättade om problemet.

Beställde nya topplagringar idag och de kommer på Måndag. Så om du har ork att vänta till på dess kan jag skriva här om det blev bra när jag bytt dom.

Min erfarenhet av besiktningen är att de sällan hittar sånt här. T ex kör min sambo en E39 som besiktades för en månad sen. Den klapprar i framvagnen vid ojämnheter och den gick igenom utan kommentar. Ska ta tag i den efter att jag fått ordning på E36:an.
Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
bra och värdefull info Forsberg! Min bil är inte slingrig iallafall och det är väl rätt troligt att jag har samma problem och får också kolla topplagringen. Var köpte du topplagringar och kostnad för dessa? Visst kan jag avvakta tills du bytt dina så får vi se hur det gick!!!

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Är felet inte trafikfarligt ger det ingen anmärkning på besiktningen. Du kan ju be dem kolla lite extra, jag har fått hjälp där med att hitta dåliga bussningar som jag inte lyckats finna själv.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
nu har jag kollat topplagringen till stötdämparna och det ser faktiskt ok ut vad jag kan se. Det är en gummipackning mellan två "skålar" högst upp på stötdämparen som man kunde titta på inifrån bilen och packningen är lite ojämn men gummit ser ut att vara fräscht. Men visst, det kändes som det var lite åverkan på baksidan på högra sidan (där ljudet kommer ifrån) då man följde packningen runt skålen med fingret, som den var lite trasig.

Har Forsberg mer info om hur det gick med topplagringsbytet?

Bilen ska besiktigas i maj så kan vänta och se om de hjälper lite extra där..
Har bytt en nu idag men hinner inte prova bilen förän imorgon.
Har bytt topplagringen för stötdämparen på båda sidorna nu, men ingen skillnad. Klapprar från vänster bak om jag kör över brunnslock el. liknande.
Så nu har jag bytt främre bärarmsbussningarna och toplagringarna (bussnignarna mellan stötdämparen och karossen), men klapprandet är kvar.
Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
fjäderbrott?
gt
125
gtotobbe
740d xDrive -11
En vild chansning nu, men kan kanske vara värt att kolla "clipset" nr 7 i länk:
Länk
Ett sånt lossnade helt på min bil för något år sedan, och ledde till ett klapprande ljud vid ojämnheter i vägen pga att bromsklossarna inte hålls på plats.

Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
okej, kanske är det bästa att lämna in den på Bmw och hålla tummarna att det inte är något alltför kostsamt..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.