AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.077

Ska lacka om bilen tips och råd om färg?

tjena! ska lacka om 325i cab -93 e36
funderar lite på vilken färg ja ska ta :)
den är svart nu (kolla mina bilder)
men vet inte om ja vill ha samma
skulle vilja ha en riktigt djup o fin svart eller nåt...
nån som har nåt bra förslag?

Se you!
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Svart metallic är ju alltid snyggt och om bilen är det från fabrik är det nog bäst att fortsätta med samma färg om inte lackjobbet ska bli alltför omfattande och framför allt dyrt. Ny färg innebär ju att bilen måste demonteras ner i minsta detalj så att dörrfalsar och motorrum får den nya färgen med.

Det finns ju olika pärlemo-lacker som man kan lägga på efter grundfärgen som ger häftigt djup och nyanser. Har ingen egen erfarenhet men såg förra året en vit e90 med en pärlemolack som skiftade i alla möjliga färger, men bara i vissa vinklar. Jag tyckte det var riktigt toksnyggt och det syntes inte i alla vinklar så vid först anblick var bilen vit men med mer lyster och djup. Hade min inte varit nylackad hade jag försökt att få samma lack på min. Men det lär inte vara gratis...

Annars kan man ju få en häftigt djup lack bara genom att be någon som verkligen kan polera lacken så den blir slääääät, det är det som ger djupet.

Tycker du ska lacka samma färg som original, be om nåt extra lager klarlack och sen våtslipa och polering av proffs. Din bil är fin i sig och behöver inte nåt särskilt mer än en riktigt fin svart metalliclack. Kanske är jag lite partisk iom att jag har en saphire svart e46 cab :-)

Niklas

Fransosen
Om du byter färg så lacka "överallt där det syns"...Jag tycker personligen att svart e "tråk"...Mitt tips är att ställa dig frågan va du har för "mål" med bilen? Skall det bli en "original-queen" så småningom, eller vill du mer "bling-bling" med div eftermarknads styling? Om du siktar på original (kanske med M-styling) så skulle jag behålla originalfärgen, om du däremot ska "styla" med lexus-lampor, realcar "haj front" o massa annat vulgärt så kan man även byta färg så den svarar upp mot stylingen i övrigt...
nja massa bling bling ska det inte bli men coilovers, 19", m läpp till bakluckan sen angeleyes klara dimmljus smoke/red baklampor...
kolla bilder för att se fälgarna ska bara ladda upp den :)

Se you!
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Snyggaste färgen du kan lägga på en E36 cabbe är nog Alpinvit! Så jävla läckert på en cabbe!

///Niklas "NIKEMAN" Johansson
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Personligen är jag barnsligt förtjust i gula bilar..

Men för några år sedan så såg jag en maxsänkt och "racelook" fixad E30 M3 i en djup orange färg med två diagonala röd/blå stripes över baklucka/tak/huv. Den var riktigt ball!

//amullo
"No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.