|
|
|
|---|---|
|
Hej alla Bmw ägare! Tänkte höra med er mer kunniga om hur man mappar motorer. Bl.a vilka program som är bra att använda, och om det finns någon litteratur eller liknande så man kan lära sig detta´och även vart man kan få tag i dessa. Som en blivande motor ingenjör har jag stort intresse för att lära mig detta, då vi tyvärr inte får lära oss detta i skolan. Tack på för hand! | |
|
Äger en saab 9000 2,3T -97 som flyktigast och där finns det bra programvara för att mappa själv osv. Men eftersom jag är inbiten bmw-åkare är jag också väldigt intresserad om det finns något liknande till BMW!? |
|
|
Ja det finns det, tyvärr ganska dyra grejor, winols en av de vanligaste finns demo version att ladda ner för den vetgirige www.evc.de dom har en ganska klurig affärsmodell så det blir snabbt väldans dyrt om man vill ha plugins för många olika boxar. |
|
|
Tack 540is för info, gick i deras hemsida o kollade runt. Så som jag upfattade det var Evc grejor för alla bilar och du behövde bara olika "kontakter" till olika bilar??? stämmer detta? Forsberg_80: Vad finns det för programvara som du pratade om när det gällde din saab? eller var det också et sånt universal program? |
|
| Det som fanns till Saab verkade lättjobbat, har inte kollat så nogrannt eftersom jag bara har saaben tillfälligt. Men programvaran heter T5Suite Pro och är till bilar med Trionic 5 motorstyrning. Fanns färdiga mappar att välja för steg 1, steg 2 osv... | |
|
Tack Forsberg. Skall kolla upp detta program. Tänkte höra om någon vet om nåt annat program för utom evc 's som 540is rekommenderade. Alla förslag är varmt välkomna. Tack på för hand |
|
|
Jag kan väl föreslå en till då som har skapligt gott rykte. Länk ang EVC Du behöver en addon för varje "boxtyp" ex BOSCH MSS52 till programmet (1 brukar ingå) det är i form av en .DLL som som ser till att du får rätt kontrollsumma på din ändrade mapp du lägger tillbaka. det går att göra manuellt, men risken för att det blir fel i längden är 100% :-) Själva programmeringen/läsningen gör man inte med EVC utan med nån valfri läs/skrivprogramvara - jag använder grejer från Länk finns många andra att välja på inkl, BMWs' egna "INPA" tex. eller Bosch's diagnosgrejer. |
|
| tack för alla bra svar och rekomendationer. | |
|
Varför inte sälnga ut gamla Motronicet och hänga ner nytt sprut istället? Då slipper du dryga saker som LMM mm. Kan starkt rekomendera ViPEC från t.ec pure-pf.com, kostar strax över 10K komplett med allt, detta styr ALLT, soppa, tändning, launch controll, antispinn, ja det du vill ha... Kört det på en M50B28 och det gav 796hk på hjulen. MegaSquirt är ett bra budget alternativ, kostar runt 4500 komplett och har alla funktioner du behöver, dock inte lika förfinat som tex ViPEC, Autronic mfl, men fungerar kanon bra, vi körde en M20B25 i en E30 med det sprutet, gav 600hk på hjulen. Fredrik |
|
| Japp det är billigare, men ingen utmaning ju :-) | |
|
Ngn som hat koll på om smt-6 systemet e bra? som säljs på www.etapp.se billigt e d ju iaf.. /kalle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.