AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.687

byta dme-styrdon på misständade bil vid kallstart?

Ik
12
Ikaros
320 -03
Har haft problem med att bilen startat på fem cylindrar när det är kallt ute. Misständer alltid på femman. Kör man motorvärmare eller om det är plusgrader går den hur fint som helst. Lämnade in den på verkstad och dom har felsökt det mesta, har bytt stift, bytt plats på allt, ny kabelhärva och nu vill dom att jag ska byta dme styrdonet för 8´ plus jobb. Verkstaden (som verkar göra ett bra jobb för övrigt!) säger att det inte går att köpa begagnade dme styrdon eftersom dom är unika för bilen. Dessutom innebär det att om dom byter skiten och den fortfarande misständer är jag väldigt mycket fattigare med en crappy bil och ett nytt styrdon som inte går att byta tillbaka. Nån som varit i samma sits? Va ska man göra!?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Eftersom det numera är plusgrader ute och bilen funkar enligt vad du säger skulle jag låta det bero tills vidare.
Det kan ju tex vara en tempgivare som ger felsignal till DME när bilen är kall så den inte ger tillräckligt med bränsle, men det borde ev ge en felkod,.
DME i sig själv kan ju knappast påverkas av att du använder motorvärmare eller ej, däremot insignalerna till den.
Kan också var en vevaxelgivare som strular eller en Luftmassemätare.
Det borde ju även finnas vilken cylinder som strular och misständer lagrat i minnet. kan vara ide att skifta en tändspole tex och se om felet flyttar sig till en annan cylinder vilket de redan kanske gjort, fukt och kondens tunt tändspolarna påverkar också varm o kall motor, Men det borde också vara åtgärdat iom med att stiften bytts.
Man borde hitta felkoder, det som inte lämnar felkoder vid dålig funktion är Luftmassemätaren och ibland även vev/kamaxlegivare tex vilket de normalt ska göra.
Man borde köra motorn med livedata och jämnföra de värden man får när bilen inte funkar och när den funkar.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ik
12
Ikaros
320 -03
Jag bytte styrdon trots allt... och inte fasiken hjälpte det, fem veckor senare är bilen fortfarande på verkstad, ja, vi får väl se var det här slutar.. uppdatering kommer.
Ik
12
Ikaros
320 -03
Tack för tipsen btw Hasso! Den misständer alltid på femman och nu ska dom byta ngt med luftinjekt... nånting. Dom har provat att byta plats på tändspolarna också utan resultat. Jag tycker också att det är märkligt att dme:n skulle vara känslig för kallt eller varmt... men men.
Be
33
Beff
328i Touring -00
Kan väl säga att jag har nåt liknande fel, dock går den på alla cylindrar.
men innan motorn nått full temp så rycker den samt motorbromsar otroligt hårt och ojämt, går perfekt över 2000 varv.
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Är det auktoriserade BMWverkstäder som vi pratar om här ?för då kommer jag att bli fattig låter det som. För man tycker att en aukt. verkstad bör ju inte prova sig fram, de borde veta vad som skall bytas och ta betalt enbart för fungerande reparationer. Har för närvarande problem med blinkande varningslampor i instrumentpanel, nytt batteri som drar ur och motor som går riktigt illa och dör.
Ik
12
Ikaros
320 -03
Det är en ytterst auktoriserad verkstad ;-)
Det har nu gått sex veckor och jag har inte ens fått ngt pris.. spännande att se var det här hamnar... Förhoppningsvis löser dom situationen snyggt och gör precis som du tycker Ahab, och bara tar betalt för det som löste problemet. Jag vill ju inte sälja en trasig bil heller så man har ju inget val direkt.
Ik
12
Ikaros
320 -03
Har nu fått besked att problemet alltså inte är; tändspolar, kabelhärva, dme-styrdon, luftinjektnågonting utan... kamaxeln är trasig.

Nu börjar jag bli jätteless på allt det här. Motorintressad tjej, javisst men nu har dom tappat bort mig helt.

Hur kan en kamaxel vara trasig på en sex år gammal bil som gått 15000 mil och som gjort alla inspektioner hos auktoriserade bmw-verkstäder!? Har tidigare ägare kört bilen på kattpiss eller va tusan kan nånting sånt här bero på? Nån som har en bra idé? Tänkte åka in till verkstaden imorgon och gå igenom serviceboken ordentligt och prata med dom. Svårt bara att argumentera om något man inte riktigt förstår...

Kamaxel trasig? Näe det låter inte riktigt rätt. Sliten kamaxel däremot men det är sällsynt vad jag vet på moderna BMW motorer.

______
Släpp koldioxiden fri
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du bor väl i Stockholm? vänd dig till Perre Larsson på Bil o Motorteknik i Huddinge om nån begripers sig på BMW i 08 så är det han, dit får BMW lämna bilar som dom inte klarar av.
Möjligen nån bränd ventil kanske eller defekt vanos men en dålig kamaxel har nog ingen hört talas om på många år på moderna bilar.
Det sitter ju en skiva i änden på kamaxeln som kamgivaren läser av ifrån möjligen kan en sådan vara lös tex.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Skulle gjort ett leakdown-test. Det kan säkert denne Perre göra om han tycket det behövs för diagnos. Kan ju vara allt från någon givare (borde dock synas på bmw's servicedator?) till i värsta fall sliten kam, dåliga ventiler, ventilstyrningar eller annat.

Hur är avgasvärdena? Drar den olja eller vatten? Inte så troligt på så pass ny bil men skadar inte att fråga...

Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Glömde: Du säger att den misständer på 5:an. Det antyder att du/ni har lokaliserat felet dit.
Då går det ju lätt att kolla om den ger gnista eller ej på 5:an när det är kallt ute. Ingen gnista = fel på elektroniken, garanterat inte kammen.
Ger den gnista, behöver det inte betyda att den kommer vid rätt tillfälle, du måste kolla så att gnistan kommer ung. vid övre dödläge. Finns hjälpmedel för detta, lampor och annat.
Kommer gnistan vi rätt tidpunkt är det något annat som gör att blandningen inte antänds, tex svart, kladdigt på stiftet (ibland tom olja) indikerar oljeläckage in i cylindern. Kan komma genom slitna ventilstyrningar, kolvringar (ovanligt) eller dålig topplockspackning.
Sedan finns det ett antal andra saker som kan orsaka ung samma sak, men där någonstans hade jag börjat leta.

Allt detta kan naturligtvis en erfaren mek, och mer därtill. Blir så trött när man hör om ännu en verkstad som byter dyra saker helt på chans. Hoppas du får rätsida på detta!!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.