|
|
|
|---|---|
| Cupéfläkten går bra och jämt i varv osv under bilfärd. Men när jag stänger av bilen så pulserar fläkten stötvis under lång tid efter att jag har stängt av bilen. Detta probem innebär att jag måste ladda batteriet lite då o då. Har sökt på forumet men dom flesta med krånglande cupéfläktar verkar ha problem under färd med bilen inte efter att dom har stängt av bilen. Patienten är en 525 -01 14700 mil på mätaren. | |
|
Det vanliga är att fläktslutsteget (eller fläktmostståndet som vissa kallar det) är sönder/dåligt. Detta kan resultara i lite olika problem med fläkten och då både när man kör och när bilen står parkerad. På min 530 så kunde fläkten då och då dra igång när bilen var parkerad, t ex på natten vilket ibland kunde leda till att batteriet var tomt på morgonen. För det mesta så var det inga problem när man körde med bilen men ibalnd kunde fläkten "jazza" upp och ner lite omotiverat. Efter byte av fläktslutsteg så har inte dessa problem återkommit. På min M5 så gick en av kupéfläktarna konstant oavsett om bilen var på eller av. Batteriet tömdes då på mindre än en natt...så jag fick ha batteriladdare ständigt kopplad på natten tills jag fick fläktslutsteget bytt. Här fanns också problem med att det inte gick att justera fläkthastigheten manuellt. Stapeln på displayen ändrades men hastigheten var densamma... Ett nytt fläktslutsteg kostar en 6-800kr och går att byta själv alternativt en halvtimmes verkstadskostnad. ___ //Ulf |
|
| Tackar för svaret jag tror att du har rätt. Har även konsulterat med en verkstad och fick samma svar men det är alltid skönt att få det bekräftat från folk som har egen erfarenhet från liknande problem. Tack Ulf. | |
|
hejsan!! det brummar typ från min *fläkt* eller rättar sakt där man ökar och sänker både fläkt och temp i bilen, men bara när man stänger av den!! och nu har jag fått problem med att den laddar ur bilen på någon dag typ!! kan det vara det fläktmotståndet som spökar i min bil? mvh jimmy |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.