|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag hade nog kunnat tänka mig att köpa den för utsatt pris när jag letade 535dAT för 2 månader sen. Dock så ville jag ha en med under 10" mil, men då blev det ju en del dyrare också. Att oroa sig för hur hårt piskad bilen har blivit bara för att det är M-paket på den känns inte relevant. Varför skulle en bil bli mer "piskad" bara för att den ser ut på ett speciellt sätt? Detta är ju även någonting man känner när man provkör bilen. Är den hårt piskjad så lär ju bussningar och leder vara rejält slappa vid 17" mil. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Bra annons! Kan dock fortfarande inte få ihop 535:ans prissättning jämfört med 530i (ingen kritik mot din annons, du får den säkert såld). Jag köpte min svensksålda 530i -06 med 3700 mil på mätaren för 275'. dock med lägre utrustningsnivå. Vad är mervärdet? Billigare lär det ju inte bli med 7000 kr i skatt om man inte kör som nuvarande ägare >4000 mil per år. Och 0-100 är ju tex. identisk skiljer 0.1s mellan de två enl. modellguiden. Har funderat på om det är så att upplevelsen i en 535:a pga momentet vid låga varv gör att bilen upplevs som en mycket brutalare bil. Sen finns det ju en del potential i form av trim. Var själv inne på att skaffa en 535d, men avstod just pga av den stora prisskillnaden. |
|
|
J.Dredd, Det är nog snarare att att det är en 535:a (som dessutom har M-sport) som gör att jag drar, om än kanske förhastade, slutsatser om att köparen/köparna inte köpte bilen för att enbart cruisa lugna söndagsutflykter... |
|
|
Nikk: Vem köper en 535 för att enbart köra lugna söndagsutflykter??? Den potentielle köparen vet nog mycket väl vad det är för bil och att den förmodligen har rastats ganska bra emellanåt. Men det har inget att göra med skicket på bilen. Går den bra och ser bra ut är det väl allt man behöver bry sig om. M-sport är till 99% en utseendesak. Sportfjädring väljer väl de flesta ändå och utöver det är det inte något i M-paketet som gör att bilen blir en racer... |
|
|
danielbas, Eftersom vi nu snackar hypoteser om slutliga priset för en begagnad bil så känns det naturligt att ta med vissa saker i beräkningen som tex modell, utrustning, ålder, miltal, körkänsla och visuellt skick men det är skicket som kanske inte syns vid första anblick eller som avslöjas efter 15 min provkörning (särskilt för någon som kanske aldrig har kört någon liknande bil tidigare) som är det viktigaste men mest komplicerade att försöka luska reda på. Mycket handlar om tidigare ägares inställning och behandling av bilen vilket i och för sig enbart är personliga uppfattningar. Min subjektiva uppfattning baserar jag på vilken typ av modell, om den är mer eller mindre attraktiv för "vårdslösare förare" och om den har mycket utrustning som gör den "sportigare" som tex feta lågprofil, spoilers och kanske sänkt mm. Det mesta baseras på erfarenhet och fördomar. Med tanke på ovannämnda så anser jag att 259' för nämnda bil låter lite mycket med tanke på alla dyra problem som kan uppstå. Har man tur och inte får några problem så är väl priset helt ok men det vet man ju aldrig och därför vill man gardera sig (annars hade bilpriserna på begagnat inte rasat så mycket). Men det är ju min högst subjektiva/personliga åsikt. |
|
kilroy |
Jag antar att det är relativt få som känner till Johans körstil och därför känns ju alla spekulationer angående just denna bilen som rätt meningslösa. En bil som denna är byggd för snabba turer på Autobahn oavsett extrautrustning. Mitt "sjätte sinne" säger mig att Johans bilar är i bra skick, för rätt köpare finns det säkert en viss prutmån. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
Nu har det ingen direkt betydelse att det är "johans" bil för mitt resonemang eftersom det förmodligen är meningslöst att spekulera i något som man inte vet, som du påpekar, och just därför avgör andra saker som tex modell och motorstorlek i kombination med utrustning....... Men, det kanske är endast jag som ser på saken som jag gör. |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Nikk, jag tror du är helt fel ute. Jag skulle gärna vilja se den som lyckas plåga livet ur en 535:a. Det finns sådana reserver att det knappt går att gasa full gas med bilen. Däremot en högvarvig GTI-bil, den kan man kanske köra slut på, men att 18000 landsvägsmil skulle ta slut på en 535 är befängt. Eller kanske en undermotoriserad bil som 318i eller 520i, där man verkligen har möjlighet att plåga den, de skulle jag vara mer orolig för. En 535 kan man plåga i 3 sekunder ungefär, sedan sitter körkortet löst. För bilen är inte en 0-100-räcer, det är trist och tråkigt. Däremot 50-150, där går det undan! Coldhex, jag försökte åka 530iAMT innan jul, men den kändes så trött att jag sålde den och körde vidare med 535:an. Inte ens en 545 ger samma känsla som 535d, utan den enda 5-serie jag kört som är jämförbar i trycket är 550i. Men om igen, 0-100-tiderna är säkert jämförbara, men skillnaden i vridmoment är det som ger körupplevelsen. Men 530i är absolut ingen dålig bil, det är bara att 535 är så mycket bättre.... Hur som helst, bilen gick idag, sålde den för 250' kontant med lysande motorlampa (se annan tråd om det). Jag är väl inte missnöjd, men med tanke på intresset så borde jag ha satt ut den för 269' och släppt den för 260' istället. Jag hade 2-3 riktigt seriösa köpare, och hade kanske fått en femma till om jag hade haft is i magen. Men affären kändes jättebra, för killen kom med tåg från Skåne och det första han sa när han satte sig bakom ratten är "Det här ser ju för f-n ut som en ny bil"! Det är alltid roligt att höra, för själv är man lite försiktig med att överdriva skick på bilar. Han var helt chockad över hur fräsch bilen var både utvändigt och invändigt! Det är sällan någon tackar en för en bra affär när det gäller bilaffärer. Det tog bara en timme, inklusive en halvtimme att skjutsa hem mig, så var de på väg söderut igen. En så trevlig affär gör att jag är beredd att släppa en krona eller två. Mvh Johan |
kilroy |
"killen kom med tåg från Skåne och det första han sa när han satte sig bakom ratten är "Det här ser ju för f-n ut som en ny bil"!" Det kan betyda att vi skåningar är väldigt lättlurade...eller att vi har väldigt klart för oss...:) I det här fallet tror jag på det sistnämnda. Jag har själv börjat fundera på 535 dAT eftersom vi behöver en bil med större plats där bak. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
| Vilken snabb och skön affär, strålande! | |
|
Grattis till försäljningen....och till köpet med du anonyma skåning :) Frasse |
|
|
Bara att gratulera till en snabb och smidig affär! Detta visar på att vi alla är olika, som tur är ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.