|
Sida 6 av 9
|
|
|---|---|
|
Dr Tinnitus: "På en redan bra motor som t ex en M3 eller en Honda S2000 så kan man anta att man redan från fabrik har lagt ner rätt mycket arbete på få t ex motorn inluftsystem att fungera bra. Antagligen mer jobb på detta än på en billig enkel basmotor i en ren familjebil." Och just därför får du inte ut någon nämnvärd effekt genom att chiptrimma en M3 E46... Däremot kan du flytta upp varvstoppet en bit. Mvh Dennis |
|
|
DennisH Ja, så kanske det är, men det finns även exempel på liknande motorer (alltså motorer som redan från fabrik har ett högt effektuttag) som trots det kan svara bra på chiptrim eller bara mindre enkla förändringar i t ex inluftsystemet. En av dessa bilar är t ex ny M3 E90 som kan få en klart försvarbar effektökning med bara lite tejp... Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Keiser kan gå o lägga sig om han inte har några vettiga teorier att erlägga, jävla barnunge. idag är nästan alla biltillverkade väldigt måna o sugna på få så pass bra verkningsgrad och effekt per litervolym i sina motorer..så att de rent av snålat o gjort motorn medvetet otillräcklig vid mappning och inställning tror jag inte ett dugg på. att mappa om en turbomotor som på sitt vis är tvångsmatad med luft fattar jag finns helt andra dimensioner för. och om man nu ändå vill få ut 1-2 hk mer ur sin sugis, köp för fan ingan leksakchips, åk till en duktig trimmare o mappa med dator på riktigt vis..alla helst köp värre tänd och sprutsystem. hört en teori om chip som lyder genom att man gör gaspjället mer känsligt, så det öppnar mer tidigare vid lite gaspådrag och på såvis får föraren för sig när han kör bilen att den känns mycke piggare med mer markant bottenvrid. men i själva verket åker han med fullgas nästan från början. |
|
| Aquilla: Kör man enligt det kriteriet borde du sova för länge sen! Slutar du svamla så kanske du kan lära dig ett och annat av sådana som faktiskt vet vad de pratar om... | |
|
Aquilla mfl: De går att locka fram rätt bra effekt i en M3 med relativt enkla medel.. RnB racing har exempelvis bänkat en M3 E36 till 354 hk med enbart chip, kolfiberinsug och annat avgassystem (catback). Finns fler exempel på M3 som bänkat över 350hk med enbart chip och kolfiberinsug. Jag tycker du Aquilla bör ta en funderare och tänka om... Självklart gör inte biltillverkare sina motorer "otillräckliga" som du uttrycker de.. Men du verkar fortfarande inte förstå att de har fler faktorer än enbart högsta möjliga effekt att tänka på och möjligtvis därför inte kan optimera dem optimalt enbart sett till prestanda. Krav på avgasrening, ljudkomfort, miljöpåverkan, hållbarhet osv.. Jag tror inte BMW gjort den succé som de faktiskt gjort med exempelvis M3 E36/46 om de låtit sina bilar va moddade på samma sätt som en del av ägarna till de lite vassare maskinerna låtit sina bilar genomgå. En biltillverkare som exempelvis BMW får ta hänsyn till en bredare kundgrupp än enbart Benny på 25 år vars enda intresse är trackdays och att impa på brudarna utanför Pressbyrån. Bilen ska helst utan att strejka och med normal service, byte av slitdelar osv tuffa på i tiotusentals mil, då går de inte att allt är "maxat". Oavsett kaross är alla M´-modeller utrustade med riktigt fina maskiner och bra optimerade på de flesta punkter (inte enbart motor) men för den med gott om kunskap och erfarenheter finns de ändå hästkrafter att hämta även om de som sagt krävs att man vet vad man gör och inte har tom plånbok. |
|
|
"bänkat en M3 E36 till 354 hk med enbart chip, kolfiberinsug och annat avgassystem (catback). Finns fler exempel på M3 som bänkat över 350hk med enbart chip och kolfiberinsug" för den effekten krävs det garanterat bra mycke värre kammar o andra saker. dt är ju skrattretande att framhäva den effekten på en 3.2 liters maskin. undrar om skrivaren till det bänkprotokollet fick fnatt. va i helvete en csl med värre kammar och garanterat värre insug o andra modifieringar ska bara ha 6 hk till då eller? det är inte jag som ska tänka om..utan vissa drömmare på internet. har cslen ens samma topp som den vanliga m3an? |
|
| absolut så har en tillverkare som bmw även om de gäller prestanda bilarna som m..mycke mer saker att ta hänsyn till än högsta möjliga effekt o prestanda. men csln skulle ändå va värst av de värsta. och 360 hk på 3.2 liter kostar många 100 000 och många miljoner att utveckla för att kunna vara gatlegal o besiktningsbar. | |
|
Aquilla, ärligt talat så tror jag inte de är någon som helst mening att ens försöka föra en konversation med dig då du helt klart lever med insikten om att du själv är bäste man. Vad krävs egentligen för att du ska överbevisas om inte ett bänkpapper från en SERIÖS och KUNNIG firma är bevis nog? Är du uppfostrad till motortekniker? De är inte jag och därför lyssnar jag på dem som kan och försöker ta lärdom av dom istället.. |
|
| sunt bondförnuft och lite motorkännedom för hur saker o ting fungerar ihop krävs enbart. | |
|
ja tydligen räcker ditt förnuft och din motorkännedom för att dömma ut dem som verkligen vet, vilket nog får anses som aningen ironiskt:) De är ju ändå ganska underhållande att läsa de du skriver måste man ju erkänna. Folk som är så fast vid sin egen tro att de oavsett om de har bevis framför näsan vägrar se sig överbevisade kan jag inget annat än skratta åt:) |
|
| Inga orginal tider? ;) | |
|
Dr Tinnitus: Du nämnde inget om att chiptrimmarna oftast optimerar motorerna till 98 oktan, medan biltillverkarna måste se till att bilarna även går att köra på 95. Ligger inte en rätt stor del av den eventuella effektvinsten där, på sugisar alltså? Seså, flytta dig |
|
|
Aquilla. ______________________ sunt bondförnuft och lite motorkännedom för hur saker o ting fungerar ihop krävs enbart. ____________________________ Så du anser att jag inte vet vad jag talar om, och det jag skrev i inlägget tidigare inte stämmer? Om BMW nu från fabrik gör M3-motorn helt perfekt, varför kan man då få högre effekt ur den bara genom att tejpa lite....? Det finns rätt många exempel på hur originalmotorer (även sugisar) kan få mer effekt med relativt enkla medel just för att det inte ar absolut maxat från fabrik av olika skäl. Men helt riktigt så ska man inte förvänta sig så stora effektvinster som på t ex turbomotorer. Ibland ger det nästan ingen ting på en sugmotor, andra gånger klart märkbart högre effekt. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Dr Tinnitus: Du nämnde inget om att chiptrimmarna oftast optimerar motorerna till 98 oktan, medan biltillverkarna måste se till att bilarna även går att köra på 95. Ligger inte en rätt stor del av den eventuella effektvinsten där, på sugisar alltså? _____________________________________ Så kan det var ja, men det är inte heller bara så enkelt. Tar vi t ex SAAB 9000 Aero (turbomotor) så är den kalibrerad för 98 Oktan från fabrik, men även för att köra på 95 Oktan. Sen känner motorn själv av spikgränsen och anpassar tändläget för att utnyttja den Oktan som är aktuellt i tanken. Den kan alltså sänka tändninge för att undå spik som kan bli mer frekvent om man tankat 95 istället för 98. Men på motorer där det bara har kalibrerats för max 95 Oktan så kan inte systemet tillgodogöra sig 98 Oktan fullt ut om man skulle tanka det. Så på dessa bilar är det sannolikt vinster att göra att kalibrera om för 98, i synnerhet om man samtidigt har trixat lite med suftvägarna in och kanske på avgassidan ut. Men hur mycket det kan ge beror ju på hur spikbenägen motorn är. För kan man nå maximal förbränning och förbränningstryck utan att det spikar på 95 Oktan så blir det ju ingen vinst med 98 Oktan. På turbomotorer så är man oftast begränsad i optimal tändpunkt p g a av spikning orsakad av för hög temp och/eller tryck i cylindern. Men på en bra sugmotor så har man ofta inte samma problem med detta utan kan ratta på tändning till man nästan gått förbi bästa tändning sett till bästa förbränningstryck utan att det börjat spika eller i alla fall mycket mindre än på en turbomotor. På t ex motorerna i våra förra STCC-bilar så gick det i princip inte att få dem att spika över huvud taget, trots duktigt hög trimningsgrad med sina ca 280 Hk ur 2 liter Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
| haha. dina svar lika ironiska dom wingard. eftersom att de går åt ungefär 1500 kr per hästkraftsökning i regel när det gäller RIKTIG sugtrimmin. och då beräknat på icke högpresterande motorer med en bra bit under 100 hk / litern. o tänk då redan en högprestandamotor som m3 3.2 som redan har 100 hk / litern, eller till o med hårstrået mer! dom där chipnissarna och luftburksmasarna vet inte vad dom pratar om. så enkelt är det. det är bara att du ringer upp seriösa trimfimor eller varför inte hartge eller schnitzer? punkt slut. | |
| jo dr tinnitus. jag kan köpa det du säger till stor del när det gäller vissa motorer, men knappast bmws m motorer som brukar leda utvecklingen bland effekt av sugmotorer. och so what, som de skrevs kanske högst går mappa upp 2-5 hk till. fine är det värt besväret då och istället få en mer svårsåld bil med ett chip som man inte vet när det ballar ur, då originalstyrstemet som det visat sig vara ganska så skottsäkert på m bilarna efter alla år. deras nya motorer har jag ingen susning om och menar däremot de gamla 6orna i m5 och m3. det finns oxå ungefär lika många som chippat sina motorer där det visat sig givit ett sämre resultat. så varför ens ägna sig åt skiten, om man inte har råd eller kunskap att trimma som det var tänkt från början, efter konstens alla regler med en riktig mappning i slutändan | |
|
hört en teori om chip som lyder genom att man gör gaspjället mer känsligt, så det öppnar mer tidigare vid lite gaspådrag och på såvis får föraren för sig när han kör bilen att den känns mycke piggare med mer markant bottenvrid. men i själva verket åker han med fullgas nästan från början. _________________________________ Så kan man givetvis få en motor att kännas "spänstigare" så länge man har ett motorstyrt gasspjäll att leka med parametrarna för regleringen av det. Så gör ju t ex BMW själva. Man ska dock ha klart för sig att dessa motorstyrda gasspjäll ofta håller igen spjällöppningen när vi klappar på full gas med högerdojan. Detta helt enkelt för att när vi med högerfoten begär max karft/effekt i det aktuella läget, så är det inte säkert att 100% spjällöppning är det som just då ger bästa förutsättningarna för just max möjlig effekt just då. Därför så styrs spjällöppningen kontinuerligt för att på bästa sätt ge den maxeffekt som gasen i botten med dojan beställer. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Aquilla: Det var en e46 M3 cab jag menade. INGEN M5:a Var jag verkligen grinig- det brukar jag inte vara. //Stefan |
|
|
jo dr tinnitus. jag kan köpa det du säger till stor del när det gäller vissa motorer, men knappast bmws m motorer som brukar leda utvecklingen bland effekt av sugmotorer. och so what, som de skrevs kanske högst går mappa upp 2-5 hk till. fine är det värt besväret då och istället få en mer svårsåld bil med ett chip som man inte vet när det ballar ur, då originalstyrstemet som det visat sig vara ganska så skottsäkert på m bilarna efter alla år. deras nya motorer har jag ingen susning om och menar däremot de gamla 6orna i m5 och m3. det finns oxå ungefär lika många som chippat sina motorer där det visat sig givit ett sämre resultat. så varför ens ägna sig åt skiten, om man inte har råd eller kunskap att trimma som det var tänkt från början, efter konstens alla regler med en riktig mappning i slutändan ___________________________ Helt riktigt så finns det många chip som lovar guld, men kanske inte ger ett jota förutom högre varstopp och en rappare känsla som kan grunda sig på placebo tills en ordentlig tidtagning tar ner ridån. Men, beroende på vilka möjligheter som finns i och runt motorn så kan det finnas möjligheter att få ut mer effekt än vad fabriken satt motorn till. De har ju oavsett om det gäller M-motorer eller inte vanligen en herrans massa mer krav att fylla än bara absolut maximal effekt. Man kan kanske säga att de tar ut maximalt möjlig effekt utifrån alla de krav de måste fylla. Och att det då kan finnas mer effekt att hitta om man tillåter sig att göra avkall på vissa av dessa krav. Likaså kanske (hypotetiskt nu) BMW under utvecklingen fick ut 332 Hk ur sin 3,2 maskin, men av olika skäl så bestämde man sig för att lägga sig på 321 Hk. Kanske för att det räckte för att hålla tidens konkurrenter stångna, och samtidig få lite mer säkerhet. Kanske det blev lite bättre avgasvärden och mindre snittförbrukning vid ev certifiering, kanske man ville spara ett tiotal kusar för en ev. planering av en specialversion, eller för ev. nästa årsmodell. Nu säger jag inte ATT det gårt att få ut en hel del mer effekt med chip på dessa M-motorer, jag bara luftar ämnet lite. Jag vet ju att då dessa M-sexor var som mest i ropet så surades det ju om chip både till höger och vänster med div. fagra löften. Men de gånger man sen såg en bil med effekter runt 350 Hk så handlade det vanligen om skapelser från Hartge/Alpina/Schnitzer som hade en hel del mods så som andra kammar grenrör insug och inte sällan strokade till 3,5 liter. Fortfarande är det inget absolut bevis på att det inte finns några Hk att hitta med bara chip, men det visar i alla fall att de mer seriösa uppgraderingarna innehåller bra mycket mer än bara annan programvara avgas och filter. Ett annat lustigt exempel i bilhistorien om effektökning är ju t ex det att äldre Volvo 850 GLT inte riktigt gav de 170 Hk som lovades, utan snarare 140 Hk. Detta berodde på att man i produktion lyckats med bedriften att få till ett rätt restriktivt avgassystem mot det som användes under utvecklingen. Så det blev ett herrans bytande av ett par delar i avgassystemet för att uppnå den utlovade effekten. Sen hade väl Volvo även gjort en liten filuring med sin 140 Hk-motor i V70 och en sugis tror jag det var, där man via programvaran fixat en "snikvariant" av en 170Hk-motorn. Det var bara att byta programvara så hade man 30 Hk till. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Varför orkar ni ens diskutera me en som helt enkelt inte ens kan läsa innantill när ett bromspapper finns?! Tråden ligger nog t o m här på forumet inkl länk till bänkningen! Vi andra som sett, hört o vet hur den 354hk bänkade M3 3,2 E36an garvar nog lika mkt allihop! Som en parantes så köpte ja nämnda catbacksystem från E36 M3an som bänka 354 o 384Nm så ja har sett/upplevt d me egna ögon.. Men man kan stånga sig blodig när man ska försöka få en me skyglappar o se ljuset.. Vart tog d TREVLIGA autopower vägen..... SORRY Fritte att ja oxå bidrar till OT.. Ska ta tider sen när ja fått ihop mitt projekt även om d blir me en 3,2 spis ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.