|
|
|
|---|---|
|
Hej. Har i helgen ägnat mig lite åt plåtarbete på min e30 cab.... och döm om min förvåning när jag hittade en fabriksmonterad ballastvikt i höger reservhjulsbalja bak, som vägde som ett bilbatteri ungefär och var bultad i golvet via gummibussningar. Sitter denna dödvikt på alla e30? Varför? /Magnus | |
|
Jag har då ingen sådan på någon av mina E30. Kanske bara finns på cabbarna? ///BMW - Was sonst! Länk |
|
| Har en på våran e30 med... | |
|
Det är svängningsdämparen: Länk Finns bara pa cabrio molle |
|
|
Med tanke pa syftet är kanske "vridningsdämpare" ett bättre svenskt ord molle |
|
| Aha!! Och jag som höll på att kasta ut den... det var ju bra att jag avstod :) | |
|
Vad gör denna "vridningsdämpare" ? Känns som 10kg inte kan göra så mycket? |
|
|
Vikten är gummiupphängd. Se det som en dämpare av vridningssvängningar (torsionssvängning). En gummiupphängd massa kommer att över ett stort frekvensband verka dämpande då massan kommer att svänga mer eller mindre i motfas till massan på andra sidan gummit (karossen) och på så sätt verka dämpande på ev. resonanssvängningar i karossen. Naturligtvis inför vi en ny möjlig resonans men genom att välja den frekvensen till en frekvens som normalt inte förekommer i karossen behöver det inte innebära något problem Principen är densamma som vibrationsdämpare på en vevaxeln, gummi mellan två massor integrerat i remskivan. |
|
| ... sen så var det visst 22,7 kg, inte 10! Tillräckligt för att bakfjädringen skulle knäa en aning när man droppade i den ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.