|
|
|
|---|---|
|
Har monterat en uppsättning Bosch Aerotwin torkarblad införskaffade hos BMW (art nr. 61610037009). De monteras precis som vanliga torkarblad, dvs bygla loss eventuell låsanordning och dra loss bladet från armen. Aerotwin-bladen är väldigt enkla att montera. Tryck in de båda sidorna för att lossa det lilla plastlocket som skyddar clipset som håller fast bladet i armen. När nu de båda bladen är monterade märks det ganska snart att bladet på förarsidan ibland missar en bit mitt i synfältet och att det ibland klickar då det passerar över styrplasten som sitter längst ner på armen. Se nr. 9 Länk Denna plastbit måste tas bort för att bladet ska kunna torka rutan ordentligt. Det är inte helt uppenbart hur man ska gå tillväga för att ta bort styrskenan. Själv kom jag på det ett efter att ha lirkat och bänt med en skruvmejsel en bra stund. Tittar man noga, ser man att det på sidan mot huven sitter en liten metalpigg integrerad i armen som plasten omsluter. För in en liten skruvmejsel underifrån och bänd lite lätt så att det knäpper till lite lätt. Nu är det bara att plocka bort plastskenan. Jag vet inte hur man skapar ett mekartips, annars hade jag gjort det. Ska försöka ordna några bilder för att underlätta. Är det några frågar är det bara att ställa dessa i denna tråd. | |
|
Aerotwin, det är dom där nya bladen som inte har några metallbyglar och annat som gärna fryser på vintern?? Släng gärna upp en bild på det hela så man kan se, är lite sugen på att montera såna själv men vill inte att det ser skumt ut. I så fall får det bli vanliga hederliga torkare. Vad kostade kalaset? Dom är väl inte billiga och blir inte billigare om man handlar på BMW?? iofs måste man ju kunna se ut ordentligt men .... Niklas Fransosen |
|
|
Det stämmer att Aerotwin är den nya typen av blad som saknas byglar. De kostade 475kr. Som en jämförelse tar Mekonomen 529kr för samma Bosch Aerotwin blad. Det är denna plastskena som måste tas bort för att bladen inte ska missa en stor yta mitt i synfältet. Man bänder lite lätt där den röda pilen pekar. Länk Plast skenan hoppar då loss som på denna bild. Länk När skenan har tagits bort är det bara en liten metallpinne kvar, men är knappt märkbar när armen inte är uppfälld och den påverkar inte torkningen över huvudtaget. Länk Det slutgiltiga resultatet blir så här. Länk Länk Länk Jag tycker det ser mycket bra ut, nästan som om det kom standard monterat från fabrik. |
|
|
Tack för bilderna. Sånt där får det bli!!! Ska bara hinna svänga förbi BMW och köpa. Hoppas dom har inne bara. Niklas Fransosen |
|
|
Jag har just köpt ett par Trico NeoForm som också är s k flat blade. Något billigare, 358:- på Clas Ohlson. Återkommer med betyg när jag har monterat dom. |
|
|
Jobbigt o betala så sjukt mycket för ett par såna hör hemma i sverige.. Jag har nyligen köpt ett par från e-bay för bara 9 pounds + frakt. Det blev en total kostnad på 160:- och de funkar alldeles utmärkt. Jag tycker det var betydligt enklare att montera de till skillnad från de gamla med metall på.. Länk |
|
|
Jag har kört med Trico Neoform tidigare på en annan bil. De funkar helt okej men höll som bäst ett halvår lite drygt. De torkar bra och tyst. Weiman, tog du bort den där plastskenan i torkararmen? Antar att Compacten har likadana armar. Beträffande sådana där billiga från ebay, så brukar de inte vara något vidare. Testade ett par billiga "Aerotwin" kopior en gång, första och sista gången för mig. Kvalité lönar sig i längden. Betalar hellre mer för ett par Bosch blad som håller i 1-1,5 år än lägga pengar på nått som man måste byta efter ett par månader. |
|
| Har haft vanliga BOSCH, och de gick sönder efter ett par månader, det är dumt att betala för mycket. Än så länge håller de här från ebay... Kan tänka mig att BOSCH är oxå tillverkad i kina som alla andra, man betalar extra för namnet och kanske de håller ett par månader extra som alla andra, men för det priset kan köpa 3 pack kopior och har de längre | |
|
Har nu monterat och testat mina NeoForm. De var mycket enkla att montera och torkar utmärkt. Hållbarheten kan jag jag förstås inte uttala mig om, men det regnar ju en del här i Götet så det lär väl visa sig. Huvudsaken är ju ändå utseendet :) Plastbiten i torkararmen var inga problem att få bort, bara att dra loss. /Johannes |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.