|
|
|
|---|---|
|
Tja grabbar, det finns fler äldre trådar om detta, men ingen som stämmer helt med mitt problem. Körde min 328´a -97a ca 15mil, helt plötsligt börjar den koka som fan. Satt ju inte med hundra fokus på tempmätaren men den va uppe på rött. Dock ingen värme i kupé. Har kollat vattenpumpen, inget fel på den(inget slir på axel, inget läckage o inget fel på plasthjulet) , har provat att lufta med fronten upphissad hur länge som hellst och i omgångar. Jag har INGEN värme i kupén, fick dock varmt i kupé en sväng efter en jättelång luftning.. endast tillfälligt. Den trycker ur sig vatten med ett väldans tryck. det försvinner inget vatten förutom det den trycker ur sig ur expantionskärlet. Den ryker inget efter att den e varm. Fläkten går, dock lite väl sakta, men de fungerar iallafall. vet inte hur snabbt den skall gå. Slangen i botten på höger på kylaren(vid ac-kompessorn) blir ej varm, slangen som går från termostaten till kylaren blir varm. Tempmätaren är stabil på "normal-läge" men det finns ändå ett tryck i systemet. Inget vatten i oljan, ingen olja o glykolen, inga avgaser i glykolen heller.. Inga konstiga ljud eller så heller från motorn, den går hur fint som hellst ganska länge innan den skapar trycket med.. Någon som har någon ideé att bidra med, termostat? blockpackning?, toppen åt helvete? /Jan | |
| Föreslår i första hand en kontroll av termostaten, den kanske bara öppnar sig en bråkdel av vad den borde göra. | |
|
bytte termostaten, den gamla var hängd i något av lägena, såg alltså motsatt ut som den nya ja köpte, vilket läge de e vet ja inte men hursomhellst... luftade enligt bmw auktoriserad verkstads instruktion, fans mängder med luft i systemet, luftat i omgångar, har kunnat stå på tomgång hur länge som hellst, även stått still med ca 2000rpm för att få igång cirkulationen ordentligt efter luftning, får fin värme i bilen, men när ja släpper gasen så avtar värmen i kupen efter hand, men återkommer direkt jag varvar upp den igen... tyder detta på att de finns luft kvar? tog sedan en provtur efter ca 30min på 2000rpm men fin värme hela tiden o tempmätaren i normal -läge hela tiden, körde lugnt med bra värme ca 5-6km, vände och drog på lite.. kanske 3-4000rpm, då tog de kanske ca 30sekunder innan tempmätaren började stiga fort, då snackar jag från normal läge till nästan rött på mindre än 30 sekunder... så ja fick stänga av o rulla hem igen o klia mig i huvudet mera.. är de FORTFARANDE luft kvar? har luftat o varmkört totalt 3 timar effektiv tid nu... hur jävligt kan de va... bilen ryker fortfarande inte, inge klegg eller avgaser i vattnet, inte vatten i oljan samt inget läckage. trycket i motorn vid normalvarm motor är inte värre än va de borde vara tycker jag... väldig skillnad mot innan ja bytte den trasiga termostaten.. någon som har nån ideé? tacksam för svar.. blir verkstad ananrs nästa vecka för luftning/provtryckning blockpackning/topp och eller riv av topp... för jag klarar uppenbarligen inte av att lufta den själv.. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Länk Kör inte bilen förrän termostaten har öppnat, =undre kylarslangen "lika varm som den övre" Kan vara bra att fylla den undre slangen så mycket det går innan man skruvar dit den på termostathuset. Ha rätt nivå i expantionskärlet vid kall motor, är det för mycket i trycker den ur sig vattnet när man stänger av med varm motor. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
nu har ja haft inne bilen på auktoriserad bmw-verkstad, saker som e bytt: termostat, termostathus, fläktkoppling fick tillbaka bilen (tydligen var den ÖÖÖÖÖVERJÄVLIG att lufta) skitglad åkte ja iväg, kom finfin värme inne i bilen, tempmätaren låg fint... körde väl stadskörning nån mil kanske.. stannade, gick in på jobbet, motorn hann bli kall.. sen körda jag till bilen va genomvarm igen, kom fin värme inne i bilen igen/fortfarande.. DÅ drog ja på som fan på en 90stäcka, kanske i 30-40sekunder, POFF, värmen försvann, mätaren drar iväg som satan (från normalt till "nästan rött" på 5-10sekunder, hinner knappt sakta ner o stänga av motorn).. JAHA, va fan gör ja nu då... väntade ca 4-5min, startade igen, tempmätaren normal igen... dock ingen värme så ja va tillbaka på ruta 1 igen.. :( nu e den på samma verkstad igen, väntar på vattenpumpsbyte, vilken ja redan haft ur o kontrollerat, även verkstaden har konstaterat att ingen "synligt" fel finns på VApumpen... DOCK dålig eller ingen cirkulation, vilket borde försvåra luftproceduren dom gör på verkstaden... men hur kan ja få värme i bilen efter luftning om de inte finns cirkulation? MYCKET märkligt, borde väl inte va blockpackning eller toppen om den inte ryker, inge klegg eller olja i glykolen, inte vatten i oljan heller?!?! om blockpackningen har gått borde man väl inte kunna köra bilen så pass länge bara man kör lugnt eller?!?!?!?! på tidigare bilar har man fått bytt blockpackning o då har man knappt kunna köra bilen alls.. så fort den blir varm så blir den ju FÖR varm direkt lixom.. inte först efter att man drar på som fasen... blir tokig snart.. tacksam för svar/ideér som kan göra mig mer optimistisk, kanske kanske är de nått mystiskt fel på vattenpumpen som orsakat detta hela tiden... |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Är impellerhjulet av plast kan de lossna från axeln tillfälligt beroende på temperaturen och sedan fastna igen när den svalnar. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
hjulet är av plast ja... men när ja hade ur pumpen så stod vi 2 personer o en höll o plasthjulet o den andra höll i axeln o försökte få de att slira, vi tog i som fan men inga slir-tendenser alls men de kanske e som du säger då att den måste va varm för att slira... självklart de ja hoppas på men varför blir de ett tryck i systemet bara för att de blir dålig cikulation då? dum fråga kanske menmen... |
|
| Det är inte ventilen uppe på expansionskärlet som inte håller tätt när det blir rejält tryck i systemet. Hade det felet på en 328:a jag haft, testa och byt ventilen kostar typ 30-40 spänn. | |
|
blockpackningen och eller toppen som har gått sönder... kul.. 20000kr plus ev. ny(begagnad) topp.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.