AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.402

Automatlådan strular, växlar inte upp från 1:an

Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Växellådan har börjat bråka på min 728iA -98. När jag startar bilen och backar ut från parkeringen och sen lägger i Drive och kör iväg så går den bara på ettans växel och vägrar växla upp. Jag har varvat upp till ca 5000 varv som mest utan att den växlar.

Det har hänt 3 gånger nu. Första gången stannade jag bilen och startade om och sen funkade allt som det ska. Andra gången testade jag att lägga över i sportläge och då började den växla rätt. Tredje gången funkade inte tricket med att lägga i sportläget utan jag fick lägga i backen och sen Drive igen och då funkade det.

Det verkar som att det är när bilen är kall som det händer för när jag stannat tillfälligt och sen startat bilen igen har det inte varit några problem.

Bilen har gått 13300 mil och är som sagt från 1998.

Har vi någon växellådsexpert som har några teorier här?
Kan det räcka med att uppdatera mjukvaran i växellådan? Eller ett växellådsoljebyte kanske?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Kolla att nivån är tillräcklig; låt lådan kallna i 2-3 timmar - om lådan fortfarande känns varmare än ljummen så vänta en timme till.

Motorn ska gå på tomgång innan påfyllning/nivåskruven öppnas, köp en liter av BMW´s originalolja, en oljesug behövs också: Länk

Mvh
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Tackar för tipset rob_t_j72! Jag har varit lite för slö för att köra bilen till verkstaden för kontroll av nivån i lådan eftersom problemet bara kommer ibland. Men jag funderar på ett oljebyte i växellådan inom kort, så det får väl bli i samband med detta isåfall.

Däremot har jag märkt att jag kan putta till spaken lite grann när bilen inte verkar komma in i D-läget ordentligt och då fixar den till sig snabbt själv. Så jag börjar misstänka att det handlar om något slags glapp i själva växelspaken snarare än att det är problem med växellådan.

Är det någon som haft liknande glappkontakt i sin växelspak och hur man isåfall löser det? Det känns ju som att lite smörjspray på ett väl valt ställe skulle kirra biffen?!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.