|
|
|
|---|---|
|
Ända sedan jag köpte min 740iL så har passagerarsätets upp/ner i framkant inte funkat, vare sig med knapparna på framsätet eller med knapparna i mittarmstödet bak, alla andra funktioner funkar med de olika knapparna. Det gör att jag i första hand misstänker att elmotorn för aktuell funktion är kaputt. För att utröna om det är motorn som är kaputt, eller inte så tänkte jag koppla loss elkontakten till aktuell motor och mäta om det kommer ström i den till motorn när man trycker på knapparna och om det skiftar polaritet så att motorn ändrar riktning. Kommer där ström som det ska så är ju motorn sannolikt kaputt. Kommer det däremot ingen ström så ligger felet tidigare i kedjan, man kan då lägga ström själv direkt på motorn och se om den då funkar. Och sen söka vidare bakåt i kedjan till man hittar felet. Men igår när jag stack trynet under stolen så insåg jag att detta nog inte blir så himla lätt för det var närmast ett kärnkraftverk i stolens underrede. Massor med kablar slangar motorer och andra grunkor. Jag har ju rubbet på mina komfortstolar, ink. massage, så det är mycket som ska få plats därunder. Min fråga är nu, vilken motor är vilken? Jag försökte titta på pinnar och stag och lura ut vilken som borde vara tilt-motorn för sätets framkant, men det var ju två-tre motorer (kanske en var pumpen till massagen) som trängdes där under på främre halvan. Så, finns det någon info om detta på nätet, eller vet någon av er vilken motor som är vilken under dessa stolar? Jag vill ju helst inte ligga och testa att böka och lirka ur elkontakter på chans och kanske knäcka eller ha sönder nåt bara för att upptäcka att det ändå var fel kontakt. Dr Tinnitus Min bil Länk | |
|
Hur är det med säkringarna? Varje motor borde ha en egen säkring. Kommer du åt dom så kan du koppla bort en motor i taget på det sättet. Frågan blir då istället, vart sitter säkringarna!? Har själv problem med en motor, förarsätets ryggstöd (höger sida) är helt död. Tyvärr har jag inte kommit så långt att jag börjat meka med det här än, har andra "problemas" som är före på listan. Mvh "Nöden är uppfinningarnas moder." |
|
|
Theobald, det finns ingen motor för höger sida på din bil. Det är en motor till båda sidorna och "hastighetsmätarvajer" som driver resp sida från motorn. När vajern med åren krympt och blivit lite kortare hoppar den ur och den sidan stannar. Det finns flera varianter på fix för detta. En är att kapa höljet och korta det lite, sedan snittar man upp en slang och trär över det kapade höljet och fixerar med två slangklämmor. Det borde finnas mektips på detta eftersom det är ett standardfel på E32. /Mats J |
|
|
Mars> Åhf*n, jasså det är så dom rackarna på BMW löst det! :D Då slapp man se ut som en fågelholk den dan man skulle till att fixa det felet då. :D Jag säger det igen, det här forumet är kanon! Folk är så hjälpsamma och trevliga när man har problem och ibland får man oväntad hjälp också som nu! :D Ska kolla om jag hittar mektipset du pratade om! Hoppas det löser sig för Dr. Tinnitus också! Är nog inga problem, han verkar kunna fixa det mesta! Tack för tipset Mats! Mvh Tord "Nöden är uppfinningarnas moder." |
|
|
Denna är rätt illustrativ: Länk mvh. Lasse ## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ## |
|
|
Tackar för länken Joblock / Lasse. Ska in och ombesiktiga 750:an imorron, var lite oljedropp som bes-mannen gnällde över. Var även en glapp spindel, bilbälten bak som inte funkade. Men allt det är fixat nu. Få se om jag sätter igång med det här stolproblemet i veckan, är ju alltid kul när allt krims-krams funkar som det ska! :D Tack igen grabbar och en eloge till dig Dr. Tinnitus för att du startade tråden! Löste du ditt stol-problem förresten? Mvh Tord "Nöden är uppfinningarnas moder." |
|
|
Dr. Tinnitus, Jag hade ett liknande problem på min E38 740 -00. Demonterade sidopanelen (ganska knöligt), som manöverknapparna sitter i, och kollade anslutningarna. Ett stift var böjt; tidigare ägare har tydligen varit där och rotat. Efter uppriktning och "avoxidering" av samtliga anslutningar fungerar allt som det ska! Värt ett försök kanske, innan du tar ur stolen för att felsöka motorerna? Lars Franzén |
|
|
Nu har jag knåpat vidare lite med mitt problem med att tilt inte funkar på passagerarstolen. Jag har listat ut vilken av alla motorer pumpar och prylar under stolen som har med tilten i framkant på stolen att göra. Båda framstolarnas underreden är i grunden identiska och alltså inte spegelvända. Alltså sitter längdmotorn mitt på ute mot tröskeln på passagerarsidan, och mitt på in mot kardantunneln på förarsidan. Tiltmotorn sitter i främre hörnet ut mot tröskeln på förarsidan och sålunda i framkant in mot kardantunneln på passagerarsidan. Enligt min auktoriserade BMW-verkstad så skulle det bara vara två kablar i kontakten till motorn, och jag skulle kunna mäta om det kom 12V i dessa och om det polvände när jag tryckte på knappen för tilt upp/ner. Detta skulle då visa att felet inte låg före motorn i alla fall. Fast nu var det ju inte riktigt så, för det var faktisk tre kablar i konbtakten, och det låg konstant 12V i två av dem, en matare och en jord sålunda. Jag lirkade sen loss kontakten till längdjusteningens motor, samma sak där, konstant 12V och tre tåtar. Kopplade då längdmotorns kontakt till tiltmotorn och tryckte på knappen (för längdjusteringen tror jag, annars får jag testa imorgon igen om jag nu bara körde tilten...) inget hände med tiltmotorn. Kopplade sen tiltkontakten till längdmotorn och körde knapparna för tilt, nu gick längdmotorn på tiltknaparna, men den gick fortfarande även på längdknapparna. Jag antar nu att sätesjusteringarna går via CAN-bus och att den tredje kabeln antagligen är CAN-signal för vilken motor som ska reagera på knapparna? Jag ska ta och testa allt detta igen i morgon tänkte jag, så jag kör alla knappar på alla kombinationer av kablar och motorer. Men så långt så känns det mest sannolikt att det är knas på motorn till tilten, därför att kabeln till tiltmotorn ju fick längdmotorn att gå mär man skiftade plats på kablarna, men längdkabeln fick inte fart på tiltmotorn. Någon som har mer koll på hur dessa säten styrs och hur kopplingsschemat ser ut? Och vad som går i tredje kabeln och om det går att kontrollmäta på nåt vis? Finns det någon kontrollmodul/styrbox till dessa stolar, eller sköts allt av knapparna och motorerna? Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Hej ! Eftersom du har tre kablar till din motor har du säkert minne på passagerar stolen också, den tredje kabeln är en minnes signal som går till en 26 polig styrenhet. Stift 1 på din motor går till stift 19 på styrenheten och kabeln borde vara svart och gul. Styrenheten tror jag finns bakom knapparna till sätesinställningen. |
|
|
Tack Daniel för infon. Jodå, jag har minne på passagerarstolen med, och funderare lite på om det kanske var det som den tredje kablen var till för. Men sen fastnade jag på CAN-buss eller IP-buss och om tredje kablen var till för det och för att styra när motorn skulle gå. Men efter lite funderande med hjärna på vilopuls så insåg jag att då det ligger spänning på hela tiden i kablarna så kommer nog styrsignalen för tillslag direkt i själva strömkablarna. Kan det vara rätt tänkt? Normalt på äldre motorer till elsäten eller fönsterhissar så sköter ju själva knappen tillslaget av strömmen vilket betyder att man inte kan mäta någon spänning i kabeln innan man tryckt på knappen. Me på min bil så är det alltså konstant spänning i kabeln men motorn får någon signal att den ska starta eller stanna, och då antagligen via strömkabeln. Minns jag rätt nu så var de tre kablarna i kontakterna brun grön för strömmatning och den sista lite klenare svart/gul Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Jag har ett annat intressant fenomen att förtälja. Min förarstol bränner säkringar om 30A. Allt sitter fast under när man plockar ned stolen och tittar. Men man kan alltså ringa igenom vilket tyder på kortis någonstans. Ingenting går att utesluta, det måste mätas upp manuellt enligt vår egen guru Hasso. Jag tror honom helt och hållet. Kanske kan det vara själva motorn som kärvar och som måste bytas ut. Stolen är liksom gjord för att dra en 160 kilos tysk fram och tillbaka. Finns det någon annan i tråden som har/haft liknande problematik? Philip Sahlsten BMW CS #1812A |
|
|
Dr Tinnitus Jag vet faktist inte själv hur tillslaget av motorn sker, Stift 1 på kontakten till motorn är kopplad till minnestyreheten som i sin tur även är kopplad till P-bussen, Stift 2 går till +30, stift 3 är jord. Jag kan inte riktitigt förstå hur man kan få motorn att snurra två olika vägar ? Kontakten på motorn kanske går till en liten styrenhet som är fast på elmotorn och sen kanske det går två kablar från den lilla styrenheten till elmotorn, när man sen trycker på en knapp så komer det en signal till styrenheten som skiftar polaritet i motorn beroende vilken signal som kommer i minnessignalkabeln ? På bilar utan minne så finns det bara två kablar och är kopplad precis som du skrev tidigare så att det skiftar polaritet beroende på hur man trycker på knappen. |
|
|
Daniel. Det sitter en liten svart plastbox på själva motorkroppen, till vilken kabelns kontakt ansluts. Jag antar att du menar att stift 1 är den lite tunnare svart/gula kabeln? Och de två andra (Brun och grön tror jag de var) lite grövre är jord och +30? Jag ska böka in trynet under stolen i morgon och försöka se om något reservdelsnummer kan ses på den, bara för att det ska bli helt rätt när jag beställer en ny motor från BMW. För som jag ser det utifrån den beskrivning jag gav tidigare så torde det högst sannolikt vara motorn som has sterben, eller kolat vippen på rikssvenska.... Ny motor kostar 1400 kr, dubbelt så dyr som en utan minne. På tal om motorer, är det någon som har ett hum om hur många elmotorer det totalt finns i en sådan skuta som jag har? Många blir det tror jag. Fundera på hur många och kom med gissningar, jag vet inte själv men ska klura lite på det Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Angående elmotorer i E38 vet jag inte, däremot så fanns 63 motorer i en E32.a testbil i Teknikens Värld minns jag.. En av dessa motorer är själva förbränningsmotorn ;) Resten elmotorer, dvs 62 stycken! Nu minns jag inte om det bara var en 735:a eller om det var självaste storloket 750.. Kan kolla om jag bara hittar tidningen... Mvh Janne. |
|
|
Jag har klurat en smula på detta med hur många elmotorer det kan vara i min skuta, och jag hamnade på ca 55 st. Förmodligen är det fler men då jag inte visste exakt hur många elmotorer det är i t ex kassettbandaren CD-växlaren och Navi-DVD:n så fick jag gissa lite där. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Dr Tinnitus Jo det var så jag menade, blev lite råddigt skrivet men jag årkar inte skriva om det :) Tror nog att du har långt mer än 55 elmotorer i din bil, hamnade själv på lite över 50 på min 728:a. Finns massor av små motorer i värme/ac systemet, sen finns det ju en motor i båda strålkastarna till höjdsjusteringen, farthållare, softclose, elhissar, el säten, asc/dsc ?, 4st i mätartavlan mm. :) |
|
|
Ja, jag höftade ju bara lite med antal elmotorer. Missade helt att det sitter en klase steg/ställ-motorer i klimatanläggningen men räknade faktiskt med det mesta andra. Men som du säger så blir det säkert en bra bit mer än 55 st om man klurar sig fram till precis alla. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.