|
|
|
|---|---|
|
har haft div elfel på min 740 ia e38 under vintern tex.c-lås ,larm,elhissar,osv. igår när den skulle startas efter en tur till stan för att handla så var den helt död,,drog inte runt inte ens ett klick ifrån startmotorn,,dock funkade alla andra lampor o så i instrumenten osv,,faan vad trött jag blir på den här bilen tänkte jag,,fixade nytt batteri o vips så funkar den + all utr i bilen utan problem,,tycker att detta är tok skumt kan alla fel i vinter på bilen ha berott på att batteriet inte var ok,,är detta vanligt? åka första klass kostar lite mer... | |
|
Det är inte omöjligt att det var ett defekt batteri som orsakade en massa elknas tidigare. När ett batteri är defekt så är det ofta en cell av de 6 cellerna som gett upp. Då kan batteriet tyckas ta laddning men spänningen faller väldigt fort under det normala 12-13 Volt, vilket gör att startmotorn inte orkar runt. Likaså finne det i lite modernare bilar ofta funktioner i sturelektroniken som slår ifrån vissa funktioner om det inte finns nog med spänning. T ex SAAB:ar slår ofta inte ens till spridare om spänningen är under 11,2 V (eller om det var 11,7 V ? minns inte riktigt nu) Hur som helst, så kan det uppstå många märkliga fenomen med ett defekt batteri. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
| Alla möjliga + omöjliga fel kan härledas till urladdat batteri på dessa elektroniska underverk, vilket ofta beskrivs här på forumet. Dessutom har de en förmåga att dra ström vid stillastående vilket tömmer och på sikt förstör batteriet. Därför mår både bil och dess ägare bäst av ständigt ikopplad CETEKladdare, särskilt om man träffas sällan./ Spännande bilägande. | |
|
tog bort general modulen ,la den i ugnen på ca 100 grader en halvtimma tog ut o lät den kallna sedan dit med den igen o vips allt funkade igen,,ett gammalt crossknep på tändspolar funkade även har tydligen.... åka första klass kostar lite mer... |
|
|
Det var riktigt intressant!!! Bra tips värt att testa med skumma elektronikboxar. Är det fukten man får ut eller kan det även bättra på lödningar som håller på att ge upp? /Mats J |
|
|
Lödtenn har ju en smältpunkt som ligger betydligt över ynka 100 grader, typ ca 300-400 grader, annars skulle mycken elektronik i världen få ytterligt svårt att fungera...... Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
vet faktiskt inte varför det funkar att göra så men jag tror heller inte att lödningarna blir bättre..men därimot så kan ju det driva ut ev fukt o kondens ,,vet bara att det ofta funkar på cross system så jag provade även på bilen med ett lika gott resultat,,bara det funkar så är jag nöjd o glad.. åka första klass kostar lite mer... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.