AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
17.910

Någon med kunskap om Volkswagen Phaeton

Sida 2 av 2
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Seat lanserar "nya" Exeo, som i själva verket är en 8 år gammal Audi. Bra bil, men knappast helt "up to date".

MVH Christofer
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Är en Phaeton från 2003 fram- eller bakhjulsdriven? Står inte på transsportsstyrelsens hemsida dessa uppgifter om det handlar om en importbil.

Någon med koll?

Tänker mest på denna Länk

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
4wd
Phaeton är fram eller fyrhjulsdriven beroende på version (precis som systerbilen Audi A8). Den i länken är Framhjulsdriven.

Fordonsinformation UTO794

Fordon:
VW PHAETON
Fordonsslag:
PB
Fordonsår:
2002
Reg.datum:
2011-09-27
Reg.datum import:
2002-10-09
Privatimport:
Ja
Växellåda:
Automat
Fyrhjulsdrift:
Nej
Drivmedel 1:
Bensin
Driv 1 motoreffekt:
177 kW
Cylindervolym:
3189 cm³
Chassinr:
WVWZZZ3DZ38002199
Karosseri:
Sedan (AA)
EEG:
e1*98/14*0189*
Tjänstevikt:
2110 kg
Totalvikt:
2640 kg
Längd:
5055 mm

Mvh Stephan
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Man kanske ska undvika lilla bensinaren.
Är det inte samma 3.2:a som gett Audi tveksamt rykte på sistone?
Kamkedjetrassel bl.a.
Är väl lika bra att slå till på en W12 direkt? Lite roligt med en "speciell" motor istället för de gamla vanliga :)
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Framhjusdriven sucks -(

Är motorn från Audi? Jag trodde att de hade motorer från BMW på sina tidiga modeller.
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Bytte bromsbelägg fram på min audi a6 2.7 t, på paketet stod det att beläggen även passade vw phaeton, är nog väldigt mycket audi delar på phaeton eller tvärtom.

mvh
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Så Phaeton 3,2 2003 är i stort sett en Audi 3,2 ?
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
3,2l i Phaeton är inte samma snurra som Audi har haft problem med. Det är i princip samma som ligger i Golf R32 och Passat R36. Om jag minns rätt hamnade den i Q7 och Toureg också.

V8 och W12 användes i både Pheaton och A8. V10

Se en Pheaton som en A8 med kaross i stål som väger ett par hundra kilo mer.

En Pheaton med FWD och 3,2l 6:a är inget för den som tycker om att köra bil. Komforten är där inget fel på. Mer glidarbil än A8:an.

Luftfjädringen som sitter på alla Pheaton/A8 (D3) 2003- kan kosta hur mycket som helst att laga.

Riktiga män kör en sedan med ringar i grillen och V8. Fjollorna åker Bayersk lastvagn.
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Men vilka reflektioner har folk om en framhjulsdriven Phaeton med en bensinmotor 3,2?

Hur mycket dricker den (i verklighet)? Är det mycket elfel? mm

Enligt mig är det en mycket intressant bil trots allt.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Bumer, jag är lite nyfiken varifrån du hört att tidiga Phaeton skulle ha BMW-motorer. Det låter ju i mina öron inte så lite långsökt att så skulle vara fallet, eftersom de är konkurrenter.

Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Men har ingen här på forumet erfarenhet av Phaeton ägande som kan berätta hur det är?

Alltså, vad som krånglar? Hur mycket den dricker i verklighet? Jag är intresserad enbart av tidiga bensinare, helst ej 4 wd då en pajad växellåda på en sådan bil kan innebära katastrof.
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Har inte haft någon Phaeton själv. Hade planer på att skaffa en, avskrevs till förmån för en A8. Du hittar en hel del här om Pheaton: Länk

Om du inte skruvar sjäv kan den bli dyr att äga. Räkna med att en 3.2 fwd sörplar från 0.9 l/mil och uppåt. 4,2 och W12 drar ännu mer.......

Luftfjädringens funktion måste kollas noga inför ett köp. Svindyr att laga.

Riktiga män kör en sedan med ringar i grillen och V8. Fjollorna åker Bayersk lastvagn.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.