AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.759

Letar bil .. varför knappt någon e46 330 touring senare än -02 ute?

Sida 1 av 2
Da
77
Daniel.N
330xi Touring -07
330i Touring -03
Hej, behöver kombi pga tillökning och har siktat in mig på en 330xi e46. Vill av rost-oros-skäl ha en vars rost-goodwill-tid inte gått ut än, dvs gärna en -04 (eller en som är jävligt noga uppkollad och därmed omlackad på helst alla dörrar och huv och baklucka). Men det finns knappt några senare exemplar än 02'or ute. Någon som vet varför?

Sen är ju prissättningen lustig på en del, tidiga e91 kryper neråt 160-170' numera som lägst, till synes fina 325'or, med lägre miltal än somliga e46 med samma utpris. Känns som en icke-M3 e46 oavsett skick eller utrustning omöjligt kan vara värd mer än 150', i mina ögon.

Drömspecen är "330xiat-M -04 SoV MoK med dragkrok+skinnklädsel+sportstolar utan Miami Vice-telefon", men manuell från 2003-03+ är ok (6vxl) eller aut från -02 om rostkoll är ordentligt gjord, varken skinn eller M-look är krav och kroken borde ju gå eftermontera. Några roliga åsikter på det tänket?

Två frågor som egentligen är samma alltså, varför hittar jag inget och är min målbild knäpp på något vis?
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Tror många håller på sina sena E46:r. Det jag märkt på blocket, jag sökt E46, är att många ligger ute för riktiga drömpriser. Fattar inte att en del, förvånande många, kan begära så mycket för dessa bilar i dagens läge och med tanke på E90/E91.
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Blir dem sålda? Isf är det ju köparna som värderar dem till det!
Vad tycker du att en sån skall kosta? I ditt fall hade jag valt en e9x istället om dem är jämförbara i pris, men då kan du glömma alla de saker som du önskade i utrustning, eller?
Regnar det får man ofta betala extra för ett paraply!
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Nej, de blir inte sålda. De ligger månad efter månad. Har också reagerat på att många 330iM vill ha galet mycket pengar för sina. I mina ögon ska det till något alldeles extremt för att en E46 -02 ska kosta över 150'

Min gissning är att dessa 330 ägare har betalat rejält mycket pengar och nu inte insett att priserna fallit väsentligt. På grund av detta så behåller de hellre bilarna (=skjuter problemet framför sig) än att verkligen sätta ett pris som gör att bilen blir såld.

Hangaround
Audi V8 quattro -90
Upptäckte samma fenomen när jag skulle köpa bil nyligen. Tänkte rent spontant att en E46 325xi eller 330xi skulle passa min budget bäst, dock ny nog för att ha rostskyddsgaranti kvar. Det slutade med att det blev E91 istället, mellanskillnaden var helt enkelt så låg att jag inte kunde se E46:orna som särskilt prisvärda. Inte många kronor upp för att få en E91, som förutom att det är en ny modell är ett par årsmodeller nyare och har X-driven. Dessutom var utbudet av svensksålda enägarbilar (i praktiken förmånsbilar) betydligt bättre bland E91:orna.
J.B
Om en E46 käns så dyr ,,,,Köp en E90 då i stället ,,,
Kan väll inte vara något att fundera på ..

J.B

Länk
Vad man skall betala för lågmilade "last-in-line" exemplar av den förra modellen är alltid svårt men min personliga åsikt är att man bör vara väldigt försiktig med att i ren fåfänga betala för mycket för en E46. Annars finns det risk att man får betydligt mindre än vad man betalar för :-)

E90/E91 är på alla plan en bättre bil och är man beredd att lägga 150kkr på en bil tycker jag man bör överväga E90. Har själv ägt en 04:a E46 och hur bra den än var känns E90 oerhört mycket mer modernare och bättre på i princip alla områden.
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
J.B, Det skulle han kanske gjort, men budgeten ligger kanske snäppet under det. Frågan är ju att det borde vara större skillnad mellan e46 och e90.
aa prisbilden på 330 E46 är skum, letar för fullt efter en fin 330ci men det är överpris på dem flesta tyvärr
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Som jag har förstått det är det helt olika fyrhjulsdriftssystem på E46 och E9x. När du letar just fyrhjulsdrivet kan ju det absolut vara en anledning att om inte annat vänta något till budgeten och prisbilden möjliggör E9x-köp. Det lilla jag har hunnit känna på X-drive-systemet på vårkanten verkar absolut lovande, precis som det man har läst i testerna. Det var en av anledningarna till att det vägde över mot E91 för min del, och då 325xiT för att inte överskrida budget alldeles för mycket. För min egen del känns valet E46 330xiT och E91 325xi barnsligt enkelt, även om E46 330:n är nära på övernaturlig när man läser vissa trådar här :)
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Kolla även prisbilden på E46 325 och jämför med E46 330. Många 325:r ligger högre än 330. Märkligt.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Kan det ha att göra med att 330-ägarna tycker så mycket om sina bilar? ;)

//Bjersér

BMW - over 300 (s)miles/hour
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
I så fall borde det ju tvärtom eller hur?

Är ju svårt att göra något åt det hela annars !!!

Kanske är svårt att hitta en E90 330 för samma pengar som E46 330 skulle jag tro med samma utrustning ...så där skiljer sig nog prisbilden en hel del ...

Är det inte alltid så att för köparen så är ALLT överpriser ,,,, medans dom som äger sina bilar värderar dom som GULD ,,,,, konstigt men så är det väll ..

J.B

Länk
Vad jag kan se ligger de flesta 330e90 över 200' (hittade 2 under, snabb koll) medan många 330e46 ligger runt 160'. En skillnad på 40-50' vilket väl är rimligt med tanke på modellskiftet.

Daniel: här har du en 330xiat för 160, 8000 mil! Inget M-paket men det var ju inte krav. Länk
Da
77
Daniel.N
330xi Touring -07
330i Touring -03
Jag låter iofs e91 325 halka med i jämförelsen som sagt, 330 är målet, men får jag en 325 från nästa karosserie för samma, oavsett om det är jämförbar utrustning eller ej, så är det svårt motivera 330'n. 160' är för nära dom 325or e91 som går för 165'. Hade den kostat 140' hade det ryckt i baguetten. Nåväl, ingen brådska. Tack för input alla.
J.B
Sattsa på det som käns bäst , köp hellre en 325 e90 då än en 330 e46 , skall du ha en X så blir det väll lite svårt med slanten o räcka till kanske ..

Har du ingen brådska så simma lugnt , bilar finns det ju alltid :-)

J.B

Länk
Da
77
Daniel.N
330xi Touring -07
330i Touring -03
Mmm känns som antingen eller just nu, antingen väntar jag in en mer i mina ögon lämpligt prissatt 330 e46, eller så sträcker jag mig till en 325 e90. Exvis Länk vore trevlig, behöver inte böka med eftermontage av dragkrok heller, färdig och komplett för mina behov. e90 med x-drive når jag inte upp till tyvärr (~200'), vore ju härligt enkelt annars.
Ja 325orna är ju en annan historia. Allt beror ju på hur högt man värderar 3-liters motorn jämfört med 2.5an. Hade jag varit i ditt läge hade jag nog också hellre valt en 325e91 än än 330e46. Även då jag inte nog kan hylla och imponeras av motorn i den senare! Är inte skillnaden väl stor mellan 330- 325 e9x förresten?
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Du kan ju faktiskt leta upp några exemplar av e46an och maila ett bud som för dig skulle göra bilen intressant. Vem vet till slut kanske ngn ger upp sina försök att få ut guldreserven för sin bil. Jag har en polare som gjorde exakt så för ett par år sen, de bad honom att dra åt helvete och skällde ut honom efter noter via mail. Men även efter han hade köpt sin bil så började en del krypa till korset och undrade om han fortfarande var intresserad. Ett tips om du skall göra så här är att skaffa ett dedikerat hotmailkonto och ha tålamod och vara artig för att sen dunka in ditt skambud, sen är det bara att vänta.
Jag gör inte såhär kan jag tillägga....har inte tålamod och är rädd att mista en pärla om jag väl hittat en.
Da
77
Daniel.N
330xi Touring -07
330i Touring -03
Haha dedikerat skambjudarkonto, skön idé :) Jag vet inte, jag är kass på pruta, men jag kanske måste lära mig. Med ett sånt konto kanske jag törs, också. vaesistaprisetkompis@hotmail .. hmm.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.