AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
968

"Ylande" missljud från SMG 1

he
37
henketh
M3 SMG -97
Hej!

Startade upp min M3 1997 med SMG 1 häromdagen, och ett tjutande, gnällande missljud uppstod från SMG-enheten samt kontroll/varningslampan tändes. Missljudet höll på i säkert 2-3 minuter innan det tystnade. Därefter förblev varningslampan tänd och ingen växel gick att lägga i.

Några tips om vad detta kan var för fel? Minns inte att någon E-felkod visades, ska prova igen imorgon med uppladdat batteri (det var lite dålig fräs i det efter avställningen).

Kan det vara nån olja som har för låg nivå kanske? För lådan fungerade perfekt hela förra sommaren, och nu plötsligt efter vinterförvaringen (i varmgarage) så dök detta fel upp.

Tacksam för tips!
he
37
henketh
M3 SMG -97
Hej igen!

Nu har jag kollat, ingen E-felkod visas, utan det är bara kontrollampan som är tänd. Nu gick det att få i backen, men när jag sedan lade i neutralläget och därefter försökte lägga i en växel igen så gick det inte. Allt ackompanjerat av ett "klagande" ljud som går upp och ner i styrka från SMG-enheten.
Kollade även hydrauloljenivån, verkade vara OK.
Suck, luktar 4 mil bärgning till Per Larsson i Huddinge...
Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
jobbigt... kanske finns gamla trådar som tar upp samma symptom om du har? det är väl tyvärr fler som fått sina smg 1 att sluta fungera.
he
37
henketh
M3 SMG -97
Jodu, senast förra sommaren byttes hela SMG-enheten ut mot en bättre begagnad (faktiskt Per Larsson Bil o. Motorteknik Huddinge egna enhet som satt i hans kraschade M3).

Allt fungerade som sagt perfekt hela sommaren, men nu är det alltså problem igen, dock inte samma problem som föranledde bytet. Har letat i gamla trådar, hittat en del snack om reläer och pumpar som har krånglat och bytts, men jag vet inte om det kan vara samma problem.

Ska ringa Perre, han var ytterst hjälpsam senast och löste mitt problem så jag hoppas att han kan stå till tjänst återigen.

Tack för svar, det var ont om sådana! :-)
Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
tror man får mer svar om man skrivers tråden under samtliga bmw bilar eller 3 serien ibland när det gäller sådanna frågor...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.