AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.733

Bmw 730 tar kylarvätska

Jo
19
Johanj87
Bmw 740ial -96
BMW 730 e38 -96 tar kylarvatten! Jag får fylla på den varje dag.(kühlwasser prufen) Har dragits med det här problemet i en vecka nu.
Jag har kollat på slangarna ifall det läckt vatten där, och det har det inte. Är även tort där nere. Tittar med jämna mellanrum ifall det ligger en pöl under bilen vilket det inte heller gör. bilen ryker inte heller vitt ifall den trycker in det i motorn. Ser heller inga fel på kylaren där det skulle ha kunnat läcka. TIPS? ///Johan
jo
429
joblock
740iA -92 (E32)
750iA -96 (E38)
328i -00 (E46)
MB 500SL -04

Kanske trycks ner i vevhuset vilket vi inte får hoppas.
Vilken färg har motoroljan?

mvh.
Lasse

## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ##
Jo
19
Johanj87
Bmw 740ial -96
Ska kolla det imorgon bitti, tack för tipset! Jag hör av mig om det här senare.
Visa användare
44
prOx_84
bmw 730ia -95
har samma fel på min, fast ja måste fylla kanske 1gång på 2 veckor, har inte heller sett att de skulle läcka nånstans,oljan är normal, har ny kylare + slangar, tycker också de är hel skumt för man ser ju inge vatten rinna.
Har du hittat nå fel?

Jo
19
Johanj87
Bmw 740ial -96
Hej, har tittat oljan och ser inga konstigheter. vad kan det vara för fel? jag vet att det försvinner men inte vart? alla slangar är torraoch det är inte blött nånstanns i motorutrymmet.
Transocean
Testa att byta nr 1 Länk

no
88
norranedre
X5 sd -08
Hej hej

Själv har jag bytt nr:1 på bilden som länkas ovan d.v.s. värmeventilen. Sedan har jag även bytt slang nr: 7. Hade läckage på den och sedan blev det bra för mig.

MEN sedan har det börjat att läcka igen lite gran typ 1 liter per 100 mil och efter en jävla massa jobb har läckan hittats till nr: 11 på denna länk Länk

Detta är en packning till kylsystemet som har gått sönder, konsekvenserna blir att ta ner växellädan för att komma åt att byta. Jippi säger jag hehe

Lycka till
no
88
norranedre
X5 sd -08
Fan nr: 10 menar jag
ri
12
ricmat68
3.0 CSI -73
325i CAB -87
740ial -95
Jag köpte min första 740iAL i december och haft diverse problem sen dess. I början varnade min för Kühlwasser prüfen med jämna mellanrum och fick fylla på 1 liter varannan el. var tredje vecka. När jag hade bilen på BMW för att byta tändningslås för nån vecka sen så bad jag dom kolla kylaren samtidigt. De hittade inget läckage eller fel men påpekade att de trodde att vattenpumpen hade läckt tidigare. Det var det jag har för mig att dom sade i alla fall. Konstigt nog så har jag inte behövt fylla på sen dess.
De
232
Depeche_Mode
E30/318 Cabrio, 1992 (16000 mil)
F15/X5 xDrive40d
Om det inte är a) några synliga läck, b) fuktiga mattor [värmepaket etc], c) nåt konstigt med oljan, så finns ju varianten med CO-test på kylarvattnet. Det avslöjar topp-packningen, men inte vilken sida dessvärre.
Jo
19
Johanj87
Bmw 740ial -96
Hallå! tacksam för alla svar. Angående det du nämnde med värmepaketet, har nyligen fått problem med det. blåser kallt ibland även fast den är på maxvärme vid normal motortemp. Dvs, det brukar skifta, alltså ena stunden blåser det varmt och i andra kallt. har det något med saken att göra?
De
232
Depeche_Mode
E30/318 Cabrio, 1992 (16000 mil)
F15/X5 xDrive40d
Värmeväxlaren/ventilen [länk 1 alltså] skulle det kunna vara, den kan åxå vara lite skum för att den bestämmer sig för att bara läcka på vissa temperaturer men fungera på andra [fråga mig inte varför...;)]. Kolla om den för oväsen, typ ett dovt klickande periodiskt ljud på vissa temperaturer. Kan vara så idiotiskt att den gör det på låt säga bara 18.5 grader.

Kan ju testa provtrycka kylaren åxå, det är enkelt gjort.

Det är torrt och fint inne i bilen?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.